ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΖΕΙ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ; Το Πολυτεχνείο ως έργο της Ιστορίας

ΖΕΙ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ; Το Πολυτεχνείο ως έργο της Ιστορίας



ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΣΙΔΕΡΗ *

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 είναι η τελευταία συλλογική εποποιΐα της Ελληνικής ιστορίας. Πέρα από τις πολιτικές επιπτώσεις, η ιστορική αυτή εμπειρία δημιούργησε ένα σύμβολο. Πριν την κατάληψη, «Πολυτεχνείο» σημαίνει «πολιτικός μηχανικός/καλός γαμπρός». Μετά την κατάληψη, σημαίνει «θυσία για την ελευθερία».
Το σύμβολο «Πολυτεχνείο» για αρκετά χρόνια κατείχε δεσπόζουσα θέση στο κοινωνικό Φαντασιακό. Μέχρι και τη δεκαετία του 1980, ειδικότερα, αντιπροσώπευε ακρογωνιαίο λίθο του πολιτικού και προσωπικού Ιδεώδους του Εγώ -ήτοι, μέτρο πολιτικού και προσωπικού ήθους.
Από τα τέλη της δεκαετίας αυτής, το Πολυτεχνείο εκφυλίστηκε σε αντικείμενο άγριας πολιτικής και κομματικής διαμάχης. Αυτό βαθμιαία αποδόμησε την ιστορική του βαρύτητα, ως καθολική αναφορά, και την καταπλάκωσε με πολιτικο-κομματικές ρητορείες «περί του νοήματος του Πολυτεχνείου», όπου το «νόημα» δεν ήταν παρά η πολιτικο-κομματική θέση κάθε διεκδικητή.
Από τη δεκαετία του 1990, η ελληνική κοινωνία κατασπαράχτηκε από τον καταναλωτικό ναρκισσισμό ως κυρίαρχο πρόταγμα βίου και πολιτισμού. Προφανώς, ο καταναλωτισμός δεν μπορεί να αφομοιώσει ή να αφήσει θέση για το υψηλό σημαίνον «Πολυτεχνείο». Ομοίως, ο ναρκισσισμός απεχθάνεται το ήθος που ενσαρκώνεται στο Πολυτεχνείο, καθώς απορρίπτει ως ανυπόφορο το χρέος τιμής που συνεπάγεται αυτή η αναφορά.
Χρέος τιμής σημαίνει ηθικό χρέος έναντι του άλλου και του Άλλου. Ο άλλος είναι κάθε άνθρωπος, ως προς τον οποίο είτε μοίρα κοινή είτε συμπάθεια με καλεί να υπερβώ τον εγωκεντρισμό μου και να λειτουργήσω ως μέλος ανθρώπινης σχέσης. Ο Άλλος είναι οι Μεγάλες Αναφορές του πολιτισμού, ο οποίος με καθιστά εταίρο της ανθρώπινης σχέσης και κοινωνίας με τρόπο, όπως ακριβώς δηλώνει η λέξη, πολιτισμένο.
Η σχέση και με τον άλλον και με τον Άλλον συνεπάγεται λοιπόν ότι, σε κάποιες ζωτικές πλευρές της ζωής μου, οφείλω να βάλω το Εμείς πάνω από το Εγώ -ήτοι, να υπερβώ τον εγωκεντρισμό μου. Η παράδοση του Ελληνικού τρόπου ζωής έχει επεξεργαστεί διαλεκτικά αυτή τη σχέση, αναγορεύοντας σε πυρήνα της Ελληνικής νοοτροπίας το πρόταγμα «διάκριση του Εγώ μέσα σε ένα υπέροχο Εμείς» -ανθρωπολογική βάση τόσο της πλούσιας τέχνης της ανθρώπινης σχέσης όσο και της επινόησης της Δημοκρατίας.
Η βαθιά δομή της Ελληνικής νοοτροπίας συγκρούεται, λοιπόν, με τον καταναλωτικό ναρκισσισμό. Η τροπή της διαπάλης εμφανίζει διακυμάνσεις: στην εποχή της Μεγάλης Αυταπάτης της επίπλαστης ευμάρειας με δανεικά, ο καταναλωτικός ναρκισσισμός φάνηκε να παίρνει το πάνω χέρι. Στην περίοδο της κρίσης και, τελικά, του αποχαιρετισμού στη Μεγάλη Αυταπάτη, η Ελληνική διαλεκτική Εγώ-Εμείς έσωσε την κοινωνία και τους ανθρώπους, επανενεργοποιώντας τις βαθύτερες δυνάμεις της ανθρώπινης σχέσης και της κουλτούρας αλληλεγγύης.
Το Πολυτεχνείο αντιπροσωπεύει υψηλό δείγμα της θετικής διαλεκτικής Εγώ-Εμείς. Μ' αυτή την έννοια, η απήχησή του στις ψυχές δεν είναι εύκολο να αποσβεσθεί, όσες κι αν είναι οι αντίπαλες δυνάμεις. Απλώς, όπως κάθε υψηλό ιδεώδες και κάθε ζωοποιό αναφορά, αποτελεί και σήμερα αντικείμενο τόσο της ιστορικής διαπάλης αντίθετων δυνάμεων όσο και της ψυχολογικής διαπάλης των δυνάμεων της Ζωής και του Θανάτου.

·Ο Νίκος Σιδέρης είναι Ψυχίατρος, Ψυχαναλυτής, Συγγραφέας, Διευθυντής του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας και Προσωπικής Ανάπτυξης Γαληνός (υπήρξε εκπρόσωπος της Ιατρικής στη Συντονιστική Επιτροπή κατάληψης του Πολυτεχνείου το '73).





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 17:30]  Κορονοϊός και Οικονομικό έμφραγμα:...
[χθες 17:25]  Κορονοϊός, Οικονομικό έμφραγμα: Η...
[χθες 17:22]  Κορονοϊός, Οικονομικό έμφραγμα:...
[χθες 17:17]  Κορονοϊός, Οικονομικό έμφραγμα: «Η...
[χθες 17:13]  Κορονοϊός, Οικονομικό έμφραγμα:...
[χθες 17:10]  Κορονοϊός, Οικονομικό έμφραγμα:...
[χθες 17:05]  Κορονοϊός: Οικονομικό έμφραγμα:...
[χθες 17:00]  Κορονοϊός και Οικονομικό έμφραγμα:...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [10:02:15]