ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Εξ αποστάσεως ή διά ζώσης; «Δεν αντικαθίσταται η εμπειρία της ζωντανής τάξης»

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Εξ αποστάσεως ή διά ζώσης; «Δεν αντικαθίσταται η εμπειρία της ζωντανής τάξης»



ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΒΟΥΡΗ *


Τα μέτρα απομόνωσης που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19 έχουν προκαλέσει διαταραχή της εκπαίδευσης σε παγκόσμια κλίμακα. Σύμφωνα με την UNESCO, πάνω από το 90% των εκπαιδευόμενων όλων των βαθμίδων παγκοσμίως είναι σήμερα εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση κάλυψε το κενό με χρήση μέσων μαζικής επικοινωνίας και του διαδικτύου. Η ενεργοποίησή της σε πολλές χώρες όπως και στη δική μας ήταν δύσκολη, αφού το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν ήταν προετοιμασμένο για μια διαταραχή τέτοιας κλίμακας. Υπάρχουν μάλιστα έντονοι φόβοι ότι ο αποκλεισμός κάποιων ομάδων λιγότερο ενταγμένων κοινωνικά, θα ενταθεί λόγω της αδυναμίας πρόσβασης σε τεχνολογίες ή ψηφιακού αναλφαβητισμού.
Θα πρέπει να παρατηρηθεί ότι η προσπάθεια που καταβάλλεται από την πολιτεία, τις δομές εκπαίδευσης, τους γονείς, την εκπαιδευτική κοινότητα και τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους είναι αξιοθαύμαστη: Δάσκαλοι και μαθητές ανακαλύπτουν τις δυνατότητες της τεχνολογίας και νέες δεξιότητες αναπτύσσονται και καλλιεργούνται με πρωτοφανείς ρυθμούς. Το ερώτημα είναι, πόσο αυτές οι καινούργιες εμπειρίες θα επηρεάσουν και την εποχή μετά την κρίση. Είναι αναμενόμενο πως η εκπαίδευση μετά την πανδημία δεν θα είναι πια η ίδια. Τα ψηφιακά μέσα που αποδεικνύονται τόσο αποτελεσματικά σε αυτές τις συνθήκες είναι αναπόφευκτο ότι θα ενταχθούν πιο έντονα στη ζωή του σχολείου, συμπληρώνοντας τη δια ζώσης διδασκαλία. Οι κρίσεις επιταχύνουν τις αλλαγές, πιστεύω ότι ο υπολογιστής θα πάρει πιο κεντρικό ρόλο στην τάξη, ένα πεδίο στο οποίο η εκπαιδευτική κοινότητα, χρόνια τώρα έκανε διστακτικά βήματα.
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαταστήσει την εμπειρία της ζωντανής τάξης, την αλληλεπίδραση δάσκαλου-μαθητή και τη σχέση που προκύπτει από αυτή την αλληλεπίδραση. Άρα η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν περιμένουμε να καθιερωθεί ως υποκατάστατο της δια ζώσης διδασκαλίας. Όμως τα ψηφιακά μέσα, και οι δυνατότητες που παρέχουν για συμπλήρωση της διδασκαλίας, όπως οι δυνατότητες ασύγχρονης επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ μαθητών σε μικρές και μεγάλες ομάδες, ηλεκτρονικές πηγές και χρήση υπολογιστών για επίλυση προβλημάτων και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και καινοτομίας θα καθιερωθεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό μετά την κρίση.
Σε αυτό θα συμβάλει το γεγονός ότι η κρίση θα βοηθήσει να αρθούν οι επιφυλάξεις πολλών διδασκόντων για το ρόλο της τεχνολογίας στη διδακτική πρακτική. Οπότε πράγματι, η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη αλλά τα ψηφιακά μέσα αναμένεται και πρέπει να παίξουν πιο ενεργό ρόλο στην εκπαίδευση, δημιουργώντας ασπίδες για τις πιθανές κρίσεις του μέλλοντος.

* Ο Νικόλαος Αβούρης είναι Καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών (με γνωστικό αντικείμενο τεχνολογία λογισμικού με έμφαση στην επικοινωνία ανθρώπου-υπολογιστή). Είναι υπεύθυνος της Ερευνητικής Ομάδας Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή.




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 14:18]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Τα παιδιά...
[χθες 14:11]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Ποιος απ'...
[χθες 14:05]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Με κρυμμένα...
[χθες 14:00]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Φοράμε μάσκες...
[χθες 13:49]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναπτύσσοντας...
[χθες 13:41]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Τα παιδιά...
[χθες 13:31]  ΜΑΣΚΟΦΟΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Οσο πιο ήρεμοι...
[χθες 13:28]  Συζητήσεις της Κυριακής: Θ'...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [11:18:42]