ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Πάτρα: Η Πραξαγόρα είναι το νέο, η Επανάσταση

Πάτρα: Η Πραξαγόρα είναι το νέο, η Επανάσταση



Μια πρωτοποριακή ιδέα παίρνει σάρκα και οστά, και παρουσιάζεται αύριο Τρίτη και ώρα 9.30 μ.μ. στο Αίθριο του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου. Πρόκειται για την «Πραξαγόρα» διά χειρός του πολυτάλαντου Γιώργου Δίπλα, η οποία βασισμένη στις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη, έγινε μιούζικαλ. Ενταγμένη στο Φεστιβάλ Θεάτρου, αποτελεί παραγωγή της Κοινωφελούς Επιχείρησης Καρναβάλι Πάτρας με την υποστήριξη του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Σήμερα, ο πατρινός συνθέτης μάς βάζει στο «εργαστήρι» του αλλά και στο κλίμα της παράστασης.
Πώς γεννήθηκε, καταρχάς, η ιδέα της παράστασης;
Η ιστορία ξεκίνησε πριν δύο χρόνια στην Ιθάκη με τη θεατρική ομάδα του Φόρκυνα όπου κλήθηκα να γράψω μουσική για τις «Εκκλησιάζουσες» σε σκηνοθεσία του Περικλή Βασιλόπουλου. Δούλεψα πάνω στα χορικά διασκευάζοντας το κείμενο, και γράφοντας τραγούδια πάνω σε φόρμες μη αναμενόμενες για μια κλασική παράσταση. Επικίνδυνο και τολμηρό. Ευτυχώς, λειτούργησε και θα έλεγα καλά. Μετά το τέλος των παραστάσεων ένιωσα ότι δεν είχα τελειώσει ούτε με το έργο ούτε με την παραγωγή. Σε τακτά χρονικά διαστήματα επέστρεφα και ερευνούσα τις παρτιτούρες σε επίπεδο ενορχήστρωσης αλλά και διόρθωσης στις μελωδικές γραμμές του έργου. Οπότε την περίοδο της καραντίνας που ο ελεύθερος χρόνος μου ήταν πολύς, αποφάσισα να διασκευάσω όλο το έργο ως μιούζικαλ. Η όλη διαδικασία κράτησε πέντε μήνες. Ενω από τον Ιούνιο είχα ήδη βρει τους συνεργάτες και ξεκίνησαν οι χορογραφίες και οι πρώτες αναγνώσεις του διασκευασμένου κειμένου... Τα υπόλοιπα ήρθαν μόνα τους.
Εχετε αναλάβει τριπλό ρόλο: Σύλληψη, διασκευή, μουσική. Ποιες οι προκλήσεις, οι δυσκολίες, οι χαρές σε κάθε «κομμάτι»;
Αφού συνέλαβα την ιδέα, η διαδικασία της διασκευής καθως και η μουσική ήταν κάτι επικίνδυνο αλλά και δημιουργικό. Είχα πολύ χρόνο και, όντας σε εγκλεισμό λόγω covid, όλο αυτό μου έδινε σιγουριά και χαρά. Το πολύ δύσκολο κομμάτι για όλους μας ήταν και παραμένει το σκηνοθετικό, όπου ο Περικλής (σ.σ. Βασιλόπουλος) κλήθηκε να βρει τις ισορροπίες και να παντρέψει όλες τις τέχνες τεχνικές και τεχνοτροπίες. οι χορεύτριες να ενταχθούν σε μια θεατρική συνθήκη, η ερμηνευτρια να ενταχθεί στις χορογραφίες, και οι ηθοποιοί σε όλο αυτό. Διαδικασία επίπονη και ενίοτε ψυχοφθόρα για όλους. Ελπίζουμε, όμως, ότι το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει θα μας αποζημιώσει και θα γοητεύσει το κοινό. Ηδη από αυτό που βλέπουμε είμαστε ικανοποιημένοι και χαρούμενοι.

Πώς είναι «πλασμένη» η «Πραξαγόρα» σας. Ποια στοιχεία της προσωπικότητάς της την κάνουν ελκυστική και πού «πατήσατε».
Αγαπώ τις γυναίκες για την ευθύτητα και την τόλμη τους. Είναι αποφασιστικές αδιστακτες αν χρειαστεί, πολυπροσωπες πολύπλοκες έντονες δίκαιες. Ισως λόγω της ανωτερότητάς τους έχουν υποστεί πολλά. Βία, κακοποίηση, σεξισμό, ρατσισμό κ.λπ. Η Πραξαγόρα μου είναι όλα αυτά. Πάντα ήθελα να γράψω κάτι που να υμνεί τη γυναίκα. Ηθελα να την τιμήσω για όλα αυτά. Η Πραξαγόρα είναι το νέο. Είναι η Επανάσταση. Είναι η γυναίκα χθες, σήμερα, αύριο. Την έφερα στο σήμερα για να υπάρξει και αύριο. Ολα αυτά ήταν το υλικό στο οποίο «πάτησα». Βεβαίως σ' αυτό βοήθησαν και δύο φίλοι μου λογοτέχνες. Ο Δημήτρης Γκιούλος που έγραψε το μανιφέστο των γυναικών, και ο Κώστας Κυριακόπουλος που έγραψε ένα κείμενο πρόλογο κι ένα κείμενο επίλογο του έργου.

Αριστοφανική κωμωδία του 4ου αιώνα με στοιχεία καμπαρέ. Αυτό κι αν δεν είναι ανατρεπτικό -και ενδιαφέρον, βεβαίως.
Η παράσταση «Πραξαγόρα» αν και βασισμένη εξ ολοκλήρου στον Αριστοφάνη, είναι ένα έργο σύγχρονο στο οποίο συνυπάρχουν από καμπαρέ μέχρι θέατρο σκιών και από Rap ή Techno μέχρι λαϊκή μουσική και σύγχρονο μοιρολόι. Εχω στραφεί ήδη από τον τελευταίο μου δίσκο τα τραγούδια της Πολυδούρη στον ηλεκτρονικό ήχο, και εδώ πρέπει να αναφερθώ στον ακριβό μου φίλο και συνεργάτη Διονύση Μπάστα που είναι εδώ και χρόνια ενορχηστρωτής και παραγωγός κάθε μουσικού μου εγχειρήματος και τον ευχαριστώ θερμά γι' αυτό. Δύσκολο και επικίνδυνο εγχείρημα, αλλά έχει πετύχει. Σκηνοθετικά, μουσικά και αισθητικά.
Γιατί τα αρχαία κείμενα, είτε δράμα είτε κωμωδία, αποτελούν τόσο καθαρό καθρέφτη του σήμερα, λέτε;
Γιατί εμείς οι άνθρωποι συμπεριφερόμαστε λες και είμαστε γενετικά προγραμματισμένοι να επαναλαμβάνουμε αιώνια τα ίδια λάθη, όπως γράφει στον πρόλογο ο Κωσταντίνος Κυριακόπουλος. Γι' αυτό.

Αν ζούσε σήμερα η Πραξαγόρα, πώς θα τη φανταζόσασταν;
Θα μπορούσα να πω πολλές. Αλλά θα μείνω σε μία, την πιο αγαπημένη. Την Κατερίνα Γώγου.

Η πρωταγωνίστριά σας είναι μια πρώιμη φεμινίστρια. Σε τι ποσοστό θεωρείτε ότι έχει κατακτήσει η σημερινή γυναίκα την ισοτιμία;
Δύσκολη ερώτηση... Η γυναίκα έχει κατακτήσει πολλά, αλλά όχι όσα της αξίζουν. Τα τελευταία χρόνια έχει πέσει σε παγίδες. (Οχι όλες) και φοβάμαι πως υπάρχει ένα πισωγύρισμα σε ό,τι αφορά τα δικαιώματά της. Ας μη ξεχνάμε ότι ακόμα υπάρχουν κοινωνίες που τη θεωρούν ιδιοκτησία. Που επιτρέπουν την κλειτοριδεκτομή την μπούργκα και άλλα... Γίνεται και στην παράσταση αναφορά. «Μέχρι και την ιστορία με το μήλο σκαρφιστήκατε για να μας πείσετε ότι είμαστε βρόμικες» γράφει ο Δημήτρης Γκιούλος.

Μετά την «αυλαία» της «Πραξαγόρας», τι ετοιμάζετε;
Η «Πραξαγόρα» θα προσπαθήσω να κάνει μια κάποια διαδρομή στους επόμενους μήνες. Η καραντίνα του περασμένου Μάρτη διέκοψε βίαια τη διαδρομή της παράστασης «Μαρία Πολυδουρη/Μόνο γιατί μ' αγάπησες», βασισμένη στο cd που ήδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Το Δόντι». Οπότε αυτές οι δύο παραγωγές, covid επιτρέποντος, θα με απασχολήσουν για τους επόμενους μήνες. Ωστόσο αυτό που θέλω πολύ ως επόμενο βήμα γιατί μου έχει λείψει είναι ένα ρεσιτάλ πιάνου βασισμένο σε διασκευές σπουδαίων λαϊκών ρεμπέτικων και όχι μόνο τραγουδιών. Φιλτραρισμένα μέσα από μια avant garde αισθητική... Μια performance για σόλο πιάνο. Θα δούμε...


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σύλληψη-μουσική-επιλογή κειμένου: Γιώργος Δίπλας, σκηνοθεσία: Περικλής Βασιλόπουλος, Ενορχήστρωση-παραγωγή: Σάκης Μπάστας. Χορογραφίες: Βίκυ Αγόρα-Λουίζ Μέντεζ. Ερμηνεία τραγουδιών: Δέσποινα Γκοτσοπούλου. Χορεύουν οι Ειρήνη Ατματζίδη, Ειρήνη Γκοτσοπούλου, Λίλιαν Τσιούτσια, Αναστασία Τσαγκαρουσιάνου. Παίζουν οι ηθοποιοί Ελένη Καλαντζοπούλου, Ιωάννα Στεφανάτου, Μπάμπης Μακρής. Συμμετέχει ο Πασχάλης Τζίκος.Σύγχρονα κείμενα:(πρόλογος-επίλογος). Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος. Μανιφέστο των γυναικών: Δημήτρης Γκιούλος. Τραγουδούν στο στούντιο: Δέσποινα Γκοτσοπούλου, Ελένη Αντωνίου, Ιωάννα Γκέλλη, Σοφία Σέλληνα, Φλωρεντία Τασιάνη. Κατασκευή σκηνικού τεχνικός-τεχνικός παράστασης: Γιώργος Σάρας.



Της ΚΡΙΣΤΥΣ ΚΟΥΝΙΝΙΩΤΗ





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[12:22]  Κατερίνα Μαλακατέ: «Είμαι πάνω και πέρα...
[χθες 10:10]  Κοινο_Τοπία: Συζήτηση για τη...
[χθες 13:07]  Πάτρα: Το καταφύγιο ανοικτό και...
[χθες 12:17]  Κυριακάτικες μεσημεριανές στο...
[χθες 20:15]  Ρωμέικο οδοιπορικό: Στην Ζωοδόχο...
[χθες 19:45]  Πάτρα: Ολοκληρώνεται η έκθεση «Από...
[χθες 14:46]  Μουσικές καταστροφές από το Παιδί...
[χθες 13:14]  Ο Ροβινσώνας και ο Κρούσος στο...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [14:53:05]