ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΜΑΓΝΗΣ


Ο δωδεκάλογος του υποψηφίου



Κάθε χρόνο δίνουμε έκθεση. Δέκα εκατομμύρια έλληνες. Μερικοί διαγωνίζονται ως υποψήφιοι για το πανεπιστήμιο. Οι άλλοι ως παρατηρητές. Περιμένουμε να πάει έντεκα το πρωί, μέχρι να κυκλοφορήσουν τα θέματα από στόμα σε στόμα και από τα ΜΜΕ. Και αμέσως στρωνόμαστε στη δουλειά, προκειμένου να αναπτύξουμε τις απόψεις μας.
Κατ' αρχάς, αξιολογούμε το θέμα. Ηταν βάσιμο ή ήταν κούφιο; Ηταν προβλέψιμο; Ηταν εύστοχο ή εξεζητημένο; Ηταν επίκαιρο ή αναχρονιστικό; Μήπως κομίζει πολιτικά μηνύματα σαν έμμεση κυβερνητική προπαγάνδα; Συνήθως τα ερωτήματα αυτά μας διχάζουν. Πάρτε για παράδειγμα το ερώτημα με την ποίηση. Τα παιδιά ρωτήθηκαν πόση σχέση έχει η ποίηση στη ζωή τους. Αν δεν παίζει ρόλο η ποίηση στη ζωή του 17άρη, ποιός θα παίζει; Το ποδόσφαιρο; Τα σόσιαλ μίντια; Το φλερτ; Το ανοικονόμητο πιώμα στα τσιπουράδικα; Η ακμή και πώς να τη συγκαλύψουμε; Η ανασφάλεια για την εμφάνιση; Ο φόβος για το μέλλον; Οι τριβές στο σπίτι για τα περιορισμένα οικονομικά; Η ενοχή γιατί δεν πέτυχε τίποτα της προκοπής στις ξένες γλώσσες; Η οργή για ένα σύστημα που σου κλέβει μια τριετία από τη ζωή σου για να σε διαλύει στα φροντιστήρια και στο διάβασμα; Η ποίηση φυσικά είναι ο κυρίαρχος παράγοντας. Ξεκινάμε χαλαρά με Καβάφη και Καρυωτάκη, περνάμε σε Ελύτη, ύστερα κάνουμε άνοιγμα στη γαλλική ποίηση, Απολινέρ και Βερλέν, μετά μελετάμε Κοέν, ενημερωνόμαστε για τη μεσαιωνική κινεζική ποίηση, προσεγγίζουμε τους αρχαίους τραγικούς, στη συνέχεια περνάμε στα ρομαντικά και τα σκληρά αγγλοσαξονικά ρεύματα, εξυπακούεται αποστηθίζουμε την Ερημη Χώρα και εμβαθύνουμε στο άλυτο πρόβλημα της ορθότερης απόδοσης του τίτλου από τα αγγλικά στα ελληνικά. Ολα αυτά στα 17 σου. Γιατί μεγαλώνοντας, η ενασχόληση με την ποίηση πυκνώνει και βαθαίνει. Στα σπίτια μας, οι ποιητικές συλλογές, τα δοκίμια, τα άπαντα, (τα άπαντα όλα, σε πιο σωστά ελληνικά), οι μελέτες, σχηματίζουν στοίβες στις βιβλιοθήκες και στοκάρονται και στο πάτωμα. Μπορεί να παραπατήσεις καμιά φορά σε κανέναν Δωδεκάλογο του Γύφτου. Μα κι αυτός ο χριστιανός δωδεκάλογο, και για έναν γύφτο μάλιστα;
Δεν παραλείψαμε να ασχοληθούμε φυσικά και με το ερώτημα της σημασίας του εξωσχολικού βιβλίου. Συναρπαστικό θέμα. Οχι και πολύ διλημματικό. Μας παρέπεμπε σε εκείνα τα ωραία πρωινά όπου ο δάσκαλος μας υπαγόρευσε θέμα για την αποταμίευση. Εμείς που χαλάγαμε όποιο κέρμα βρίσκαμε για πλαστικές μπάλες, μίκι μάους και αναψυκτικά, έπρεπε να βρούμε δύο σελίδες επιχειρήματα για μια συστηματοποιημένη τάση ζωής που κυμαινόταν μεταξύ αγνώστου, ακατανοήτου και ειδεχθούς. Ακόμα δυσκολότερα ήταν τα πράγματα όταν έπρεπε να συνηγορήσουμε υπέρ της καθαριότητας. Παράγραφος πρώτη. Η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά. Μετά στο μυαλό σου έρχεται ένα βερνικωμένο παπούτσι. Παρακάτω, τι λέμε; Ποιές ιδέες να σου γεννήσει η υποχρέωση να κάνεις ντους και να αλλάζεις ρούχα; Και καλά όλα αυτά. Με εκείνον τον μασκαρά τον φιλοτελισμό τι θα γίνει; Γιατί να μην μπορώ να γράψω «Δεν με ενδιαφέρουν τα γραμματόσημα, είναι μικρά, δεν βλέπω τι γράφουν, μου πέφτουν από τα χέρια, δεν γράφω γράμματα, δεν παίρνω γράμματα, προτιμάω να αγοράζω πλαστικές μπάλες, μίκι μάους και αναψυκτικά»;
Αλλά βέβαια, μην έχετε αμφιβολίες, τα παιδιά βρήκαν και έγραψαν πράγματα. Οπως οι παίκτες της Μπαρτσελόνα έχουν αφομοιωμένα 200 συστήματα και εναλλακτικές κινήσεις μέσα στο γήπεδο, έτσι και οι μαθητές έχουν προπονηθεί επί σειρά ετών και ξέρουν να γράφουν για την ποίηση, το περιβάλλον, τον κοσμοπολιτισμό, την κλιματική αλλαγή, την αλληλεγγύη, τα πλεονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης, τα μειονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης, την ηθική, την εθνική ταυτότητα, και είναι σε θέση να ξεπετάξουν μια καθηλωτική σειρά από μεστές παραγράφους, ανακαλώντας από τη μνήμη τους, την κατάλληλη παράγραφο που κουμπώνει με τις ζητούμενες έννοιες, περίπου όπως ο καλός μόδιστρος ξέρει αστραπιαία να σε ντύνει άψογα, με ένα πουκάμισο από εδώ, ένα φουλάρι από εκεί, ένα παντελόνι εφαρμοστό και με την τέλεια γραβάτα, παίρνοντας από είκοσι ράφια με κινήσεις ρομπότ.
Αυτή είναι η έκθεση. Δεν την ενδιαφέρουν οι ιδέες του μαθητή. Αν ο εξεταστής μπλέξει με ιδέες, θα βασανιστεί. Πώς μπορείς να αξιολογήσεις γραπτά γεμάτα με υποκειμενισμούς, αντιθέσεις, αιρετικές θέσεις, πρωτότυπες σκέψεις, εμπρηστικές προτροπές, αφαιρέσεις ή πληθωρικά καλπάσματα; Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να τεκμηριώσει ο μαθητής ότι έχει διαβάσει, ότι έχει καταπιεί χιλιόμετρα υλικού. Ο εαυτός του να μας κάνει τη χάρη να πάει στην άκρη. Αυτό που ζητάμε είναι νέους που μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της ακαδημαϊκής ζωής, που σημαίνει τρελά διαβάσματα, απομόνωση, ματαιώσεις, υπομονή, επιμονή, σημασία στη λεπτομέρεια. Γουέιστεντ λαντ, γουέιστεντ λάιφ. Αλλά για να ζήσουμε, πρέπει να βγάλουμε την ποίηση από τη ζωή μας, με μια κυνική προσποίηση ότι πολύ, πάρα πολύ μας ενδιαφέρει. Η έκθεση είναι μια μύηση προς την κατεργαριά. Γουελ καμ μάι σαν, γουελ καμ του δε μασίν.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [08:15:35]