ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Φασουλήδες και Περικλέτοι

Φασουλήδες και Περικλέτοι



ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ. 2020. Απρίλιος, 03.
Ο Θουκυδίδης έβαζε τον Περικλή να φιλοσοφεί περί της ελευθερίας. Ελεύθερον είναι το εύδαιμον. Και αντιστρόφως. Εύδαιμον, το ελεύθερον. Η ελευθερία νοείται ως ακώλυτη πρόσβαση σε υλικά και ηθικά αγαθά η οποία σου προκαλεί ευφορία υψηλής ποιότητας. Δεν το έχουμε αυτό, τώρα. Την ίδια στιγμή, λέει ο Περικλής, ο Θουκυδίδης δηλαδή που του γράφει τους λόγους, η ίδια η ελευθερία σε κάνει ευδαίμονα, ευτυχή. Ούτε αυτό έχουμε τώρα. Τώρα, λέει ο Μητσοτάκης στη Βουλή, η ελευθερία φτάνει σε ανώτερα επίπεδα: Στην εθελούσια παραχώρηση μέρους των ελευθεριών σου, για έναν ανώτερο σκοπό. Στην προκείμενη περίπτωση, μπαίνουμε στα πεδία της ηθικής, που τέμνονται με την θρησκευτική θεώρηση της ζωής: Παραιτούμαι για να εξυψωθώ. Πονώ για να εξιλεωθώ. Μοιράζομαι για να ευφρανθώ, μέσα από την ευφορία που μου προσφέρει η απόδοση ισότητας και δικαιοσύνης, μέσα από την χάρη που μου ανταποδίδει αυτή καθ' αυτή η υπέρβαση και η κατάκτηση της αρετής.
Ναι, ναι, ισχύουν αυτά. Ισχύει βέβαια και ο φόβος για τον ιό και για το εκατονπενηντάρι, ειδάλλως όλο και περισσότερο θα ξεμυτούσαμε. Ενας φιλόσοφος, ο Χολμπάιν, είχε γράψει πως «συνείδηση είναι ο φόβος της αστυνομίας» (μη μας ρωτήσετε τι άλλο είχε γράψει: μόνο αυτό ξέρουμε). Αραγε, Μένουμε Μέσα επειδή ενσυνειδήτως αποζητάμε το Καλό, ή για να μην κολλήσουμε εαυτόν και αλλήλους; Ποιά είναι η πραγματική διάσταση του Πρέπει; Πώς ενεργοποιείται, πώς το βιώνει καθένας μας; Τι είδους μηχανισμό αποτελεί; Δεν είναι το ίδιο για όλους. Είναι η αίσθηση καθήκοντος; Είναι ο φόβος της τιμωρίας; Είναι ένας συνδυασμός περηφάνειας και ευθιξίας, επειδή δεν θέλεις «να στην πει» κανείς; Είναι ο φόβος της ντροπής, μην ξεμπροστιαστείς μέσα στο σύνολο, στο πλήθος, στη γειτονιά, στην κοινότητα, στην τάξη; Είναι το Δεν Κάνει, γιατί έτσι έμαθες; Είναι το Δεν Συμφέρει, λόγω θέσης ή φυλαττομένων αγαθών; Είναι η ανάγκη να ικανοποιήσεις τον αυστηρό πατέρα; Η ανάγκη να δείξεις στη μητέρα ότι εσύ είσαι το καλό παιδί και όχι το αναθεματισμένο το μικρότερο αδελφάκι; Είναι ο αυτοματισμός του να κάνεις ό, τι σου λένε; Απομονώνεσαι, δηλαδή, για να μην απομονωθείς; Α,ναι: Είναι η αγάπη για τον Αλλον, αυτή που διδαχθήκαμε από τους θεολόγους καθηγητές μας. Προς θεού, γι' αυτό το κάνεις, η αγάπη για τον Αλλον. Αλίμονο.
Τώρα εισάγεται και ως ιδέα πατριωτική. Είναι ο νέος πατριωτισμός. Παίζουμε πόλεμο. Ή τέλος πάντων, έχουμε πόλεμο πραγματικό. Των εχθρών τα μικρόβια περάσαν. Ηρωισμός είναι μια αυταπάρνηση ανάποδου τύπου. Παλιά, προτάσσαμε τα στήθη. Τώρα τα καλύπτουμε με μάσκες, πίσω από πόρτες και τείχη αντισηπτικών. Ηρωισμός είναι πλέον η προστασία. Αποκρούεις την ανθρώπινη ορμή της κίνησης, της επικοινωνίας, της ανταλλαγής, της περιέργειας, της δημιουργικότητας ή ακόμα και της ανοησίας, η οποία είναι παράγων πολιτισμού (Μούζιλ: Επίσης μη ρωτήσετε τι άλλο είχε πει). Η αναμέτρηση με τις σφαίρες και τα θραύσματα από τις οβίδες είναι ασφαλώς πιο απαιτητική. Αλλά και ο μοναχισμός, ο αποκλεισμός, η ακινησία, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Είναι αναγκαίο. Να το πούμε και πατριωτικό, όσο κι αν η πολιτισμική σου μνήμη δεν το αναγνωρίζει ως τέτοιο. Δεν σου προκύπτει όμως ως ηρωικό. Κάθεσαι, διαβάζεις, βλέπεις βίντεο, κάνεις πλακίτσα στο διαδίκτυο, πίνεις, τρως. Ο Αθανάσιος Διάκος πριν 200 χρόνια τέτοια εποχή, ήταν σε μια σαφώς χειρότερη κατάσταση. Σου έρχεται με το αεράκι ο στίχος: Για δες καιρό που διάλεξε... Είπες «καιρός»; Η κλίμακα για αύριο: Σύννεφα, ασθενής βροχή, βροχή, βροχή, ασθενής βροχή, καταιγίδα, πίτσα, βίντεο, βροχή, ύπνος. Κυριακή: Ασθενής βροχή, σύννεφα, ασθενής βροχή, βροχή. Αργεί κάπως η άνοιξη φέτος. Σκοτεινά όλα, ένας πρόδρομος επιταφίου. Ευκαιρία να ξαναδιαβάσουμε Περικλέους Επιτάφιον. Τα παλικάρια πέθαναν στη μάχη και ο ηγέτης στοχάζεται πάνω στα δομικά στοιχεία της δημοκρατικής πολιτείας. Αυτά μας κάνει τώρα και ο Κυριάκος. Εκείνος πάει προς Θουκυδίδη μεριά, με σκοπό να αφήσει μια άλλου τύπου ιδεολογική παρακαταθήκη που εμβαθύνει στη στωικότητα. Εμείς Μένουμε Σπίτι. Δεν σουβλιζόμαστε από τον εχθρό, αλλά και δεν σουβλίζουμε, είπε ο Πέτσας, αρμόδιος εξ επωνύμου και για θέματα ψηστικής.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [13:06:44]