Κυριακή 18 Νοεμβρίου 00:20      10°-13° Πάτρα
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


 Η παιδεία κατακτάται από ανοιχτά μυαλά

Η παιδεία κατακτάται από ανοιχτά μυαλά



Προχθές, καθώς έκανα την καθημερινή μου περιήγηση στο διαδίκτυο το μάτι μου έπεσε σε μία ανάρτηση του PROTAGON.GR. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον, αν και δεν είμαι φιλόλογος, είμαι χημικός, ο τίτλος του άρθρου: Εχει πλάκα το θέμα της έκθεσης, όπου ο αρθρογράφος ξεκινούσε το άρθρο ως εξής: Εχει μια βαθιά ειρωνεία το θέμα του κειμένου που κλήθηκαν να αναπτύξουν τα παιδιά στις εξετάσεις της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ανέπτυξαν τις σκέψεις τους για την παιδεία και την εκπαίδευση, διαγωνιζόμενα σε ένα σύστημα επιλογής που βασίζεται πρωτίστως στην απομνημόνευση και στην άκριτη αναπαραγωγή γνώσης.
Αυτό, βέβαια, θα τα βοήθησε να αντιληφθούν τις διαφορές ανάμεσα στην παιδεία και στην εκπαίδευση. Η παιδεία κατακτάται από ανοιχτά μυαλά. Η εκπαίδευση είναι κάτι που αφορά και τους έξυπνους σκύλους.
Αυτόματα πήγα το μυαλό μου πολλά χρόνια πίσω, στο μακρινό παρελθόν της δεκαετίας του '70 που ήμουν μαθητής, αλλά και στο πολύ πρόσφατο της δεκαετίας του 2010 που ήμουν καθηγητής.
Τότε, στο μακρινό παρελθόν αρχές του '70 μας είχε βάλει η φιλόλογος μας μία έκθεση με θέμα άνθρωπος αγράμματος ξύλο απελέκητο. Δεν θυμάμαι τι ακριβώς είχα γράψει, πάντως θυμάμαι ότι σε λιγότερο από μία ώρα είχα γεμίσει σχεδόν το μισό τετράδιο των εκθέσεων και παρέδωσα πρώτος την έκθεση στην καθηγήτρια. Αυτή όταν διάβασε την έκθεση με κάλεσε να συζητήσουμε αυτά που έγραφα. Δεν θυμάμαι τι είπαμε με την καθηγήτρια, έχουν περάσει άλλωστε 45 χρόνια, προφανώς καταφερόμουν κατά του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Τώρα στο πρόσφατο παρελθόν του 2010 δημοσιεύω ένα άρθρο στην εφημερίδα σας με τίτλο: Ο δάσκαλος στυλοβάτης και ψυχή της εκπαίδευσης μπροστά στο σχολείο του νέου αιώνα, όπου αφού περιγράφω περιληπτικά τη δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος και το ρόλο του δασκάλου καταλήγω.
Στο σχολείο της νέας εποχής, του καινούργιου αιώνα ο δάσκαλος σαν μοναδική πηγή γνώσης και πληροφόρησης έχει ήδη ξεπεραστεί από τα πράγματα.
Η ραγδαία εξέλιξη των Η/Υ, των μέσων επικοινωνίας, και του Internet τείνουν να τον εκτοπίσουν. Οι πληροφορίες που δεχόμαστε καθημερινά είναι τεράστιες και η μέθοδος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κερδίζει συνεχώς έδαφος.
Για να μπορεί ο δάσκαλος ακόμα να παίζει σημαντικό ρόλο στο σχολείο και να μην καταντήσει να είναι μόνο χειριστής των νέων τεχνολογιών, θα πρέπει τόσο ίδιος όσο και η πολιτεία να δώσουν μεγάλο ειδικό βάρος στον ψυχοπαιδαγωγικό χαρακτήρα που απαιτεί ο ρόλος του δασκάλου και η αποστολή του σχολείου.
Ιδιαίτερα τη σημερινή εποχή, όπου ο άκρατος ατομικισμός, ο αμοραλισμός και η υποκρισία έχουν διεισδύσει στον κοινωνικό μας ιστό, ο ρόλος του σχολείου δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατος, δηλαδή να παρέχει μόνο ξερές γνώσεις και τίποτα άλλο. Αν αναλογιστούμε ότι στο σχολείο φοιτούν παιδιά 6 έως 18 ετών, ηλικίες στις οποίες διαμορφώνεται ο χαρακτήρας και αναπτύσσεται η προσωπικότητα του ανθρώπου, τότε ο ρόλος του σχολείου οφείλει να είναι πολυδιάστατος.
Ο μαθητής θα πρέπει να αισθάνεται ζωντανό μέλος της μικρής αυτής κοινωνίας του σχολείου, μέσα εκεί θα πρέπει να μπορέσει να εκφράσει τον εαυτό του, να αναδείξει τις κλίσεις και τα ταλέντα του. Για να γίνει αυτό το σχολείο πρέπει να γυρίσει στον ανθρωποκεντρικό του χαρακτήρα, η σχολική ζωή να οργανωθεί κατάλληλα, ώστε όλοι οι μαθητές να νιώθουν ενεργές μονάδες της σχολικής κοινότητας, να μάθουν να συνεργάζονται, να συγχαίρονται, να αλληλοβοηθούνται, να αλληλοαγαπιούνται, να πηγαίνουν στο σχολείο με χαρά και όχι μόνο για τον φόβο των απουσιών.
Ο αρθρογράφος του PROTAGON.GR καταλήγει ως εξής: Δεν ξέρω, λοιπόν, τι βαθμό θα έπαιρνε ένα παιδί που θα έγραφε στο φετινό θέμα των Πανελληνίων αυτά που είπε στο Νταβός ο ιδρυτής της Alibaba, o Τζακ Μα: «Αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο που διδάσκουμε, σε 30 χρόνια από τώρα, θα έχουμε πρόβλημα. Τα παιδιά μας κινδυνεύουν να αποτύχουν, αν διδάσκονται με βάση το μοντέλο που υιοθετείται τα τελευταία 200 χρόνια, καθώς δεν θα καταφέρουν να ανταγωνιστούν τα μηχανήματα. Τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται "κοινωνικές δεξιότητες", όπως την ανεξάρτητη σκέψη, τις αξίες και την ομαδική εργασία». Πιάνεις τη βάση αν γράψεις αυτά στις Πανελλήνιες;
Συμφωνώ απόλυτα και θα προσέθετα, αν οι πολιτικοί μας διαγωνισθούν σ' αυτό το θέμα θα πιάσουν τη βάση;





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 15:10]  Η αυθεντική μορφή του Αγίου
[χθες 14:36]  Διαιωνίζουν το μύθο των «φυσικών...
[χθες 13:17]  45 χρόνια μετά
[χθες 11:37]  Το απωθημένο της Αθλητικής Κυριακής
[χθες 10:58]  Σκηνικό πόλωσης με άρωμα από το...
[χθες 14:07]  Η συνεργασία ως υπέρβαση του...
[χθες 13:31]  Aτομική ευθύνη και πολιτική...
[χθες 13:02]  Η Ψυχολογία ως Εργαλείο των...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [00:20:15]