Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 05:09      7°-17° Πάτρα
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θεατρογραφία: Ποιου το μέρος θα παίρνατε;

Θεατρογραφία: Ποιου το μέρος θα παίρνατε;



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΚΟΤΑ
Συνήθως μεγαλώνουμε διδασκόμενοι για τη φρίκη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου, για τους τερατώδεις Ναζί, για τους ηρωικούς Αγγλους και Αμερικανούς, που αντιπαρετάθηκαν στην εθνικοσοσιαλιστική λαίλαπα αλλά κανένας λόγος στην ιστορία δεν υπάρχει για τους αφανείς ήρωες, όχι μόνο στη Γερμανία αλλά και σε άλλες χώρες, οι οποίοι από τη θέση τους βοήθησαν συστηματικά και αθόρυβα στη φυγάδευση και τη διάσωση διωκόμενων ανθρώπων.
Ενας τέτοιος άνθρωπος φαίνεται πως υπήρξε ο Γερμανός συνθέτης και διευθυντής Ορχήστρας Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, που σε μια περίοδο μαζικού φόβου και αβεβαιότητας, απόλυτης χειραγώγησης και ατομικής επιβίωσης ενεργοποίησε τον ανθρωπισμό του, προσελκύοντας το ενδιαφέρον του άγγλου θεατρικού συγγραφέα Ρόναλντ Χάργουντ, δημιουργού του περίφημου «Αμπιγέρ» και σεναριογράφου του συγκινητικού «Πιανίστα» ώστε να γράψει την «Προσωπική Συμφωνία» (Taking Sides, 1995). Ενα ενδιαφέρον πολιτικό θρίλερ, που ανακινεί με ένταση το θέμα της σχέσης τέχνης και πολιτικής εξουσίας και της μάχης του ανθρώπου με τις ιδεολογίες και τις προσωπικές του επιλογές.
Η υπόθεσή του, τοποθετημένη στο πλαίσιο της «αποναζιστικοποίησης» της Γερμανίας, εκτυλίσσεται στα ερείπια του μεταπολεμικού Βερολίνου, που ελέγχεται από τους νικητές αμερικανούς, με χώρο σκηνικής δράσης το ανακριτικό γραφείο του ταγματάρχη Αρνολντ και ανακρινόμενο πρόσωπο τον Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, που κατηγορείται για συνεργασία με το ναζιστικό καθεστώς. Η ανακριτική διαδικασία ξετυλίγεται σε κλίμα έντασης και κλειστοφοβίας, με την κάθε πλευρά να διατυπώνει τα επιχειρήματά της και τον Αμερικανό εκφοβιστικό ανακριτή αποφασισμένο να ενοχοποιήσει το Γερμανό συνθέτη.
Υπερασπίζοντας τον εαυτό του, ο Φουρτβένγκλερ ισχυρίζεται ότι αξιοποιώντας την επιδραστικότητα της θέσης του, επέλεξε να μείνει στο Βερολίνο συμβάλλοντας μέσω της τέχνης του στη συντήρηση της μουσικής γερμανικής παράδοσης και των υψηλών αξιών της και βοηθώντας στη φυγάδευση και τη διάσωση εβραίων, που βρέθηκαν στο στόχαστρο των ναζί. Ο Ρόντε όμως, το δεύτερο βιολί στην ορχήστρα του, κινούμενος από προσωπική αντιζηλία και σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να σώσει το τομάρι του και να απενεχοποιηθεί, αποκαλύπτει σκοτεινές πλευρές, επιβαρύνοντας τη θέση του συνθέτη. Το σκηνικό παιχνίδι οδηγείται από τον Χάργουντ έτσι ώστε πίσω από την επιφάνεια του έργου να ρέει παράλληλα ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσής του.
Η φρίκη και η οδύνη του πολέμου, η ανάμνηση της καμένης ανθρώπινης σάρκας, των θυμάτων και των νεκρών, διαπερνούν όλους τους χαρακτήρες του έργου, που αποδεικνύονται ευάλωτοι και με τραυματισμένο τον ψυχισμό τους. Το άρωμα του ανθρωπισμού, που βρίσκει ζωτικό χώρο για να ανθίσει, σε μια εποχή άφατης σκληρότητα και απανθρωπιάς, ενσωματώνει ολοένα και περισσότερο τον θεατή στο κλίμα του έργου και τον καθιστά συμμέτοχο στη δράση, μεταφέροντάς τον σε εκείνα τα πέτρινα χρόνια της παγκόσμιας περιπέτειας για την ανθρώπινη ύπαρξη.
Τη συναισθηματική εμπλοκή του αναγνώστη-θεατή επιτείνει βεβαίως και το γεγονός ότι το έργο δεν είναι αμιγώς μυθοπλασία αλλά βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και υπαρκτά πρόσωπα, καθώς ο Χάργουντ για τη συγγραφή του κατέφυγε στα προσωπικά ημερολόγια του ανακρινόμενου μουσικού που διασώθηκαν. Πρόθεσή του δεν είναι να αποδείξει την αθωότητα ή την ενοχή του Φουρτβένγκλερ αλλά να διαχειριστεί το υλικό του έτσι ώστε μέχρι το τέλος του έργου να πλανάται στο θεατή το ερώτημα «ποιου το μέρος θα έπαιρνε».
Η «Προσωπική Συμφωνία», που έχει τιμηθεί με το «Lawrence Olivier Award for the Best Play», σκηνοθετήθηκε για πρώτη φορά από τον Χάρολντ Πίντερ και στη μεγάλη οθόνη μεταφέρθηκε με τον Χάρβεϋ Καϊτέλ στον ρόλο του ανακριτή Αρνολντ. Στην Ελλάδα ξεκίνησε τη σκηνική της ζωή πολύ πρόσφατα στο «Από Μηχανής Θέατρο» σκηνοθετημένη από το Δημήτρη Μυλωνά, με τη συνεργασία ηθοποιών τριών διαφορετικών γενιών. Του Νικήτα Τσακίρογλου στον ρόλο του Γερμανού συνθέτη, του Χρήστου Βαλαβανίδη ως Ρόντε και του Αλέξανδρου Μπουρδούμη στον ρόλο του ανακριτή Αρνολντ. Τη διανομή συμπληρώνουν η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου και ο Δημήτρης Μπούρας, η Αννα Ελεφάντη και ο Παναγιώτης Γουργουλίδης.
Η συνάντηση του σκηνοθέτη με το σπουδαίο έργο επιδιώκει όχι μόνο στο «να αποτυπώσει σκηνικά μια από τις χειρότερες σελίδες της ανθρώπινης ιστορίας αλλά και να αναζητήσει αντιστοιχίες με το σήμερα, που αν και με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, έχει ακραίες εκδοχές». Μια θεατρική πρόταση, που δεν πρέπει να λείψει από τις επιλογές μας.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 22:57]  Πάτρα:Ζωντανή μετάδοση παραστάσεων...
[χθες 12:35]  Πάτρα: Μία ακόμα παράσταση "Ο...
[χθες 11:30]  Πάτρα: Επιστρέφει ο "Κάτοικος...
[χθες 13:31]  Πάτρα: «Ο Καραγκιόζης...
[χθες 12:59]  Πάτρα: Αύριο το απόγευμα η...
[χθες 09:17]  Πάτρα: Σημερα στις 10.30 εκδήλωση...
[χθες 04:00]  Ένα άλμπουμ άξιο της φήμης του...
[χθες 22:30]  Ο Αλέξης Πανσέληνος στην «ΠτΚ»:...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [05:09:19]