Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 22:45      12°-17° Πάτρα
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Είναι οι δρόμοι ανάπτυξη;

Είναι οι δρόμοι ανάπτυξη;



Το αναπτυξιακό αδιέξοδο της Δυτικής Ελλάδας φαίνεται και από την εμμονή των αρχών στα οδικά «αναπτυξιακά» έργα. Οποιος κι αν είναι ο αναπτυξιακός στόχος, το μέσο που προτείνεται για την επίτευξή του είναι πάντα το ίδιο: Δρόμοι! Θέλουμε να αναπτύξουμε τον τουρισμό, το εμπόριο, τον πρωτογενή τομέα, την παιδεία, την υγεία; Ας φτιάξουμε δρόμους! Μαραζώνει η Περιφέρεια; Φτιάξτε δρόμους!
Φυσικά, ως οδηγοί ΙΧ, απολαμβάνουμε την άνετη οδική πρόσβαση και μας διεγείρει η σκέψη ότι θα μπορούμε να φτάσουμε σε μισή ώρα στην Κουρούτα τρέχοντας με 160. Είναι, όμως, αυτό «ανάπτυξη»;
Μέχρι ένα σημείο, το επαρκές, ασφαλές και συντηρημένο οδικό δίκτυο προφανώς αποτελεί προϋπόθεση για την κοινωνική ευημερία. Από ένα σημείο και έπειτα, όμως, όταν απουσιάζουν άλλες βασικές υποδομές, το υπερβολικά αναπτυγμένο οδικό δίκτυο προκαλεί ακριβώς το αντίθετο: Γίνεται μέσο αφαίμαξης της υπαίθρου και αφαίρεσης -όχι πρόσθεσης- πλούτου στην Περιφέρεια. Αυτό για πολλούς ακούγεται παράλογο, γι' αυτό ας δούμε το παράδειγμα της Ολυμπίας Οδού ως δήθεν μέσο ανάπτυξης του τουρισμού.
Τα συμπεράσματα κάθε σοβαρής τουριστικής μελέτης στη Δυτική Ελλάδα επαναλαμβάνουν «…σας λείπουν διανυκτερεύσεις, σας λείπουν προορισμοί». Και προτείνουν: «Διευρύνετε το τουριστικό αντικείμενο. Για παράδειγμα, στην Ηλεία, αντί για σκέτη Ολυμπία αναδείξτε την Ηλιδα, την Φολόη, τον Καϊάφα. Κάντε τον επισκέπτη να μείνει περισσότερο».
Κανείς δεν είπε «σας λείπουν δρόμοι». Ενας κλειστός γρήγορος αυτοκινητόδρομος, που θα φέρνει και θα απομακρύνει γρήγορα τους επισκέπτες χωρίς αύξηση του ίδιου του αντικειμένου, θα μειώσει, δεν θα αυξήσει τις διανυκτερεύσεις. Θα μειώσει, δεν θα αυξήσει την κατανάλωση στα τουριστικά καταστήματα.
Ομοίως, ο γρήγορος κλειστός αυτοκινητόδρομος, θα κλείσει μεταποιητικές μονάδες (τα προϊόντα θα φεύγουν ευκολότερα) και θα απομακρύνει γρηγορότερα επιχειρήσεις. Και, επιπλέον, με τον τρόπο που σχεδιάστηκαν, αυτά τα έργα κόβουν στη μέση των παραγωγικό ιστό της Αιγιάλειας και της Ηλείας και μαραζώνουν τους ενδιάμεσους προορισμούς.
Φυσικά, εδώ που φτάσαμε, η ολοκλήρωση του έργου φαίνεται μονόδρομος. Ας το θυμόμαστε, όμως. Οι δρόμοι όχι μόνο φέρνουν αλλά και παίρνουν. Στην περίπτωση της Δυτικής Ελλάδας, χωρίς επένδυση σε άλλες υποδομές, σκέτοι οι δρόμοι θα πάρουν μακριά μας πόρους. Οταν σχεδιάζαμε, αντί για έναν δρόμο με ασφαλείς εισόδους, παράλληλες οδούς για τα αγροτικά και διαχωριστική νησίδα, έστω με πολλά φανάρια, επιλέξαμε έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο που απλά θα είναι «η χαρά» των ΙΧήδων, χωρίς να φέρει εισοδήματα και πόρους στην Περιφέρεια, και ειδικά στην Ηλεία.

* Ο Κώστας Παπακωνσταντίνου είναι εκπαιδευτικός και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης ΔΡΑΣΥ στην Αιγιάλεια





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[15:40]  Η Εκκλησία ευθύνεται για την κατάσταση...
[12:28]  Πότε θα επισκευαστούν τα «Εισόδια»;' Η...
[11:37]  «Πεθαίνω για σένα... Μην είσαι απάτη»
[10:45]  Απενοχοποιημένα συναισθήματα
[09:56]  Το κρυμμένο σκηνικό της πόλης
[χθες 15:10]  Η αυθεντική μορφή του Αγίου
[χθες 14:36]  Διαιωνίζουν το μύθο των «φυσικών...
[χθες 13:17]  45 χρόνια μετά








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [22:45:12]