ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Αλέξης Σκαρμέας: Εγωκεντρισμός και δήθεν παντογνωσία μάς πάνε πίσω

Αλέξης Σκαρμέας: Εγωκεντρισμός και δήθεν παντογνωσία μάς πάνε πίσω



Με την πανδημία να έχει καταφέρει βαρύ πλήγμα, στον βαλλόμενο, ούτως ή άλλως, πολιτισμό, ζητήσαμε από τον Αλέξη Σκαρμέα, δικηγόρο-πρώην αντιδήμαρχο Πολισμού, τις απόψεις του για τον χώρο -σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Κι αυτός άνοιξε τα χαρτιά του, χωρίς να κρύβει λόγια.

Ποια η αίσθησή σας, αυτή τη στιγμή που μιλάμε για τον πολιτισμό εν γένει;
O πολιτισμός στην πλειοψηφία του, χρόνια τώρα, φαίνεται να έχει μπει σε κρίση. Στη διάρκεια της καραντίνας και της κρίσης που έφερε η πανδημία έδειξε τη «γύμνια» του. Μπορεί να ακούγομαι σκληρός, αλλά η αλήθεια είναι σκληρή πολλές φορές. Ο πολιτισμός χρόνια τώρα χτίζεται πάνω στο χρήμα, στις δημόσιες σχέσεις, στην επικοινωνία και στα «κυκλώματα». Η αλήθεια της δημιουργίας νοθεύεται μέσα στην ανάγκη προώθησης του «προϊόντος». Εχασε αυτή την βαθύτερη διαδρομή που τον συνέδεε με τον κόσμο, και για αυτό δεν μπόρεσε στα σταθεί στην διάρκεια της κρίσης. Να σας θυμίσω πως οι εκδοτικές ζητούν από τους συγγραφείς να πληρώσουν το βιβλίο τους για να μπορέσουν να το εκδώσουν, οι δισκογραφικές εξαφανίστηκαν, οι χώροι πολιτισμού ζητούν να τους πληρώσεις και να τα «φέρεις» για να μπορέσεις να μπεις μέσα, η τηλεόραση πίσω από μια "ζελατίνα" σοβαρότητας προβάλλει το φτηνό. Που είναι η έμπνευση, η δημιουργία, η πρόταση, το στίγμα αυτής της εποχής; Που είναι το διαφορετικό αυτής της εποχής;
ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η γνώμη μου είναι πως υπάρχουν μεμονωμένες δυνάμεις με ισχυρό στίγμα και προτάσεις σε όλους τους τομείς της τέχνης, αλλά η εποχή των κυκλωμάτων και της εικόνας, και πρωτίστως του χρήματος, τους κλείνει την πόρτα. Υπάρχουν δημιουργοί που γράφουν το «παρακάτω» του πολιτισμού, αλλά η εποχή δεν το διαβάζει, γιατί θέλει να πάει στα σίγουρα, καταλήγοντας έτσι να βαδίζει στα ίδια και στα ίδια και να παραμένει στάσιμη. Ευθύνη μεγάλη σ' αυτό έχουν και οι πολίτες.
Γι' αυτό χρειάζεται μια πολιτιστική πολιτική. Συνολική και διαρκής. Πάνω από κόμματα και κυβερνήσεις. Και αυτό δεν το έχει πετύχει κανείς μέχρι σήμερα. Γιατί παγιδεύονται στην αντιδικία και τη βεβαιότητα ότι γνωρίζουν τα πάντα. Ο πολιτισμός μιας χώρας πρέπει να έχει σχεδιαστεί έτσι που να συνεχίζεται ακόμα και αν αλλάζουν οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί. Δυστυχώς και η σημερινή κυβέρνηση δείχνει να μην αντιλαμβάνεται το σήμερα του πολιτισμού. Και λυπάμαι που δεν αντιλαμβάνεται το καινούργιο, έτσι ώστε να του δώσει τρόπο και χώρο να φανεί. Και έχει πολλούς τρόπους να το κάνει.

Και για τον πολιτισμό της Πάτρας;
Ο πολιτισμός της Πάτρας, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια έμεινε πολύ πίσω. Παγιδεύτηκε στα διόδια της πόλης. Οταν δεν βγαίνεις έξω από αυτήν, να συναντήσεις άλλους ανθρώπους, άλλους τρόπους, να συγκριθείς, να χάσεις, να κερδίσεις, αλλά πρωτίστως να εξελιχθείς, τότε παγιδεύεσαι στο χθες. Αυτό έχει συμβεί στην Πάτρα. Μοιάζει παγιδευμένη και ξεχασμένη. Και είναι κρίμα γιατί έχει πολλά πράγματα να δώσει σε πολλές μορφές τέχνης. Με παλιούς και νέους δημιουργούς.
Επιπλέον υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα στην πόλη. Ο ερασιτεχνισμός έχει καλύψει τον επαγγελματισμό. Ο ερασιτέχνης, όσο και αν τα καταφέρνει κάποιες φορές, δεν παύει να κάνει το κέφι του. Η τέχνη, όμως, απαιτεί κάτι πολύ περισσότερο, γιατί είναι μια δύσκολη και διαρκής ζύμωση και διαδρομή. Ξεχάσαμε πως πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Και σας το λέει ένας άνθρωπος που έχει χρόνια σε ερασιτεχνικά σχήματα. Και ένας άνθρωπος που ίδρυσε τη Δραματική Σχολή της Πάτρας, τη μόνη στην Ελλάδα που ανήκει σε ΔΗΠΕΘΕ, ακριβώς για να μπορούν όσοι προέρχονται από την ευρύτερη περιφέρεια να ξεφύγουνε από τον ερασιτεχνισμό και να κάνουν το επόμενο βήμα αυτής της διαδρομής.

Η σημερινή δημοτική αρχή έχει καταστήσει ευθύς εξαρχής σαφές ότι ο πολιτισμός είναι για όλους. Εξ ου, π.χ., και οι θεατρικές παραστάσεις ανά την περιφέρεια. Η άποψή σας;
Για όλους ήταν πάντα. Οταν ήμουν αντιδήμαρχος, ανοίξαμε και γεμίσαμε το κάστρο της Πάτρας, ανοίξαμε μετά από χρόνια και γεμίσαμε στάδια, πήγαμε και στήσαμε εκδηλώσεις, στα προσφυγικά, στην Αρόη, στην Αγυιά, θεατρικές παραστάσεις στα νοσοκομεία, ιδρύσαμε την ενότητα των πατρινών δημιουργών και τόσα άλλα. Στο καρναβάλι συμμετέχουν πενήντα χιλιάδες άνθρωποι και το παρακολουθούν στο πεζοδρόμιο διακόσιες πενήντα χιλιάδες. Πάντα για όλους ήταν ο πολιτισμός και σ' όλους πρέπει να απευθύνεται. Δεν χρειάζεται να το λες, να το κάνεις χρειάζεται.
Βέβαια αυτό δεν αρκεί. Οφείλεις να προτείνεις και ιδιαίτερα πράγματα, να βρίσκεις και να προτείνεις την «επόμενη μέρα». Και αυτό το κάναμε πάλι με πάρα πολύ κόσμο, γιατί καταφέραμε να μυήσουμε σε καινούργια πράγματα αρκετό κόσμο. Αυτό λείπει σήμερα. Λείπει η πρόταση για το «παρακάτω». Και δυστυχώς λείπει και ο πολύς κόσμος.

Καρναβάλι. Πέρυσι, ελέω κορονοϊού, ατύχησε, και τα δείγματα δεν είναι ευοίωνα για φέτος. Τι το κρατάει πίσω και μαζί την επαναφορά της Πάτρας στην αλλοτινή Πόλη του Καρναβαλιού;
Η μιζέρια μας και η επιμονή καθενός μας ότι είμαστε παντογνώστες. Αυτό το κρατάει πίσω. Υπάρχουν όλες οι αλλαγές έτοιμες και δουλεμένες. Οταν παραδώσαμε τον οργανισμό του καρναβαλιού, παραδώσαμε και ένα ολόκληρο σχέδιο αλλαγής που είχε ζητήσει ο κόσμος του καρναβαλιού, οι επισκέπτες, οι επαγγελματίες, η ίδια η πόλη. Δυστυχώς, έμεινε στα συρτάρια. Φτιάξαμε την επόμενη μέρα στο καρναβάλι και δεν την ξεκίνησε ποτέ κανείς.
Η ΠΟΛΗ ΑΔΙΚΗΘΗΚΕ
Οσο για τα χρήματα, αρκετοί μιλούν χωρίς να γνωρίζουν. Η Πάτρα ήταν από τις πόλεις που αδικήθηκε από τις κατά καιρούς κυβερνήσεις και ας ήταν η πόλη «φιλική» προς αυτές. Το υπουργείο όφειλε χρήματα στον πολιτισμό της πόλης από 3 συμβάσεις.Του καρναβαλιού, της ορχήστρας Πατρών και των εικαστικών. Τα χρήματα αυτά για πολλά χρόνια οι κυβερνήσεις υπόσχονταν, αλλά δεν τα έδιναν στη πόλη, η οποία με τη σειρά της τα όφειλε για τις εκδηλώσεις που είχαν γίνει. Αυτό συνέβη και με άλλες πόλεις που οι κυβερνήσεις τις θεωρούσαν «εχθρικές». Ευτυχώς, όλα κατάφεραν και μπήκαν στα λεγόμενα ληξιπρόθεσμα και με δική μου επιμονή όταν συμμετείχα στην κεντρική ένωση δήμων, όπως και άλλων δημάρχων και συμβούλων από άλλους δήμους της Ελλάδος. Ετσι, αναγκάστηκαν οι κυβερνήσεις και τα εξόφλησαν. Για να είμαστε δίκαιοι, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία διαφωνώ σε πολλά μαζί της, σ' αυτό φάνηκε ειλικρινής. Εξόφλησε ό,τι όφειλαν στους δήμους οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Με καθυστέρηση μεν, αλλά το έκανε. Τώρα τα υπόλοιπα που λέγονται είναι για παραταξιακή κατανάλωση του καθενός.

Προτάσεις έχετε για τη βελτίωση της τοπικής πολιτιστικής πραγματικότητας;
Πολλές, αλλά δεν λέγονται σε μια συνέντευξη. Επιμένω πάντως πως χρειάζεται να έχεις ανοιχτά μάτια και αφτιά. Να μην κάνεις τον παντογνώστη και να είσαι ανοιχτός στις συναντήσεις των ανθρώπων και των πολιτισμών. Αλλωστε και η πρόταση να μετατραπούν τα Σφαγεία σε χώρο πολιτισμού και καρναβαλιού, όταν απελευθερώθηκαν από τον επιχειρηματία που είχε μισθώσει τον χώρο, από το συμβούλιο του καρναβαλιού γεννήθηκε και πάρθηκε και σχετική ομόφωνη απόφαση. Συμμετείχα σ' αυτό μαζί με τον Κώστα Τρίγγο και τον Ορεστή Σκαλτσά, καθώς και με όλα τα μέλη του συμβουλίου. Αυτό επιδίωξα όσο συμμετείχα στα κοινά με θεσμική ιδιότητα. Να βρούμε όλα αυτά που μας ενώνουν και γεννούν πράγματα για την πόλη.

Δεν προλάβαμε να συνέλθουμε από την οικονομική κρίση, «χτύπησε» η πανδημία. Κατά πόσο θεωρείτε ότι μπορεί να αντέξει ο πολιτισμός στην υγειονομική κρίση, και τι βήματα πρέπει να γίνουν, για να μην περάσουμε και τον φετινό χειμώνα, παρακολουθώντας διαδικτυακά παραστάσεις;
Ο πολιτισμός που έχει ουσία και εξελίσσει τον πολίτη πάντα αντέχει. Στις κρίσεις μάλιστα αποτελεί και διέξοδο. Απλώς η πλειοψηφία των πολιτών επαναπαύτηκε πολλές φορές στο εύκολο και το «σαχλό». Αυτό γινόταν και σ΄ άλλες εποχές. Με μια διαφορά όμως. Τα φώτα πάντα έπεφταν και στην άλλη πρόταση που σμίλευε την ψυχή των πολιτών. Τώρα τα φώτα δεν ψάχνουν την ψυχή, ψάχνουν την επιφάνεια και την ευκολία. Και ο κόσμος συμβιβάστηκε μ΄ αυτό. Τραγικό λάθος.
Πιστεύω πως πρέπει να ανοίξουν όλοι οι χώροι με τις αποστάσεις που απαιτούνται. Να νιώσει ο θεατής ασφαλής. Αλλά πρωτίστως να στηριχθούν συναντήσεις παλαιοτέρων με νεότερους δημιουργούς που να δημιουργήσουν τη γέφυρα της μετάβασης, της εξέλιξης. Να φωτίσουμε τόσα ταλαντούχα νέα παιδιά να πουν την ιστορία της εποχής τους σ΄ όλους τους τομείς της τέχνης. Να βοηθήσουμε να ακουστεί ο αληθινός πολιτισμός. Η κυβέρνηση οφείλει να πρωτοστατήσει σ΄ αυτό. Οφείλει να δώσει χώρο και χρόνο στην άλλη πρόταση. Οχι με θεωρίες και λόγια, αλλά με έργο. Και μπορεί να το κάνει με πάρα πολλούς τρόπους Πιστέψτε με.
Τι πρέπει να γίνει, για να μην περάσουμε και τον φετινό χειμώνα, παρακολουθώντας διαδικτυακά παραστάσεις;
Πιστεύω πως πρέπει να ανοίξουν όλοι οι χώροι με τις αποστάσεις που απαιτούνται. Να νιώσει ο θεατής ασφαλής. Αλλά πρωτίστως να στηριχθούν συναντήσεις παλαιοτέρων με νεότερους δημιουργούς που να δημιουργήσουν τη γέφυρα της μετάβασης, της εξέλιξης. Να φωτίσουμε τόσα ταλαντούχα νέα παιδιά να πουν την ιστορία της εποχής τους σ' όλους τους τομείς της τέχνης. Να βοηθήσουμε να ακουστεί ο αληθινός πολιτισμός. Η κυβέρνηση οφείλει να πρωτοστατήσει σ' αυτό. Οφείλει να δώσει χώρο και χρόνο στην άλλη πρόταση. Οχι με θεωρίες και λόγια, αλλά με έργο. Και μπορεί να το κάνει με πάρα πολλούς τρόπους Πιστέψτε με.

Τι θεωρείτε βάσανο του τοπικού πολιτισμού;
Θεωρώ τον εγωκεντρισμό και την παντογνωσία που νομίζουν αρκετοί πως έχουν. Και τα πολλά λόγια επίσης. Προτιμώ τα έργα. Επιπλέον, λείπουν οι μορφές που καταφέρνουν να συνθέσουν απόψεις και πρόσωπα και να γκρεμίσουν τα τείχη της εσωστρέφειας που χτίστηκαν ξανά γύρω μας.

Σκέψεις κάνετε περί επιστροφής σας στα κοινά;
Οι σκέψεις μου αφορούν την εξέλιξη της πόλης μου και της χώρας μου. Πάντα τέτοιες σκέψεις με βασάνιζαν εμένα. Σκέψεις εξουσίας και καρέκλας δεν με αφορούσαν. Αλλωστε είμαι από αυτούς που αρνήθηκα καρέκλες, και αρκετές μπορώ να σας πω. Υγεία να έχουμε και για το καλό της πόλης μου θα είμαι πάντα διαθέσιμος.

Της ΚΡΙΣΤΥΣ ΚΟΥΝΙΝΙΩΤΗ




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 10:56]  Αμαλία Υφαντή: Επιδιώκω να κάνω το...
[χθες 10:04]  Μαρία Βλάχου: Σύμβολο της...
[χθες 10:58]  Εμπη Σπαθή: Αρχιτέκτονας... από το...
[χθες 10:17]  Γιάννης Συμεωνίδης (Μασούτης):...
[χθες 12:17]  Βαλέριος Ασλανίδης στην "Π": Εκανα...
[χθες 10:20]  Παύλος Χρηστίδης στην «Π»: Στην...
[χθες 13:43]  Δημήτρης Γεωργαλάς: «Η τέχνη έχει...
[χθες 11:44]  Χαριτίνη Πετροπούλου: Δεν είναι...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [06:41:21]