ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Nαυάγια στον Πατραϊκό - Η υποθαλάσσια ιστορία της περιοχής

Nαυάγια στον Πατραϊκό - Η υποθαλάσσια ιστορία της περιοχής



«Τα ναυάγια δεν είναι σκουπίδια της θάλασσας αλλά μέρος της ιστορίας. Τα περισσότερα από αυτά παραμένουν ξεχασμένα στον αθέατο κόσμο του βυθού, έχοντας την «ιδιότητα» να παγώνουν το χρόνο» μας έλεγε ο ερευνητής των ναυαγίων Γιώργος Καρέλας, συζητώντας για τον τεράστιο πλούτο που κρύβει ο Πατραϊκός Κόλπος.
Δεν είναι μονάχα τα οποία κοιτάσματα πετρελαίου μπορεί να έχει, ο πλούτος του. Ούτε η τουριστική εκμετάλλευση των υπέροχων ακτών του. Μήτε οι προοπτικές που υπάρχουν από την διεθνή ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία, από τους δύο μεγάλους οδικούς κόμβους, από τη γέφυρα, από το τρένο που έρχεται κ.λπ.
Πλούτος είναι και ο βυθός του, η ιστορία των ναυαγίων του. Περιπτώσεις τραγικές που οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη. Ή, πάλι, σε πολεμικές συρράξεις. Κι αν όσοι ταξίδευαν στην παλιά Πατρών - Αθηνών, έβλεπαν δεξιά και αριστερά εικονοστάσια - μνημεία χαμένων οδηγών, έτσι και ο βυθός του Πατραϊκού έχει τα δικά του «εικονοστάσια», τα δικά του κοιμητήρια…


Θρήνος για τα «Πάντσερ» το 1941

Αμέσως μετά την κατάληψη της Πάτρας από τους συμμάχους του Αξονα κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, είχαμε και την πρώτη τραγωδία για τους Γερμανούς, με τη βύθιση πλοίου που έφυγε από το λιμάνι της Πάτρας τον Μάιο του 1941.
Η σχετική έρευνα έγινε από τους διακεκριμένους ερευνητές και ασχολούμενους με τα ναυάγια στα μέρη μας, Βύρωνα Τεζαψίδη, Δημήτρη Γκαλών, Γιώργο Καρέλα και Αρη Μπιλάλη τους οποίους και ευχαριστούμε. Ενα μικρό ιστορικό εκείνης της τραγωδίας:
Η 2η μεραρχία τεθωρακισμένων Panzer σχηματίστηκε το 1935 με το μεγαλύτερο μέρος της να αποτελείται από Αυστριακούς. Τον Μάρτιο του 1941 η μεραρχία εστάλη στη Ρουμανία από όπου προωθήθηκε στη Βουλγαρία. Στις 6 Απριλίου με την έναρξη των επιχειρήσεων στα Βαλκάνια και την εισβολή στην Γιουγκοσλαβία και Ελλάδα η μεραρχία ανέλαβε ξανά δράση.
Ο στρατηγός Boehme διέταξε τη 2η Μεραρχία Panzer να καταλάβει την Κατερίνη, πράγμα που επετεύχθη στις 14 Απριλίου 1941. Νικώντας τις συμμαχικές δυνάμεις αν και με κάποιες απώλειες προωθήθηκαν γρήγορα στη Δυτική Ελλάδα. Η συμβολή της μεραρχίας ήταν σημαντική για την κατάληψη Ελλάδας.
Στις 21.5.1941 ένα μεγάλο μέρος του 2ου συντάγματος τεθωρακισμένων Panzer φορτώθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας στα πλοία Marburg και Kybfels με προορισμό το λιμάνι του Τάραντο στην Ιταλία. To Kybfels ήταν ένα φορτηγό πλοίο 7.764 τόνων και ανήκε στην εταιρεία HANSA της Βρέμης. Το Marburg, ελάχιστα μικρότερο, 7.564 τόνων, είχε ναυπηγηθεί το 1928 με το όνομα Saale για λογαριασμό της εταιρείας North German LLoyd.
Είχε προηγηθεί στις 18 Μαΐου 41 η μεταφορά από Πάτρα για Τάραντο των πιο βαριών όπλων και τανκ της μεραρχίας με νηοπομπή που αποτελούσαν εκτός από τα 2 γερμανικά μεταγωγικά και το ιταλικό LAURA C. Επέστρεψαν στην Πάτρα για να φορτώσουν πάλι.
Στις 2μ.μ. και ενώ το κονβόι βρισκόταν μεταξύ Κεφαλονιάς και Λευκάδας ακούστηκε μια τρομερή έκρηξη. Το Kybfels είχε πέσει σε νάρκη. Λίγο αργότερα χτύπησε και το Marburg σε γειτονική νάρκη και άρχισε και αυτό να βυθίζεται.
Τα πλοία έπεσαν σε νάρκες από το ναρκοπέδιο που δημιούργησε μόλις την προηγούμενη μέρα το βρετανικό ναρκοθετικό ΗΜS Abdiel και βυθίστηκαν ανοιχτά του Κάβο Δουκάτο, μεταξύ Κεφαλονιάς και Ιθάκης.
Στο βιβλίο του Κώστα Τριανταφύλλου «Ιστορικό λεξικό των Πατρών» αναφέρει ο συγγραφέας ότι συνελήφθησαν οι Πατρινοί Βουρλούμης, Μαρτάκος και Σκαμνάκης ως ύποπτοι ότι μετέδωσαν τις κινήσεις των πλοίων Marburg και Kybfels στον εχθρό.
Συνολικά 226 Γερμανοί έχασαν τη ζωή τους με τη βύθιση των 2 μεταγωγικών. Οι επιζώντες που δεν διασώθηκαν από τα πλοία του κονβόι βγήκαν στις ακτές της Λευκάδας και της Κεφαλονιάς.
Τα ναυάγια των πλοίων έχουν εντοπιστεί σε βαθιά νερά (περίπου 300 μέτρα).

Σύγκρουση στον Μόλο

Tο τελευταίο ναυάγιο στα μέρη μας έγινε στα «καλά καθούμενα», μέρα - μεσημέρι στον μόλο της Αγίου Νικολάου! Ηταν 21 Ιουλίου 2009 όταν το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Ionian King» έπεσε πάνω στο αγκυροβολημένο ιστιοφόρο καφέ μπαρ «Εν Πλω» βυθίζοντας το σχεδόν αμέσως και σκορπίζοντας τα συντρίμμια του στη γύρω θαλάσσια περιοχή.
To «Ionian King» γεμάτο επιβάτες και οχήματα ολοκλήρωνε το δρομολόγια του προερχόμενο από το Mπάρι και είχε εισέλθει στην συνήθη διαδικασία πρόσδεσης στον Μόλο της Αγίου Νικολάου για να εκφορτώσει. Ξαφνικά αναπτύσσοντας, σύμφωνα με μαρτυρίες, αδικαιολόγητα μεγάλη ταχύτητα και περνώντας ξυστά από τον ντόκο βρήκε «πλαγιομετωπικά» το ιστιοφόρο αναψυχής «Εν Πλω» που ήταν ήδη αγκυροβολημένο, ιδιοκτησίας Τάσου Στρέκλα. Στο λιμάνι της πόλης στον μόλο Αγίου Νικολάου, κάθε βράδυ μετά τις 7, άνοιγε πανιά για τα βαθιά, με καφέ και ποτό. Οι διαδρομές - ταξίδια διαρκούσαν μισή ώρα και μέχρι τις 2π.μ., μικροί και μεγάλοι μπορούσαν να γευτούν την αλμύρα της θάλασσας, και να δουν με άλλη οπτική την φωτισμένη Πάτρα.
Αυτή ήταν η «ταυτότητα» του ιστιοφόρου που η βύθιση του συνιστά αναμφίβολα απώλεια μιας ονειρικής, όπως την περιγράφουν οι φίλοι του «Εν Πλω», διεξόδου για τους Πατρινούς.


Από το ένθετο "ΕΠΙΛΟΓΕΣ" που δημοσιεύθηκε το Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[21:35]  Η Ν. Κεραμέως ζήτησε την παραίτηση της...
[20:39]  Πάτρα: Η τελετή ορκωμοσίας του δημάρχου...
[17:36]  Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τους...
[13:56]  Ο Καραγκιόζης της Πάτρας πάει Ιταλία
[13:44]  Δυτική Ελλάδα: Yψηλός ο κίνδυνος...
[13:21]  Μεσογειακοί Παράκτιοι Αγώνες: Η Πάτρα...
[12:52]  Αγκυρα στη παράδοση, πυξίδα για τους...
[12:27]  Ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος στις...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [23:52:10]