ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θ.Ντόκος: «Ρυθμική λειτουργία λέξεων συνιστά ποίηση»

Θ.Ντόκος: «Ρυθμική λειτουργία λέξεων συνιστά ποίηση»



Ο Θανάσης Ντόκος (Αθήνα, 1958) σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου και θεάτρου αλλά αφοσιώθηκε στη λογοτεχνία. Aπό το 1980 έχει εκδώσει πέντε συλλογές. Το 1997 εκδόθηκε η μελέτη του Χρηστική Εισαγωγή Στο Μυθιστόρημα, μία εξέταση της μορφολογίας του μυθιστορήματος από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας. Το 1999 εκδόθηκε μετάφραση 130 ποιημάτων της Χίλντα Ντουλίτλ, Αμερικανίδας ποιήτριας που πρωτοπαρουσιαζόταν στην Ελλάδα και η οποία μαζί με τον Πάουντ άλλαξαν την πορεία της ποίησης στις αρχές του 20ού αιώνα (συνεργασία με τον Θωμά Στραβέλη και τη Λιάνα Σακελλίου). Το 2000 εκδόθηκε το σύνολο των μέχρι τότε δημοσιευμένων ποιημάτων του, Πρώτος Κύκλος (Εκδ. Γαβριηλίδης). Από το 1977 έως το 2000, χρονιά που αποσύρθηκε από τον περιοδικό τύπο έχει δημοσιεύσει πάνω από 100 βιβλιοκριτικές, 50 μελέτες για λογοτεχνικά θέματα και 30 συνεντεύξεις με σημαντικούς Έλληνες λογοτέχνες. Συνεργάστηκε με όλες σχεδόν τις αθηναϊκές εφημερίδες και τα λογοτεχνικά περιοδικά.


Ας υποθέσουμε ότι έχετε απέναντί σας τον εαυτό σας όταν ήταν παιδί και πρέπει να τον συστήσετε σε άλλους. Τι θα λέγατε; Άλλαξε κάτι από τότε;
Σίγουρα θα έχει αλλάξει. Εμένα όμως με ενδιαφέρει σε τι δεν άλλαξε… Και επειδή την αντιστροφή ερώτηση την κάνω συχνά στον εαυτό μου, δεν άλλαξε στο ελάχιστο η βιοθεωρία μου και οι βασικές αρχές της ζωής μου, αυτές που έθεσα όταν ήμουν 18 έως 20 ετών. Αυτό συνέβη για τον απλούστατο λόγο ότι έβαλα στη ζωή μου εφικτούς στόχους και προγραμμάτισα ολόκληρο το μέλλον μου με βάση αυτούς. Αποφάσισαν να αφοσιωθώ στη λογοτεχνία από τα 16 χρόνια μου. Συν τω χρόνω κατάλαβα πως θέλω να γράφω ποίηση (και να διαβάσω τα πάντα) και να διαβάζω μυθιστόρημα (και θεωρητικά βιβλία) για αυτό ήθελα 5-10 ώρες κάθε ημέρα να διαβάζω και επομένως θα ήταν αδύνατο να παντρευτώ. […] Αποφάσισα επίσης να μην κάνω το ελάχιστο για την προβολή μου. Το παράδειγμα μού το έδωσε ο Καρούζος. […] Αποφάσισα να μη στείλω το βιβλίο μου ποτέ σε κανέναν, παρά μόνο σε δύο-τρεις ανθρώπους που συναναστρεφόμουν. Και προπαντός ποτέ δεν έστειλα τα ποιητικά μου βιβλία σε κανέναν Έλληνα κριτικό. Η ανταπόκριση ευτυχώς ήταν η ίδια.
Πώς ακούτε την ποιητική φωνή σας διαβάζοντας τους στίχους σας;
Προσέχω πολύ το ζήτημα του ρυθμού. Ο στίχος μου λειτουργεί αυτόνομα και σε συντονισμένο τόνο. Οι συνηχήσεις στην ποίησή μου είναι κυρίαρχες. Η ρυθμική λειτουργία των λέξεων συνιστά την ποίηση. Μόνο που η ποίηση του ελεύθερου στίχου είναι συνυφασμένη με τους ρυθμούς της σύγχρονης μουσικής του 20ού αιώνα Εμένα με ενδιέφεραν πρώτιστα τα συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα από την απλότητα ενός Φωρέ μέχρι τις συνθετικές αναζητήσεις του δωδεκάφθογγου, σειραϊσμού της ηλεκτρονικής. Με συνάρπαζαν τα «Γκουντέλιντερ» ή ο «Φεγγαρίσιος Πιερότος» του Σένμπεργκ,ο μινιμαλισμός του Βέμπερν, η όπερα του Μπεργκ (Λούλου). Ο Σκαλκώτας που αγαπώ ως σήμερα, η «Πτήση στον Ήλιο» του Στοκχαουζεν, το «Σφυρί Χωρίς Αφέντη» (Αδέσποτο Σφυρί) του Μπουλέζ. Οι τόνοι του λυρισμού μου έχουν συντονισμό με παρόμοια ακούσματα κάτι που στην Ελλάδα είναι αδύνατο να εκτιμηθεί. Πρώτα πρώτα δεν έχουν ακούσει καν αυτούς τους συνθέτες!
Επίγονο ποιων ποιητών θεωρείτε τον εαυτό σας;
Η ποίησή μου είναι ένα μωσαϊκό αναφορών, είναι ένα σύμπλεγμα επιδράσεων. Αντλώ από τον Όμηρο, τους λυρικούς, τη Βίβλο, τον Ερωτόκριτο, την Ερωφίλη, το δημοτικό τραγούδι, το Σολωμό, τον Κάλβο, τον Σικελιανό, τον Καβάφη, τον Ελύτη, το Σαχτούρη, τον Καρούζο, τον Γονατά, τον Βαγενά, τον Έλιοτ, τον Ρεμπώ, τον Γκίνσμπεργκ. Αλλά και από φιλόσοφους: Ηράκλειτο, Αναξιμένη, Παρμενίδη, Δημόκριτο, Σαρτρ, Χάιντεγκερ, τον Μπέκετ, το θέατρο του παραλόγου. Αλλά και από πεζογράφους: Τζόις, Ντίνο Μπουτσάτι, Παπαδιαμάντη, Φιτζέραλντ, και από μουσικούς που ήδη ανέφερα. Κι όμως όλα αυτά τα χώρεσα μέσα σε 100 περίπου ποιήματα που έχω δημοσιεύσει σε έξι ποιητικές συλλογές. Μαθήτευσα σε σπουδαίους δασκάλους: τον Ελύτη, τον Καρούζο, και πάνω από όλα και πάνω από όλους το Νάσο Βαγενά, που αποτέλεσε τον πνευματικό μου αδελφό και τον πιο ακριβό συμβουλάτορα σε όλη αυτή τη διαδρομή των 42 χρόνων που έχω στα γράμματα. Ένας άλλος άνθρωπος που μου συμπαραστάθηκε σαν αδελφός είναι ο Μανώλης Πρατικάκης. Ο Γιώργος Χειμωνάς με περιέβαλε με την προστατευτικότητα και την αγάπη του. Έμαθα και από αυτούς πολλά. Ο Βαλτινός και ο Κουμανταρέας με σεβάστηκαν όσο ελάχιστοι, πίστεψαν στις δυνατότητές μου. Όπως ένας και μόνο από τη γενιά μας ο Αντώνης Σκιαθάς, αλλά και τρεις-τέσσερις άλλοι που μου συμπαραστάθηκαν σε κάποιες δύσκολες στιγμές.
Πώς σας επισκέπτονται οι ιστορίες που γράφετε γι΄ αυτές;
Έχω γράψει ποιήματα από έμπνευση που βγήκαν με το πρώτο, φυσικά ελάχιστα, αλλά και προγραμματικά ποιήματα. Το κάθε βιβλίο μου φροντίζω να έχει διαφορετική μορφή. Δεν θέλω επ' ουδενί να επαναλαμβάνομαι. Το να βρεις μία μορφή και να προσπαθήσεις εκεί μέσα να χωρέσει το υλικό σου είναι το ίδιο δύσκολο από το να γράψεις ένα ποίημα από έμπνευση και να του δώσεις μία μορφή.
Η αρματωσιά των ποιητικών σας διαδρομών σε τι διαφέρει από αυτές των ομότεχνών σας;
Σε αυτή την ερώτηση απάντηση μπορεί να δώσουν οι κριτικές. Οι κριτικοί είναι ένας καθρέφτης που μπορείς να κοιτάξεις το πρόσωπό σου και να δεις σε τι ξεχωρίζει από τον άλλον άνθρωπο. Εγώ, όπως σας είπα, κριτικές δεν έχω. Αν με τη λέξη «αρματωσιά» εννοείτε τα διαβάσματα, έχω διαβάσει τα πάντα: 4.000 ποιητικές συλλογές που έχω στη βιβλιοθήκη μου και 3.000 μυθιστορήματα. Τα τελευταία τριάμισι χρόνια έχω γράψει εκτενή κριτική σε 210 μυθιστορήματα μεταπολεμικών πεζογράφων των ΗΠΑ, κάτι που φυσικά θα πρέπει να είσαι εξωγήινος για να πιστέψεις ότι θα εκδοθεί στην Ελλάδα. Δεν ξέρω καν αν έχει γίνει από ένα και μόνο πρόσωπο στο εξωτερικό. Αλλά εδώ μιλάμε για την ποίηση. Και στη μελέτη της ποίησης ετοιμάζω ένα πολύ σημαντικό βιβλίο που θα αποδείξει το πλάτος της γνώσης μου (τη βαθύτητα δεν ξέρω!).
Συνέντευξη στον Αντώνη Σκιαθά





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 20:15]  Δημήτρης Κανελλόπουλος:...
[χθες 10:40]  Ανδρέας Τσιλίρας: Επαν-επαφή με...
[χθες 15:30]  Αχαΐα: Το νέο βιβλίο Αμβροσίου...
[χθες 09:58]  Κ.Λυμπέρη: Γράφω πρώτα για τον...
[χθες 15:30]  Πάτρα: Η Διεθνής Ολυμπιάδα...
[χθες 09:29]  Γιώτα Κριτσέλη: Σύγχρονος ο...
[χθες 10:00]  Γιάννης Ψυχοπαίδης: «Η συνομιλία»...
[χθες 09:59]  Καλλιόπη Εξάρχου: Προνομιούχα η...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [22:24:58]