ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Εμείς τους κάνουμε απλά το μνημόσυνο στο Σχολείο

Κοινωνιολογία ή Λατινικά; Εμείς τους κάνουμε απλά το μνημόσυνο στο Σχολείο



TOY ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΡΟΥΣΗ *


Οι Πανελλαδικές εξετάσεις και η συνακόλουθη φετιχιστική προσήλωση της ελληνικής κοινωνίας στο πανεπιστημιακό πτυχίο μας έχουν οδηγήσει μέσω αλλοπρόσαλλων και αντιφατικών εκπαιδευτικών πολιτικών στο να χάσουμε το νόημα της εκπαίδευσης ως μέσου για την απόκτηση Παιδείας. Η εργαλειακή μετατροπή του Λυκείου σε απλό προθάλαμο εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο καθιστά τα γνωστικά αντικείμενα όχι πλέον αφ' εαυτών καίρια, ούτε αξιολογητέα με βάση την γνωσιακή τους ωφέλεια για την διαμόρφωση χαρακτήρα των εφήβων μαθητών, αλλά μόνο σε σχέση με τη χρησιμότητά τους για τις μετέπειτα σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η προαγωγή τέλος ενός μαθήματος σε εξεταστέο για τις εισαγωγικές εξετάσεις αποτελεί αφορμή για την κορύφωση της αναγνώρισης της αξίας του και ταυτόχρονα για την καταβαράθρωση της αιτίας να ασχολείται ο μαθητής με τα μη εξεταζόμενα μαθήματα. Λαμπρό παράδειγμα για τούτο αποτελεί το μάθημα της Φιλοσοφίας στο Λύκειο, του οποίου παρακολουθούμε ως αρμόδιο ακαδημαϊκό Τμήμα τις συνεχείς μετατοπίσεις στα προγράμματα σπουδών που εκάστοτε ισχύουν. Ετσι το δίλημμα Λατινικά ή Κοινωνιολογία είναι στην ουσία το δίλημμα αυτοτέλεια ή υποβιβασμός του Λυκείου, με άλλα λόγια Εγκύκλιος Παιδεία ή ανεπαρκής (χωρίς φροντιστηριακή υποστήριξη) προετοιμασία για τις Πανελλαδικές.
Επίσης το δίλημμα θα ώφειλε να αφορά ποσοτικά ισοδύναμα πεδία γνώσης. Αυτό που μπορεί να διδαχθεί σε ένα χρόνο στην Κοινωνιολογία χρειάζεται τρία χρόνια για τα Λατινικά. Επομένως αν συζητάμε για εκμάθηση Λατινικών μόνο στην Γ΄Λυκείου, θα απαντούσαμε ότι αποδοτικότερη και χρησιμότερη εν τέλει θα ήταν η απασχόληση των μαθητών με ένα αντικείμενο χωρίς προαπαιτούμενα, όπως είναι η γραμματική και το συντακτικό, των οποίων η κατοχή είναι απαραίτητη για να περάσει κανείς στο νόημα των κειμένων.
Ιδεώδες θα ήταν συμπερασματικά να διδάσκονται οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης, απαλλαγμένοι από το βάρος της εξέτασης των μαθημάτων στις εισαγωγικές, και τα δύο αντικείμενα, αλλά παιδαγωγικά σωστά και σε ένα απαραίτητο για τη θεμελίωση της γνώσης βάθος. Ούτε τα Αρχαία, ούτε τα Λατινικά αποτελούν «νεκρές γλώσσες». Εμείς τους κάνουμε απλά το μνημόσυνο στο Σχολείο με το να τα ακουμπάμε απλά, χωρίς να τα πιάνουμε.

* Ο Μιχάλης Παρούσης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Φιλοσοφίας του Δικαίου, Πρόεδρος του Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[14:40]  Όχι στον Εθελοντισμό σημαίνει όχι στην...
[χθες 12:58]  Αδιατάρακτη κοινωνία: κοινωνία σε...
[χθες 12:32]  Τελικά, «αφορίζει» και ο Αρειος...
[χθες 08:25]  Ποιες πόλεις θα βγουν κερδισμένες...
[χθες 13:57]  Εζησε αγέρωχα, έφυγε λεβέντικα!
[χθες 11:56]  Ο ξεπεσμός, η συνομιλία και το...
[χθες 10:53]  Το άσπρο δεν μπορεί να γίνει...
[χθες 09:48]  Ο ψευτογιατρός κυκλοφορούσε όπου...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [16:06:50]