ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: Του ξεριζωμού και της προσφυγιάς

Θέατρο: Του ξεριζωμού και της προσφυγιάς



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ
Σε μια καίρια στιγμή της αθηναϊκής ιστορίας, το 415 π.Χ., διδάσκονταν για πρώτη φορά οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη. Χρονολογία οριακή για την τύχη της αρχαίας Αθήνας, αν αναλογισθεί κανείς ότι, ενώ ήταν ακόμα νωπό το αίμα των Μηλίων μετά την προκλητική επίθεση των Αθηναίων, η πόλη βρισκόταν ήδη στο κατώφλι της Σικελικής εκστρατείας, μιας επιχείρησης που έμελλε να αποδειχθεί στρατιωτικά παράλογη και ιστορικά αδικαίωτη.
Ετσι ο Ευριπίδειος λόγος στις «Τρωάδες» υψωνόταν καίριος και αιχμηρός για να καταδικάσει τη βία, την αυθαιρεσία και τον παραλογισμό του πολέμου, το ύφος και το ήθος των νικητών, την αδικία και την σκληρότητα των ισχυρών και για να προβάλλει την αναπόδραστα οικτρή μοίρα των ηττημένων, των αδικημένων και ανήμπορων θυμάτων του πολέμου.
Εργο αντιπολεμικό και τραγωδία συνόλου οι «Τρωάδες» αποκαλύπτουν την ενδελεχή γνώση από τον ποιητή του τοπίου της γυναικείας ψυχής σε οριακές στιγμές του πάθους της και προβάλλουν έναν ποιητή βαθύτατα ανθρωπιστή, που απευθύνει έκκληση σε κάθε φωτισμένη ανθρώπινη συνείδηση, υμνώντας έμμεσα και υπαινικτικά την ανθρώπινη αλληλεγγύη.
Ως προς τη δομή της, η τραγωδία αρθρώνεται γύρω από ένα σταθερό κέντρο αναφοράς, που είναι η δεσπόζουσα μορφή της συντριμμένης βασίλισσας Εκάβης -παρούσας συνεχώς στη σκηνή - με τα επεισόδια να πλαισιώνουν και να διαγράφουν ομόκεντρους κύκλους γύρω από αυτή. Αν και με την είσοδο και την έξοδο από τη σκηνή καθεμιάς των γυναικείων μορφών του έργου (Κασσάνδρας - Ανδρομάχης - Ελένης) τυπικά σηματοδοτείται η αρχή και το τέλος των επεισοδίων, αναμφισβήτητη είναι η εσωτερική, βαθύτερη ενότητα του έργου.
Ιδιότυπη η τραγωδία ως προς τον πρόλογό της, ανατρέπει την κλασσική φόρμα της τραγικής σύνθεσης, εξαγγέλλοντας ευθύς εξ αρχής την κάθαρση, την καταδίκη δηλαδή των Ελλήνων για «ύβριν», και επιβεβαιώνει τον ριζοσπαστισμό του Ευριπίδη όχι μόνο σε ιδεολογικό επίπεδο -να καταγγείλει την έπαρση των νικητών συμπατριωτών του- αλλά και σε φορμαλιστικό. Επιπλέον ο συλλογικός τίτλος «Τρωάδες» σηματοδοτεί τον συλλογικό χαρακτήρα των θυμάτων, που στέκονται ανήμπορα απέναντι σ' ένα συλλογικό τραγικό ήρωα, σ' ένα συλλογικό τραγικό θύτη, τους Ελληνες. Δεν πρόκειται επομένως για τραγωδία ενός προσώπου, ενός ήρωα αλλά για τραγωδία συνόλου.
Επίκαιρες πάντα οι «Τρωάδες» για το αντιπολεμικό τους μήνυμα -γι' αυτό και είναι ευχερής η προβολή τους σε παλαιότερα και νεότερα προσφύγικα δράματα και εύλογη η ταύτιση των απανταχού ανέστιων με τις ξεριζωμένες Τρωαδίτισσες- «γέμισαν» με τον λόγο τους και τούτο το προβληματικό καλλιτεχνικά καλοκαίρι, με σημείο εκκίνησης το Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη. Η τραγωδία παρουσιάζεται με τη συνέργεια τριών φορέων: Του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Ελλάδος και του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία του Γιάννη Παρασκευόπουλου.
Στον πολυσύνθετο ρόλο της σεβάσμιας και απορφανισμένης από τους αγαπημένους της βασίλισσας Εκάβης η εγνωσμένης υποκριτικής αξίας Γιώτα Φέστα, την οποία πλαισιώνουν ηθοποιοί μιας παλιότερης και μιας νεότερης γενιάς. Στο σαρκωμένο θεϊκό δίδυμο Ποσειδώνα - Αθηνάς εμφανίζονται οι Χρήστος Διαμαντούδης και Ελένη Θυμιοπούλου αντίστοιχα. Τον ρόλο του αμφιλεγόμενου Μενέλαου επωμίζεται ο έμπειρος Νικόλας Μαραγκόπουλος και του Ελληνα αγγελιαφόρου Ταλθύβιου ο Χρίστος Στυλιανού. Τη συνετή Ανδρομάχη υποδύεται η Ιωάννα Παγιατάκη, την κατειλημμένη από ένθεη μανία Κασσάνδρα η Μαρία Καραδημήτρη και την αδικαίωτη, που πασχίζει να δικαιωθεί Ελένη η πολλά υποσχόμενη Γιολάντα Μπαλαούρα.
Την παράσταση ντύνει ηχητικά η υποβλητική μουσική του Μάνου Μυλωνάκη, ενώ το σκηνογραφικό της τοπίο έχει επιμεληθεί ο Θανάσης Κολαλάς και το ενδυματολογικό η Σοφία Πετροπούλου, παράγοντας συνολικά ένα άρτιο καλλιτεχνικά αποτέλεσμα και παρέχοντας στον θεατή το έναυσμα για έναν ευρύτερο κοινωνικό προβληματισμό.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 20:34]  Θέατρο Act: Μαθήματα με τον...
[χθες 10:10]  Πέντε συγκροτήματα στην «Αίγλη»
[χθες 18:26]  Θέατρο: Τα θεάματα του θεατρικού...
[χθες 10:11]  Piergiorgio Viti: «Η ποίηση είναι...
[χθες 10:08]  Μιχάλης Σιγάλας: «Με ενδιαφέρει το...
[χθες 14:56]  Ποιοι Πατρινοί πάνε στο Φεστιβάλ...
[χθες 13:34]  Πάτρα: Τα διττά κεραμικά του...
[χθες 12:31]  Πάτρα: «Περιπλανήσεις» και Art...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [06:03:26]