ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Χρόνια δοξασμένα

Χρόνια δοξασμένα



Δεν έχουμε πρόθεση να ξαναγράψουμε ή να ερμηνεύσουμε την ιστορία της Επανάστασης, ξεκαθάρισε καθησυχαστικά η πρόεδρος της επιτροπής για την επέτειο των 200 ετών από την 25η Μαρτίου του '21, που κατ΄άλλους είναι 21η Μαρτίου, κατ' άλλους 23η, κατ' άλλους 20η και κατ' άλλους 16η. Αλλοι πάλι θεωρούν ότι η Επανάσταση ξεκίνησε τον Φεβρουάριο από τον Υψηλάντη, αν και είναι δύσκολο να υποστηρίξεις ότι η Επανάσταση της Ελλάδας ξεκίνησε στη Μολδοβλαχία.
Ησυχάστε λοιπόν: Δεν θα επιδοθούμε σε αναζητήσεις και προσεγγίσεις που αναστατώνουν και διχάζουν, που διεγείρουν υποψίες αμφισβήτησης για τον ρόλο και τον χαρακτήρα προσώπων, που αποκαθηλώνουν, αποηρωοποιούν, αναθεωρούν και μικραίνουν. Ηρθαμε να αναδείξουμε το γεγονός, τις συνέπειες και τις σημάνσεις του, αλλά όχι να το αφηγηθούμε στις πραγματικές διαστάσεις του. Για τη δουλειά αυτή, υπάρχουν οι πηγές, οι ιστορικοί, οι μάρτυρες, οι χρονικογράφοι, οι αυτο-βιογραφούμενοι, ο τύπος, τα έγγραφα. Αλλοι κάνουν αυθεντική καταγραφή, άλλοι προβαίνουν σε μια μεταχρολογημένη νοηματοδότηση, άλλοι βυθίζουν τις αφηγήσεις τους στον υποκειμενισμό. Λέγοντας ότι δεν σκοπεύουμε να ξαναγράψουμε την ιστορία του '21, είναι σαν να ισχυριζόμαστε ότι η ιστορία είναι μία. Είναι; Είναι, αλλά ποιά εκδοχή της είναι η αληθινή; Τι θα πει «αλήθεια» στα γεγονότα;
Αναλογιστείτε ότι καλά καλά δεν συμπίπτουμε για τα συμβάντα της περιόδου 2011-15, μολονότι ζήσαμε την κάθε μέρα της εντός επικρατείας με απόλυτη πρόσβαση σε ενημερωτικό υλικό κάθε μορφής αλλά και ως αυτόπτες μάρτυρες. Είμαστε παντού, είδαμε τα πάντα, αλλά αποκλίνουμε ως προς όσα έγιναν, τα αίτιά τους, τη δράση των προσώπων και τα κίνητρά τους. Εξετάζουμε τα συμβάντα με γνώμονα το θυμικό, την προσωπική θέση, την προκατάληψη, την ιδεολογία, τη βαθύτερη επιθυμία ποιά θα θέλαμε να είναι η αλήθεια. Επιπλέον, κανένα συμβάν, πόσο μάλλον ένα γεγονός ή φαινόμενο με βαρύνουσα σημασία δεν είναι μονοδιάστατο. Μονοδιάστατος είναι ο κεραυνός και ο σεισμός. Μια χρεοκοπία, μια καταστροφή, μια εξέγερση έχουν πολλές διαστάσεις, πολλούς πρωταγωνιστές, μεγάλα διλήμματα, βαθιά ιστορική και κοινωνική καταγωγή.
Δεν θα ξαναγράψουμε την ιστορία, επομένως. Καθένας μας θα μείνει με τη γενική αντίληψη που έχει για την Επανάσταση, με τις προσλαμβάνουσες του σχολείου, του σινεμά, κάποιων προσωπικών αναγνωσμάτων και με τη θρυλοποιητική επεξεργασία της υποκειμενικής θεώρησης. Αλλη είναι η ιστορία «για τον λαό» και άλλη για τον επιστήμονα και τον μελετητή. Ουσιαστικά η επιτροπή μας λέει ότι δεν θα πειράξουμε την ιστορία «του λαού», αλλά θα διοργανώσουμε εκδηλώσεις που θα μας κάνουν υπερήφανους. Πολύ καλά: Και ποιός δεν θέλει να είναι υπερήφανος, ακόμα και χωρίς να έχει κάνει κάτι που να το δικαιολογεί. Εν προκειμένω, θα είμαστε υπερήφανοι για όσα έκαναν οι πρόγονοί μας, την πρώτη και τη μόνη εθνο-απελευθερωτική εξέγερση στην Ευρώπη και την πρωτοποριακή δημοκρατική πολιτεία που συγκρότησαν (παρακάμπτουμε εμφυλίους και χρεοκοπίες), θα είμαστε υπερήφανοι για όσα θα διοργανώσει η σημερινή ελληνική πολιτεία για να τιμήσει το γεγονός (παρακάμπτουμε διχασμούς και εθνικό χρέος). Η υπερηφάνεια θα πάρει και λίγο από άρωμα tsiodras, μια αίσθηση υποδειγματικής και επιτυχούς αντιμετώπισης ενός μείζονος κινδύνου, που τεκμηριώνει την υπεροχή που ανέκαθεν διεκδικούσαμε.
Κάθε λαός χρειάζεται ιστορία. Μερικοί τη φτιάχνουν χωρίς αυτή να υπάρχει. Η ιστορία είναι ένα κράμα γεγονότων, θρύλων, συμβόλων, προτύπων και εξιδανίκευσης. Τα επιμέρους ερωτήματα, τι ακριβώς συνέβη με τον Ανδρούτσο, για παράδειγμα, ή τι ρόλο έπαιζε εν τέλει ο Μαυροκορδάτος, είναι αντικείμενο μελετών. Αλλά όχι της επετείου των 200 ετών από την επανάσταση. Θα είναι επέτειος ακτινοβολίας και υπερηφανείας.




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [01:25:10]