ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Τηλε-εκπαίδευση ή πώς αλώνεται το σχολείο των ίσων ευκαιριών!

Τηλε-εκπαίδευση ή πώς αλώνεται το σχολείο των ίσων ευκαιριών!



Της Ελλης Μπαρμπαγιάννη*
Η πανδημία που εδώ και καιρό μας ταλαιπωρεί, ανέδειξε την ανάγκη στήριξης-θωράκισης από την Πολιτεία, των δύο βασικών πτυχών της ζωής μας: της υγείας και της παιδείας.
Οι «λύσεις» που δόθηκαν από τους κυβερνώντες, όχι μόνο δεν απαντούν στα προβλήματα, αντιθέτως γεννούν κι άλλα.
Σε ότι αφορά στην παιδεία, η απάντηση είναι μία: Η τηλε-εκπαίδευση. Είναι το φάρμακο που εύκολα, αβασάνιστα και κυρίως ανέξοδα θα «χορηγείται» σε κάθε περίπτωση: σε καταλήψεις, κλεισίματα τμημάτων αλλά και lockdown. Κι έτσι το αίτημα για μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα, προσλήψεις δασκάλων, καθηγητών και προσωπικού καθαριότητας, μαζικών διαγνωστικών test δεν πρέπει να τίθεται καν για την Κυβέρνηση.
Η τηλε-εκπαίδευση δε χρειάζεται τάξεις, δε χρειάζεται υγιεινή. Χρειάζεται έναν καθηγητή-εργαλείο. Οι αποστάσεις έτσι κι αλλιώς, υπάρχουν.
Η αλήθεια είναι ότι στις ηλεκτρονικές τάξεις χωράνε πολλοί μαθητές, απεριόριστος θα έλεγα, αριθμός. Με ένα κουμπί, όσο μακρυά κι αν είναι κι αν είναι κανείς, μπορεί να συμμετέχει. Η συμμετοχή έγκειται στο πάτημα του κουμπιού. Τα υπόλοιπα γίνονται μόνα τους· δηλαδή το προχώρημα της ύλης -που δεν προσαρμόστηκε όπως τα νέα δεδομένα επιβάλλουν-, οι παρουσίες-απουσίες και πάνω απ' όλα, ικανοποιείται και η αίσθηση όσων θέλουν να πιστεύουν ότι τα πράγματα προχωράνε μπροστά, η τεχνολογία δίνει λύσεις. Και τι; Εμείς θα μείνουμε πίσω από τα ιδιωτικά που ούτε μια στιγμή δε στέρησαν τη γνώση από τους μαθητές τους;
Αν θέλει κανείς να βλέπει τα πράγματα από αυτή την οπτική γωνία κάνοντας απλουστεύσεις και χονδροειδείς κατατάξεις, είναι πραγματικά ευτυχής. Έχει απαντήσει σε «βασικά» ερωτήματα και πάει παρακάτω.
Δυστυχώς όμως γι αυτόν που θέλει να έχει το κεφάλι του ήσυχο, υπάρχουν κάποιοι ενοχλητικοί γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές που έχουν άλλη αντίληψη και αναδεικνύουν με διαφορετικό τρόπο τα ζητήματα. Αλλά και αυτοί να μην υπήρχαν, είναι η ίδια η ζωή που τα ανατρέπει όλα. Και ερχόμαστε στο δια ταύτα:
Τα δεδομένα του κλεισίματος των σχολείων στην πρώτη φάση της πανδημίας αποδεικνύουν την αδυναμία πρόσβασης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ικανού αριθμού μαθητών λόγω έλλειψης του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού. Από την άλλη καταγράφηκε η απροθυμία ουσιαστικής συμμετοχής της μεγάλης μερίδας των μαθητών σε αυτή τη μορφή εκπαίδευσης, παρά και ενάντια στην εικόνα της επιτυχίας του εγχειρήματος που ήθελε η κυβέρνηση να προβάλει μέσα από τα ΜΜΕ.
Τώρα, σε αυτή τη δεύτερη φάση της πανδημίας, η Κυβέρνηση, χωρίς προετοιμασία (καμιά μέριμνα για την εξασφάλιση πρόσβασης όλων των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση) προχωρά στην υποχρεωτική εφαρμογή της σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης και τα δύο προαναφερθέντα προβλήματα εντείνονται.
Αυξάνεται το ποσοστό των οικογενειών που δε μπορούν να το υποστηρίξουν τεχνικά, καθώς αυτή η μορφή (η σύγχρονη) προϋποθέτει ακόμα πιο άρτιο εξοπλισμό. Ας μην ξεχνάμε πως τα δίκτυα δεν «αντέχουν» όλο αυτό το εγχείρημα, ειδικά σε κάποιες περιοχές.
Στον Καιάδα λοιπόν οι μαθητές που «αδυνατούν», στον Καιάδα και το Δημόσιο Σχολείο των ίσων ευκαιριών και το Σύνταγμα που το ορίζει ως τέτοιο.
Ας εγκαταλειφθούν αυτοί οι μαθητές! Δεν πειράζει, μας μένουν οι υπόλοιποι που είναι, άλλωστε και η πλειοψηφία. Μας μένει και η ψευδαίσθηση, ότι θα είμαστε δίκαιοι τουλάχιστον απέναντι σ΄ αυτούς, δίνοντάς τους την ευκαιρία να συνεχίσουν απρόσκοπτα τα μαθήματά τους.
Και είναι ψευδαίσθηση, γιατί η παροχή της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μόνο μάθημα δεν είναι, καθώς δε δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας κι αλληλεπίδρασης τέτοιας που μόνο μέσα από τη ζωντανή ανθρώπινη επαφή που καλλιεργείται μέσα στην τάξη μπορεί να προκύψει. Έτσι, το μορφωτικό αποτέλεσμα, που δεν είναι ξεκομμένο από την παιδαγωγική και ψυχολογική παράμετρο, δεν είναι το επιδιωκόμενο. Ελάχιστοι μαθητές αυτής της ηλικίας θα αντέξουν να παρακολουθήσουν μια διάλεξη, γιατί για κάτι τέτοιο μιλάμε. Θα είναι οι «άριστοι» αυτοί που έτσι κι αλλιώς με το υπόβαθρο και τη στοχοπροσήλωσή τους θα προχωρούσαν.
Κι εδώ έρχεται να φωλιάσει ο φόβος ότι οι συνθήκες της πανδημίας, θα δώσουν την «ευκαιρία» να εφαρμοστεί, όπως και σε άλλα κοινωνικά πεδία, μια επιζήμια για τους πολλούς πρακτική· να παγιωθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε βάρος της δια ζώσης, πράγμα που θα οδηγήσει στον πλήρη αποκλεισμό από το αγαθό της γνώσης και την εμπειρία της κοινότητας τους αδύναμους κοινωνικά και οικονομικά μαθητές.
Κι ενώ η τηλε-εκπαίδευση μοιάζει ν' απαντάει στο αίτημα και την αγωνία χιλιάδων γονιών για συνέχιση της λειτουργίας του σχολείου σε συνθήκες COVID 19, ανοίγει διάπλατα την κερκόπορτα για την άλωση του Δημόσιου Σχολείου. Σταθμίζοντας ψύχραιμα τις προσωρινές και τις μακροχρόνιες απώλειες, ας μετρήσουμε το τι θα σημάνει για το μέλλον όλη αυτή η χωρίς προϋποθέσεις εφαρμογή.
Ίσως έτσι βρούμε τη δύναμη να απαιτήσουμε όλοι μαζί, αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις να αναζητήσουν εναλλακτικές μορφές συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε περίπτωση πρόσκαιρης διακοπής. Ακόμα καλύτερα, να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για ασφαλή ανοιχτά σχολεία για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Ετσι λοιπόν ξαναγυρνάμε στην ουσία της υπόστασης του σχολείου, που έχει να κάνει με το τι σχολείο θέλουμε να έχουμε. Κι αυτό είναι ένα ζήτημα όχι τακτικισμού αλλά βαθιά ιδεολογικό.
Εδώ, για κάποιους υπάρχει μόνο μια απάντηση:
Θέλουμε ένα σχολείο που να πασχίζει για ένα αποτέλεσμα που να αγκαλιάζει το σύνολο των μαθητών, συντεταγμένο και τέτοιο που να αμβλύνει τις ανισότητες που έτσι κι αλλιώς υπάρχουν. Ένα σχολείο που να καλλιεργεί την ανθρωπιά, την ενσυναίσθηση, την αλληλεγγύη, την κριτική σκέψη, τη χειραφέτηση, την αγάπη για τη ζωή, την αξία της προσφοράς, τη χαρά και την ικανοποίηση που δίνει η κατάκτηση της γνώσης και η επαφή με την τέχνη και τα ανθρώπινα δημιουργήματα.
Ενα σχολείο για όλη την κοινωνία και εν μέσω πανδημίας, ιδίως τώρα.

*Η Ελλη Μπαρμπαγιάννη, εικαστικός, καθηγήτρια Καλλιτεχνικών Μαθημάτων.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 11:56]  Δεν κερδίζεται στα νοσοκομεία ο...
[χθες 11:00]  Πανδημία, δυσπραγία και κατάθλιψη!
[χθες 14:00]  «Ο πόλεμος της Τροίας δεν τελείωσε»
[χθες 13:00]  Προς αποκατάσταση της αλήθειας για...
[χθες 12:03]  Προκλήσεις του Covid-19 στον τομέα...
[χθες 11:00]  Στο Αιγαίο υπάρχει μόνο μια...
[χθες 15:56]  Οι φροντιστές χρειάζονται...
[χθες 14:40]  Θα συναντηθούμε σε ένα νέο...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [09:31:02]