ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Σοφία Χριστοπούλου: Η διδασκαλία θέλει όρεξη και ανησυχία

Σοφία Χριστοπούλου: Η διδασκαλία θέλει όρεξη και ανησυχία




Με πολυδιάστατη δράση και αμέριστη αγάπη για τα παιδιά υπηρετεί τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση επί 40 συνεχή χρόνια η φιλόλογος, Σοφία Χριστοπούλου. Η φιλόλογος Σοφία Χριστοπούλου υπηρετεί τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση επί 40 συνεχή χρόνια. Το μεράκι της και η ανησυχία της για να προσφέρει στους μαθητές όσο το δυνατόν περισσότερα μπορεί την οδήγησαν στην ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων τα οποία της ανέδειξαν ως Πρόσωπο της Χρονιάς 2019.
Με όχημα τη δημιουργία καινοτόμων ενδοσχολικών παιχνιδιών εργάζεται με τους μαθητές της γύρω από ιστορικά θέματα προκειμένου να γνωρίσουν καλύτερα τους ιστορικούς τόπους της περιοχής τους, μαχόμενη ενάντια σε ένα στατικό τρόπο εκμάθησης και καλλιεργώντας τους την ανάγκη έτσι ώστε να αμβλύνουν τις απόψεις και τις συμπεριφορές τους δίνοντας έμφαση σε ένα στοχευμένο εκπαιδευτικό σύστημα που προάγει την καλλιέργεια των αρετών χωρίς να ανακόπτεται από τις πολιτιστικές και πνευματικές ρίζες του λαού μας.
Αυτό ήταν που έφερε την ίδια να επιμεληθεί επιστημονικά την εκπαιδευτική δράση STEAM Νηπιαγωγείου «Μια βόλτα στην πόλη μου» για όλη την Ελλάδα.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε στηλιτεύει τις αδυναμίες και τις παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος επισημαίνοντας την ανάγκη διεκδίκησης πιο ευέλικτων λειτουργικών μαθησιακών μέσων τονίζοντας παράλληλα την αναγκαιότητα επίλυσης των στρεβλώσεων που παραμένουν στην ελληνική εκπαίδευση και την ανάπτυξη πρωτοποριακών μεθόδων κάνοντας την ίδια παράδειγμα προς μίμηση.
Ποια η φιλοσοφία της εκπαιδευτικής δράσης «ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ»; Πώς προέκυψε η ιδέα υλοποίησής της; Τι διαπραγματεύεται και τι μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από αυτή;
Σκοπός της δράσης του Νηπιαγωγείου «ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΟΥ», είναι οι μαθητές να έρθουν σε δημιουργική επαφή με τις βασικές έννοιες του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης, αναπτύσσοντας παράλληλα το καλλιτεχνικό τους αισθητήριο και την ικανότητά τους να συνεργάζονται. Επιπλέον, η δράση στοχεύει στην κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών, καθώς τους δημιουργεί την ευκαιρία να κάνουν μία απλή παρουσίαση με θέμα τα αξιοθέατα της πόλης τους, μπροστά σε μικρό κοινό, με βοηθό ένα επιδαπέδιο ρομπότ που κινείται σύμφωνα με τις εντολές που του δίνουν. Μέσα στους στόχους είναι επίσης και η άμεση επαφή των μαθητών με κομμάτια της τοπικής μας ιστορίας. Υπάρχουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις της δράσης
χωρίς παραμύθι, όπου οι ομάδες μας ξεναγούν στη δική τους πόλη, χωριό ή στη γειτονιά, με παραμύθι, δηλαδή η εκπαιδευτική δράση μπορεί να παιχτεί και σε συνδυασμό με την αφήγηση μίας ιστορίας/παραμυθιού.
Τι σας ενέπνευσε και ποιο ήταν το κίνητρο για τη συγκεκριμένη δράση της οποίας έχετε την αποκλειστική επιμέλεια και επιστημονική ευθύνη για όλη την Ελλάδα;
Το σημείο εκκίνησης για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση υπήρξε η ίδια η πόλη και η ιστορία της, καθώς και η άγνοια που την περιβάλλει.
Πόσοι γνωρίζουν ότι η Πάτρα ονομάστηκε «βασίλισσα της σταφίδας» λόγω της μεγάλης ζήτησης αυτού του καρπού; Πόσοι γνωρίζουν τα εναπομείναντα, ανάμεσα στις πολυκατοικίες, νεοκλασικά του 19ου αι., ενθύμια του πλούτου εκείνης της εποχής; Ελάχιστοι μαθητές. Ετσι δημιούργησα αυτό το διαδραστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι και το συνοδευτικό του παραμύθι: «Ο Ντίκης ο ποντίκης πάει τσάρκα στην Παλιά Πάτρα» ή «Περίπατος στην παλιά πόλη της Πάτρας» για μαθητές π/θμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια ιστορία μιας απαγορευμένης αγάπης ανάμεσα σε έναν ποντικό, τον Ντίκη τον Ποντίκη και μια αλλιώτικη γάτα, τη Νέλλα Πατρινέλλα, τον κακό γάτο Νέλλο Πινέλλο και άλλους πολλούς εμπλεκόμενους ήρωες με βασικό σκοπό την επαφή των μαθητών με την ιστορία της πόλης τους και ως εκ τούτου την προστασία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
Ο ρόλος του δασκάλου αποτελεί βασικό παράγοντα στο χτίσιμο του χαρακτήρα ενός μαθητή. Μήπως η χρήση καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων είναι μια «πολιτική μύησης» των παιδιών ώστε να μαθαίνουν την ιστορία τους και ειδικότερα τους ιστορικούς τόπους της κάθε περιοχής μέσα από ένα παιχνίδι-παραμύθι;
Το παιχνίδι αποτελεί για το παιδί τον απόλυτα φυσικό τρόπο μάθησης και ανάπτυξης και παρέχει τη δυνατότητα οικοδόμησης της γνώσης, αλλά και της κατανόησης του κόσμου γύρω του. Ο εκπαιδευτικός μέσα από το παιχνίδι διδάσκει και μορφώνει το παιδί, εξασκεί και οδηγεί τη σκέψη του, το ψυχαγωγεί και το αναπτύσσει. Για τα μικρά παιδιά είναι η εργασία και ο δρόμος που τα οδηγεί στη μάθηση.
Τα παιδιά ανταποκρίνονται ικανοποιητικά; Πώς είναι η μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία για το τελικό αποτέλεσμα;
Ο,τι βγάζει τα παιδιά από στατικούς τρόπους μάθησης τα ενθουσιάζει.
Μπορεί σε ένα δεύτερο επίπεδο, αυτό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το παιχνίδι να αξιοποιείται στη διαδικασία απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων καθώς και στην ανάπτυξη μιας δημιουργικής αναπτυξιακής πορείας, όμως για τα παιδιά είναι πρώτα από όλα διασκέδαση.
Ως εκπαιδευτικός τι είναι εκείνο που αναζητάτε στους μαθητές σας;
Αυτό που έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα για μένα είναι οι μαθητές μου να μάθουν πώς να μαθαίνουν. Να θέτουν ερωτήματα και να βρίσκουν λύσεις, απαντήσεις. Να αποκτήσουν την ικανότητα να συνδυάζουν τις διάφορες επιστήμες. Οι γνώσεις είναι σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας της μάθησης, αλλά πιο σημαντικό είναι να αποκτήσεις δεξιότητες συνδυαστικές.
Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη Ελλάδα στο θέμα της άγνοιας της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας;
Ενας λαός που αγνοεί την ιστορία του είναι καταδικασμένος στη λήθη. Δε θέλω να πιστεύω ότι οι σύγχρονοι Έλληνες έχουν ξεχάσει την Ιστορία τους. Θέλω να είμαι αισιόδοξη ως προς τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης. Είναι όμως γεγονός πως αν επιθυμούμε οι νέες γενιές να μετέχουν στο κεφάλαιο της διατήρησης της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς, τότε θα πρέπει να προσεγγίσουμε διαφορετικά τη διδακτική της ιστορίας στην εκπαίδευση.
Η επιστροφή στη σωστή εκμάθηση της ιστορίας μας μπορεί να μας «απαγκιστρώσει» από τα σημάδια της φθοράς και της παρακμής της σημερινής κοινωνίας;
Οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να κρίνουν αλλά και να σέβονται το περιεχόμενο των απόψεων των κατοίκων με τους οποίους συμβιώνουν, να αντιλαμβάνονται τη ζωή και τη διαφορετικότητά της με ανεκτικότητα, αλλά και να προετοιμάζονται να λάβουν μέρος συνειδητά στη ζωή. Οπως αντιλαμβανόμαστε απαιτούνται νέοι σχεδιασμοί για να επιτευχθούν οι στόχοι που προαναφέρθηκαν
Απαξιωμένο το ελληνικό σχολείο. Πώς βλέπετε τη νοοτροπία που έχει καθιερωθεί να κάνουν οι μαθητές το μάθημα στο φροντιστήριο και όχι στη σχολική αίθουσα; Μια νοοτροπία που ενστερνίζονται αρκετοί εκπαιδευτικοί σήμερα...
Δεν πιστεύω ότι το ελληνικό σχολείο είναι απαξιωμένο και αυτό φάνηκε από τα αντανακλαστικά των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Αμεσα σχεδόν ξεκίνησαν τα εξ αποστάσεως μαθήματα, παρά το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί δεν ήταν θεσμικά προετοιμασμένοι γι' αυτό. Αναφορικά με τα φροντιστήρια πιστεύω ότι η ύπαρξη και η καθιέρωση των φροντιστηρίων οφείλεται κατά βάση στην έντονη επιθυμία της ελληνικής οικογένειας να προσφέρει στα παιδιά της ό,τι μπορεί και στο όνειρό της να γίνουν τα παιδιά της επιστήμονες -πολλές φορές και άνεργοι επιστήμονες-.
Από την άλλη, υπάρχει μια έντονη ανασφάλεια που καλλιεργείται με τεχνικό τρόπο και οδηγεί στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Είμαστε η μόνη χώρα που έχουμε αναγάγει σε πανάκια το φροντιστήριο. Δε μπορώ να παραβλέψω φυσικά και τις ευθύνες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Εχουν οι δάσκαλοι παιδαγωγική αγωγή συμπεριφοράς και διδασκαλίας μέσα στις σχολικές αίθουσες;
Ο Ελληνας εκπαιδευτικός και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σήμερα, θεωρώ, πως έχει περισσότερα θεωρητικά προσόντα. Ο συντριπτικός αριθμός των εκπαιδευτικών μας διαθέτει ειδίκευση και μεταπτυχιακά σχετικά με τη διδακτική, την παιδαγωγική, την ειδική αγωγή, την ψυχολογία και μπορεί να κάνει τη δουλειά του άρτια και συγκροτημένα. Σε ένα σημείο μόνον θεωρώ ότι χρειάζεται να ενισχυθεί και αυτό είναι η πρακτική άσκηση πριν από την ανάληψη μαθημάτων σε τάξη.
Ποια εφόδια πρέπει να κατέχουν σήμερα οι νέοι δάσκαλοι;
Θα πρέπει να έχουν πολύ όρεξη για δουλειά, μεράκι και κατανόηση. Θα πρέπει να απευθύνονται σε όλους τους μαθητές τους με υπομονή και αγάπη. Θα πρέπει να αναζητούν συνεχώς μεθόδους να κάνουν το μάθημα ευχάριστο και ενδιαφέρον στους μαθητές τους. Ακόμα να είναι συνεργάσιμοι με τους συναδέλφους τους, με τους θεσμικούς τους προϊσταμένους, με τους γονείς και να μην εγκαταλείπουν το χιούμορ τους.
Βραβευτήκατε στα Πρόσωπα της Χρονιάς 2019. Αισθάνεστε δικαιωμένη και ηθικά ικανοποιημένη;
Νομίζω πως αισθάνομαι ικανοποιημένη, γιατί, όπως είπα και τη συγκεκριμένη βραδιά, θεώρησα, πως στο πρόσωπό μου βραβεύτηκαν και όλοι οι εκπαιδευτικοί που παραμένουν «ανήσυχοι». Με τον όρο «ανήσυχοι» εννοώ ότι δεν εφησυχάζουν, δε «ρουτινιάζουν» αλλά αναζητούν συνεχώς νέα πράγματα να προσφέρουν στους μαθητές τους και κυρίως στον εαυτό τους.
Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς στο μέλλον;
Μόλις τέλειωσα την αξιολόγηση ενός πρότζεκτ του WRO HELLAS με θέμα «Χορεύοντας την Ανοιξη». Εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες επιστράτευσαν τη φαντασία τους και έφτιαξαν τον δικό τους ορισμό της άνοιξης, δηλαδή τα δικά τους ρομποτάκια τα οποία χόρεψαν, ως έντομα, ως ζώα, ως άνθρωποι ή όπως αλλιώς τα φαντάστηκαν. Στόχος ήταν να σχεδιάσουν, να δημιουργήσουν, να προγραμματίσουν τα ρομπότ τους και να τα βάλουν να χορέψουν στο σκοπό μιας πρότυπης μουσικής!





Συνέντευξη
στην
Ανθη Ροδοπούλου






Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[13:14]  Κώστας Μακρής για τον Αγάθωνα: Ενας...
[χθες 09:37]  Αγάθωνας: Περάσματα του ρεμπέτη...
[χθες 08:02]  Αρίστος Κουρτέσης: Ο ΣΥΡΙΖΑ...
[χθες 14:08]  Γκολές: Τι μου είπε για για το...
[χθες 14:21]  Γιώργος Τσιμπούκης: Από τη...
[χθες 09:54]  Σταύρος Ράπτης: Οι κοπάνες, η...
[χθες 09:41]  Μαρία Καράμπελα: Κοσμούσε την...
[χθες 16:50]  Νάντια Κωνσταντινίδη: Ο κορονοϊός...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [23:49:18]