ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Γιάννης Στρατούλιας: Το εκδιωγμένο Σώμα του ανθρώπου

Γιάννης Στρατούλιας: Το εκδιωγμένο Σώμα του ανθρώπου



Από τον 18ο αιώνα και μετά η υγεία, η υγιεινή, η γεννητικότητα, η μακροζωία και άλλες συναφείς έννοιες συμπλέχθηκαν με τις πολιτικές πρακτικές ελέγχου των κοινωνιών. Η μελέτη αυτής της σύμπλεξης από τον Μισέλ Φουκώ οδήγησε στην καθιέρωση του όρου «βιοπολιτική». Η πανδημία του κορονοϊού επανέφερε στο προσκήνιο και στη δημόσια συζήτηση με τρόπο αιχμηρό την έννοια της βιοπολιτικής. Ανέδειξε τη συνάφεια των πολιτικών αποφάσεων - παρεμβάσεων με τη βιολογική ζωή των ανθρώπων. Φανερώθηκε έτσι η επιβολή της πολιτικής εξουσίας στον χώρο της βιολογικής ζωής. Ελέγχονται πολιτικές συμπεριφορές που άπτονται της ζωής και του θανάτου των πολιτών μέσα από μία πρωτοφανή ώσμωση πολιτικών πρακτικών και ιατρικών γνώσεων, που οδηγεί ακόμα και σε παρεμβάσεις που στοχεύουν σε πεδία της ιδιωτικής σφαίρας με αστυνομικό χαρακτήρα.

Αν τα παραπάνω περιγράφουν με αδρό τρόπο γεγονότα σε μακροκοινωνικό επίπεδο, σε επίπεδο ατομικότητας και μικροκοινωνικής συναλλαγής παρατηρούμε ότι ο Αλλος βιώνεται πλέον ως δυνητικός κίνδυνος, φορέας του θανατηφόρου ιού. Ενα βίωμα που μεταστοιχειώνεται σε παρανοϊκό φόβο που αλλάζει δραματικά το κοινωνικό φαντασιακό. Εισερχόμεθα, λοιπόν, σε έναν καινούργιο -δεν ξέρω αν είναι θαυμαστός- κόσμο, όπου σχεδόν όλοι οι τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας οργανώνονται και λειτουργούν διαφορετικά.

Περνάμε στην τηλε-εργασία, στην τηλε-εκπαίδευση και σε πολλές άλλες τηλε-δραστηριότητες. Ολοκληρώνεται αυτό που ξεκίνησε παιγνιωδώς με την υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας και τη διαμόρφωση της εικονικής πραγματικότητας. Μέσα στο καινούργιο αυτό σκηνικό το ανθρώπινο σώμα, από το στάδιο της πλαστικότητας, όπως το γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες, εισέρχεται στο στάδιο της εκδίωξής του. Τις τελευταίες δεκαετίες το ανθρώπινο σώμα συμβολίζεται και βιώνεται ως κάτι πλαστικό. Δες τις πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις, τα υαλουρονικά οξέα, τις λιποαναρροφήσεις, τα τατουαζ, τα piercing κ.ά. Ολα αυτά αλλάζουν την εξωτερική του μορφή και το απεκδύουν από την ιερότητά του. Στην καινούργια φάση που εισερχόμεθα, το σώμα γίνεται εκδιωγμένο από την πραγματική ζωή, αφού όλα θα υλοποιούνται τηλεματικά και εικονικά.

Το πρόσωπο καλύπτεται από τη μάσκα. Τα φιλιά, οι εναγκαλισμοί, οι επαφές, ο συγχρωτισμός των σωμάτων απαγορεύονται. Κανείς δεν μπορεί να μπει στο διαδίκτυο με το σώμα του, παρά μόνο με την εικόνα του προσώπου του ή του σώματός του. Εάν ισχύει η θέση του Freud, ότι «το εγώ είναι πρωτίστως σωματικό εγώ», τι είδους «εγώ» είναι αυτό που χτίζεται πάνω σε ένα εκδιωγμένο σώμα; Μήπως το «εγώ» τελικά καταλήξει να είναι ένας πλανήτης χαμένος στα εικονικά δίκτυα και παντελώς απομακρυσμένος από τον πραγματικό Αλλον, ανέστιος, ακοινώνητος μέσα σε μια καινούρια κοινωνική δυστοπία;

Μάλλον φαίνεται ότι ο covid-19 ήρθε για να ολοκληρώσει τη θεσμική υπόσταση και τον ρόλο της ψηφιακής τεχνολογίας στις κοινωνίες του μέλλοντος.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[18:25]  Πάτρα: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας του...
[17:47]  Πάτρα: Kανείς στις ΜΕΘ ΠΠΝΠ και Αγίου...
[17:45]  Και οι Νοσοκομειακοί της Αχαϊας στην...
[17:02]  Δυτ. Ελλάδα: Στήριξη Επιχειρήσεων που...
[16:48]  Πάτρα: Καταστροφή κοινόχρηστου χώρου...
[15:45]  Πάτρα: Επείγουσα προκαταρτική εξέταση...
[15:41]  Ζαΐμης: Ο μόνιμος θεσμός της...
[15:30]  Αχαΐα: Σημαντικές αποφάσεις για θέατρο...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [18:45:04]