ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ζαν Πωλ Σαρτρ; Οι έγκλειστοι της Κόλασης

Ζαν Πωλ Σαρτρ; Οι έγκλειστοι της Κόλασης



Προκάλεσε τον μεταπολεμικό κόσμο με τις πολιτικές πεποιθήσεις του και τις επιλογές της προσωπικής του ζωής όσο κανένας άλλος στοχαστής και στιγμάτισε με την παρουσία του μια ολόκληρη γενιά, την πιο επαναστατική του 20ου αιώνα. Είναι ο Ζαν Πωλ Σαρτρ της αντίστασης, της ανατροπής και της ανορθοδοξίας, της παρέκκλισης και των άκρων. Αγαπήθηκε και αμφισβητήθηκε από το πνευματικό κατεστημένο της εποχής του όσο λίγοι. Συνοδεύτηκε στον τάφο με μια αντινομία, που τόσο λάτρεψε στη ζωή: «Αυτός ο γέρος ήταν ο νεαρός μας».
Σε μια εποχή απόλυτης χρεωκοπίας της Λογικής, εποχή εσωτερικής αλλοτρίωσης, ψυχικού χάους και διασποράς του ανθρώπου, πρόσφερε στην ανθρωπότητα τη «θεραπεία» του Υπαρξισμού, που τον θεωρούσε μορφή ανθρωπισμού. Ενα κίνημα σκέψης, που πορεύεται χωρίς θεό και στέκεται απέναντι στις άλλοτε χριστιανικές έννοιες της Κόλασης, του Καθαρτηρίου και του Παράδεισου με νέα προοπτική.
Στο θεατρικό πεδίο ο Σαρτρ -επεκτείνοντας τη διαλεκτική του υπαρξισμού- καταθέτει το άγχος του για την ανυπαρξία της ελευθερίας του ανθρώπου, γι' αυτό καθόλου τυχαία όλα του σχεδόν τα θεατρικά είναι έργα δωματίου και κλειστοφοβίας και οι τίτλοι αρκετών -«Οι Αιχμάλωτοι της Αλτόνα», «Κεκλεισμένων των Θυρών», «Νεκροί Δίχως Τάφο»- παραπέμπουν στην έννοια της φυλακής και του αδιεξόδου.
Στο «Κεκλεισμένων των Θυρών» (1944), η υπόθεση προχωρεί μέσα από συγκρούσεις και αντινομίες ανάμεσα σε τρεις κολασμένους ήρωες, που είναι καταδικασμένοι να συνυπάρχουν, προορισμένοι να γλιτώσουν ή να καταστραφούν μαζί. Ο κλειστός χώρος-κόλαση διαμορφώνει μεταξύ τους σχέσεις εξάρτησης, εξουσίας και υποταγής, θύτη και θύματος. Καθένας τους γίνεται εναλλάξ δήμιος για τους άλλους δύο αλλά και παγίδα. Αλληλομαστιγώνονται και αλληλοβασανίζονται, χωρίς ελπίδα διαφυγής και λύτρωσης.
Αυτό που βιώνουν είναι μια αντινομία ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο. Μια ελεεινή αίσθηση νεκρής ζωής ή ζωντανού θανάτου. Ζουν το θάνατό τους ή «πεθαίνουν» τη ζωή τους, γιατί αρνούνται την ελευθερία τη δική τους και των άλλων, γιατί πλέον δεν μπορούν να πράξουν αυτόνομα και αυθύπαρκτα.
Είναι νεκροί γιατί τους στοιχειώνει το ακάθαρτο παρελθόν της συνείδησής τους, γιατί πορεύονται έρμαια αυτών που άφησαν στη γη, οι οποίοι τους κρίνουν και τους δικάζουν. Μάταια αναζητούν τη λύτρωση στη διαρκή εξομολόγηση της αμαρτίας και σε μια φροϋδικού τύπου αυτοανάλυση και αυτοκριτική. Η Κόλαση, κατά τον Σαρτρ, βρίσκεται μέσα μας και δίπλα μας στην ενδοσκόπηση του εαυτού μας, που επιχειρούμε εν ονόματι των άλλων, που κατέχουν τη ζωή μας.
Στο τέλος ο Γκαρσέν συμπυκνώνοντας το θεματικό κέντρο του έργου λέει: «Η Κόλαση είναι οι άλλοι». Το δράμα λοιπόν του «σαρτρικού» ανθρώπου βρίσκεται στην αγωνία του μπροστά στο παγερό και κριτικό πνεύμα του Αλλου. Το πρόσωπο του Αλλου, λειτουργώντας ως ο καθρέφτης της αυτογνωσίας μας, θρυμματίζει και ακυρώνει την εξιδανικευμένη εικόνα, που διαμορφώνουμε εμείς οι ίδιοι για τον εαυτό μας.
Στους δύσκολους σημερινούς καιρούς, αριστουργηματικά έργα, που ανήκουν στο πάνθεο της Λογοτεχνίας επικαιροποιούνται, όπως «Η Πανούκλα» του Καμύ, «Ο Ερωτας στα χρόνια της Χολέρας» του Μαρκές. Ας αναλογιστούμε λοιπόν, μήπως και οι έγκλειστοι του Σαρτρ και η ψυχική τους δοκιμασία παρουσιάζουν αναλογίες με όλους εμάς τους σύγχρονους αιχμαλώτους και πολιορκημένους αλλά και με τις αντοχές μας.
Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ






Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 14:28]  Μαρία Τσουκαλά: Έτοιμοι για...
[χθες 09:21]  Cantelena: Μια καινούργια μέρα...
[χθες 15:18]  Πληρώματα: Το Καρναβάλι της...
[χθες 10:09]  Αθανάσιος Κούστας: Γενοκτονία...
[χθες 09:04]  Κυριάκος Ντελόπουλος:...
[χθες 14:24]  Σάββας Λώλος: Η Γενοκτονία των...
[χθες 11:35]  Ενας καουμπόι ετών 51
[χθες 10:17]  Ο παιδότοπος της «Αλέα» στο Royal...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [07:14:42]