Τρίτη 23 Οκτωβρίου 02:54      12°-20° Πάτρα
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: Νίκη της ανοχής και της συμφιλίωσης

Θέατρο: Νίκη της ανοχής και της συμφιλίωσης



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ
Οταν ο W. A. Mozart, μόλις 26χρονος, συνέθετε την τρίπρακτη όπερα «Η Απαγωγή από το Σεράι» (Die Entfuhrung aus dem Serail, 1782), η πολιορκία της Βιέννης από τους Τούρκους και οι φρικαλεότητες, που συνδέθηκαν με αυτήν, ήταν μέρος της συλλογικής μνήμης των αυστριακών και η προτίμηση για όπερες με εξωτική - oriental θεματική αποτελούσε τάση της εποχής. Ωστόσο ο ιδιοφυής συνθέτης δεν προσθέτει απλώς ένα οπερατικό έργο ανάμεσα σε άλλα ανάλογα αλλά κάνει τη διαφορά τόσο στο επίπεδο της μουσικής σύνθεσης όσο και των αξιακών μηνυμάτων, που επιδιώκει να εκπέμψει, επεμβαίνοντας πολλές φορές στο λιμπρέττο του Γιόχαν Γκοτλημπ Στέφανι που βασίσθηκε στο αρχικό του Κρίστοφερ Φρήντριχ Μπρέτσνερ.
Η όπερα που γράφτηκε κατά παραγγελία του «πεφωτισμένου» αυτοκράτορα Ιωσήφ Β΄, κατέχει εμβληματική θέση τόσο στην ιστορία του λυρικού θεάτρου όσο και στην οπερατική παραγωγή του Mozart. Δεν αποτελεί μόνο την πρώτη γερμανική όπερα εθνικής στόχευσης (National singspiel) ως αντιστάθμισμα και διαφοροποίηση στην ιταλικού τύπου όπερα αλλά και ανοίγει τη σειρά των αριστουργημάτων της ωριμότητας του Αυστριακού συνθέτη, σηματοδοτώντας το βήμα εξόδου του από μια εξαρτημένη από καταπιεστικούς πάτρωνες και υπερπροστατευτικούς πατέρες προσωπική και καλλιτεχνική ζωή προς την ονειρεμένη ύπαρξή του ως ανεξάρτητου καλλιτέχνη.
Το πνεύμα ελευθερίας διαρρέει ευεργετικά την «Απαγωγή από το Σεράι» πολυεπίπεδα. Αντανακλάται στους χαρακτήρες, που κινούνται πάνω από τα συμβατικά πρότυπα, αντιμετωπίζοντας το κοινό με εκπληκτική ζωτικότητα, που επιθυμούν να απελευθερωθούν και να ξεφύγουν από την αιχμαλωσία, θαρρείς και είναι μέρος της προσωπικής εξέγερσης του μουσικού πλαστουργού τους, που αναζητά μια ισορροπημένη ελευθερία και φυσικότητα στις ανθρώπινες σχέσεις. Πιστοποιείται στη μουσική σύνθεση που γέμει από εφευρετικότητα, δεξιοτεχνία αλλά και νεανική ενέργεια, μέσα από διαδοχικές εναλλαγές μελαγχολικής καταπίεσης και χιουμοριστικής ελαφράδας.
Χωρίς ιπτάμενα χαλιά αλλά με τη δύναμη της μουσικής, ο Mozart μας μεταφέρει στην Ανατολή μέσα από την εργώδη προσπάθεια του Ισπανού ευγενούς Μπελμόντε και του υπηρέτη του Πεντρίγιο να απελευθερώσουν τις αγαπημένες τους Κονστάντσε και Μπλόντε αντίστοιχα από την αιχμαλωσία τους στο χαρέμι του πασά Σελήμ, υπερπηδώντας παγίδες και αντιξοότητες, που στήνονται από την πλευρά του κακόβουλου Οσμίν και του διεκδικητικού κυρίου του. Η «Απαγωγή από το Σεράι» παύει, έτσι, να είναι απλώς ένα διασκεδαστικό κομμάτι παραμυθικής μαγείας και παιχνιδιάρικης χαράς και ανάγεται σε μουσική κωμωδία, απαράμιλλη σε συναισθηματικό βάθος και ανθρώπινη πολυπλοκότητα, για να μετατραπεί τελικά σ' ένα αριστούργημα της ανθρώπινης ψυχής αλλά και μουσικής έκφρασης.
Μεγάλα θέματα, όπως η αγάπη σε ακραίες συνθήκες, υπό δοκιμασία και απειλές, το εύθραυστο των ανθρωπίνων σχέσεων, η δύναμη και η βία της εξουσίας, η σχέση θύτη και θύματος αναδεικνύονται, οδηγώντας σε μια κατάληξη θαυμαστή για τη διαχείρισή της, σε ένα τέλος σύνθεσης και αρμονίας, σε μια συγκινητική έκκληση για ανοχή και συμφιλίωση. Στο θέμα της συγκρουσιακής συνάντησης των πολιτισμών ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, ο Mozart του Διαφωτισμού απαντά πως η εξουσία δεν είναι τίποτα, η συγχώρεση όμως είναι τα πάντα και παρουσιάζοντας τον Σελήμ ως φωτισμένο και γενναιόδωρο πρίγκιπα, συμβάλει στην κάλυψη της ρωγμής και στη διαμόρφωση ενός διαφορετικού προσώπου για το Ισλάμ. Αμποτε να γινόταν και σήμερα, αν υπήρχαν φωτισμένες ηγεσίες για το καλό της ανθρωπότητας…
Καλοζυγισμένη και καθόλα σύγχρονη η επιλογή της συγκεκριμένης όπερας από τον δραματολόγο Γεώργιο Τσομή, καθώς τα θέματά της δεν έχουν χάσει τίποτα από την επικαιρότητά τους σήμερα, αναδείχθηκε σκηνικά από τον Michael Seibel μέσα από μια ρεαλιστική σκηνοθετική ανάγνωση, που πέτυχε την ισόρροπη ανάπτυξη επί σκηνής της μουσικής και του λόγου και πρόβαλε με συνέπεια την παλλόμενη εσωτερική ζωή των ηρώων ως ανθρώπων αληθινών, ζωντανών και απόλυτα σημερινών.
Τη σκηνοθετική γραμμή υπηρέτησαν με ευσυνειδησία τόσο ως προς το μουσικό όσο και το θεατρικό μέρος των ρόλων τους νεαροί αλλά πολλά υποσχόμενοι λυρικοί καλλιτέχνες, με φόντο το λιτό σκηνικό της Λαμπρινής Καρδαρά, που ενίσχυε καταλυτικά η video art του Χρήστου Καρτέρη. Η Κονστάντσε της Λένας Σουρμελή περιέβαλε τον προορισμένο για κολορατούρα σοπράνο ρόλο με ευαισθησία και εξαιρετική φωνητική απόδοση. Ο τενόρος Διονύσης Μελογιαννίδης ανέδειξε τον ερωτευμένο Μπελμόντε με λυρικό και ερμηνευτικό τακτ. Με αφοπλιστική απλότητα και φυσικότητα ο Πεντρίγιο του Νικόλα Μαραζιώτη. Δυναμική και διεκδικητική η επαναστατημένη Μπλόντε της Μαρίας Κατριβέση, υποστήριξε το ρόλο με κινησιολογική άνεση και υπέροχα φωνητικά ξεσπάσματα. Στο μοναδικό ρόλο πρόζας, ο Βασίλης Κόκκαλης ως Σελήμ σκιαγράφησε μια επιβλητική παρουσία, που τελικά ενδίδει.
Κορυφαίος της παράστασης ο Οσμίν του Στέφανου Κορωναίου, ανέδειξε με τις βαθιές νότες της φωνής του όλες τις αποχρώσεις του ήρωα - καταλύτη, από την ακραία κακοβουλία έως την επιμελώς κρυπτόμενη πίσω από την πρόσοψη ευάλωτη καρδιά του, και φθάνοντας ως την απόδοση της κομίκ διάστασης του ρόλου, κατάθεσε μια ολοκληρωμένη ερμηνεία επιβεβαιώνοντας τη διεθνή κλάση του. Αγαστή η συνεργασία της ορχήστρας του Δημοτικού Ωδείου Πάτρας υπό τη διεύθυνση της Φαίδρας Γιαννέλου με τη σκηνή και θετική η συμβολή των μονωδών και της χορωδίας του Opera Studio στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.
Το όραμα του Michael Seibel για αναβίωση του λυρικού θεάτρου στον τρίτο επιτυχημένο αναβαθμό του, μετά τις παραγωγές «Διδώ και Αινείας» του Purcell και «Ευρυδίκη» του Gluck.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 20:23]  Κριτική Θεάτρου: Εκείνοι που...
[χθες 13:39]  Πάτρα:Διερευνώντας φωτογραφικά την...
[χθες 22:33]  Ο Ανδρέας Καλλιβωκάς στην «ΠτΚ»....
[χθες 20:29]  Εκδήλωση για τον ποιητή Αντώνη...
[χθες 12:47]  Πάτρα: Sold out και παράταση για...
[χθες 17:40]  Ελένη Τσαμαδού και Νοέλ Μπάξερ...
[χθες 12:07]  Έναρξη εργαστηρίων φωτογραφίας στο...
[χθες 09:06]  Ποιες ταινίες θα δούμε σε πρώτη...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [02:54:31]