ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Εξ αποστάσεως ή δια ζώσης; «Η διδασκαλία είναι πάνω απ

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Εξ αποστάσεως ή δια ζώσης; «Η διδασκαλία είναι πάνω απ' όλα σχέση...»



ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΚΑΡΑΛΗ *


Μετά την εμπειρία της πανδημίας, είναι σχεδόν βέβαιο ότι στο χώρο της εκπαίδευσης θα αναπτυχθούν προβληματισμοί για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την ηλεκτρονική μάθηση. Εστιάζοντας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι καταρχάς αναγκαίο να υπογραμμιστεί ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο στη χώρα μας όχι απλώς άντεξε στην κρίση, αλλά αντέδρασε με εξαιρετική ταχύτητα για την αποκατάσταση της εκπαιδευτικής λειτουργίας.
Η επάρκεια των λύσεων που δόθηκαν σε ορισμένες λίγες περιπτώσεις δέχτηκε κριτική, ειδικά ως προς το αν επρόκειτο για υψηλού επιπέδου συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί ότι τα συστήματα που εφαρμόστηκαν δεν ήταν συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αλλά συστήματα εξ ανάγκης εκπαίδευσης. Το διακύβευμα δεν ήταν η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά η αξία αυτής καθαυτής της εκπαίδευσης, ως καθολικά προσφερόμενου αγαθού. Το δημόσιο πανεπιστήμιο κατανόησε την επείγουσα κατάσταση και αν και τραυματισμένο, μετά από μια δεκαετία υποχρηματοδότησης, με ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές, εξακολούθησε να επιτελεί την αποστολή του υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, αποδεικνύοντας γιατί τόσο αυτό όσο και το δημόσιο σύστημα υγείας είναι απολύτως απαραίτητα.
Ως προς την επόμενη μέρα:
Αν το ερώτημα είναι το κατά πόσο μπορεί και πρέπει το πανεπιστήμιο να προσφέρει προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η απάντηση είναι απολύτως καταφατική. Σχεδόν όλα τα καλά πανεπιστήμια διεθνώς προσφέρουν και προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που έχουν αναπτυχθεί με βάση δόκιμες προδιαγραφές, ενώ ειδικά αν αναφερόμαστε σε συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού αυτά μπορεί να είναι η βέλτιστη λύση.
Αν, όμως, το ερώτημα είναι το κατά πόσο πρέπει να θεωρηθεί παρελθόν η διά ζώσης εκπαίδευση, η απάντηση είναι απολύτως αρνητική. Αυτό που αναδείχθηκε και από την εμπειρία της εφαρμογής των έκτακτων λύσεων, είναι πως η διδασκαλία, πριν και πάνω από όλα, είναι σχέση, σχέση του καθηγητή με τους φοιτητές, σχέση των φοιτητών μεταξύ τους, αλλά και βιωματικές καταστάσεις, συνάντηση με το χώρο της έρευνας και των εφαρμογών της, συμμετοχή στην πανεπιστημιακή κοινότητα και αναζήτηση της ταυτότητας του πολίτη. Ίσως το σημαντικότερο «μάθημα» αυτής της έκτακτης κατάστασης είναι το πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε την ίδια την διά ζώσης διδασκαλία, αξιοποιώντας προφανώς και τις δυνατότητες της τεχνολογίας.
Πριν λοιπόν κάποιοι αρχίσουν να σκέφτονται πώς θα αδειάσουν τις αίθουσες και τα αμφιθέατρα και πώς θα γεμίσουν τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, πριν αρχίσουν να οραματίζονται την εκπαίδευση της επόμενης μέρας με όρους ταινιών επιστημονικής φαντασίας, ας μπουν στον κόπο να ξαναδούν τον Κύκλο των Χαμένων Ποιητών.

·Ο Θανάσης Καραλής είναι Καθηγητής Διά Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Πανεπιστήμιο Πατρών.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 14:18]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Τα παιδιά...
[χθες 14:11]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Ποιος απ'...
[χθες 14:05]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Με κρυμμένα...
[χθες 14:00]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Φοράμε μάσκες...
[χθες 13:49]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναπτύσσοντας...
[χθες 13:41]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Τα παιδιά...
[χθες 13:31]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Οσο πιο ήρεμοι...
[χθες 13:28]  Συζητήσεις της Κυριακής: Θ'...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [11:00:37]