ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Μ. Ανδρουλιδάκης: Ο, τι και αν έπαιζα θα έβγαζε μια ελληνικότητα

Μ. Ανδρουλιδάκης: Ο, τι και αν έπαιζα θα έβγαζε μια ελληνικότητα



Ενας από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες της κλασικής κιθάρας, ο συνθέτης Μανόλης Ανδρουλιδάκης θα παρουσιάσει αύριο Τετάρτη στις 21.00 στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ με έργα Ελλήνων συνθετών. Με αφετηρία τη μουσική του Χατζιδάκι και του Θεοδωράκη, περνά στη μουσική του κινηματογράφου και από κει στα ασύλληπτα σόλο του Χιώτη, στο μιούζικαλ του Πλέσσα και στις τρυφερές μελωδίες του Ξαρχάκου και του Σαββόπουλου.

Σήμερα ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης μιλά στην «Π» για το τι θα μας παρουσιάσει, τις συνθέσεις του, τον ήχο της ελληνικότητας κ.ά.

«Ελληνική μουσική σε έξι χορδές». Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε;
Ακριβώς αυτό. Αποκλειστικά ελληνική μουσική, δηλαδή μουσική που έχει γραφτεί από Ελληνες συνθέτες, από το 200 μ.Χ. όπως ήταν ο Σείκιλος μέχρι και το «1492» του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Είναι ένα ρεσιτάλ σύγχρονης κιθάρας που θεωρώ ότι διαφέρει από τα περισσότερα γιατί το ρεπερτόριο είναι καθαρά ελληνικό. Επίσης πρόκειται για κομμάτια που γράφτηκαν για άλλο σκοπό και τα διασκεύασα ώστε να έχουν την εκφορά της λόγιας μουσικής, της κλασικής που λέμε.

Ποιο είναι το αόρατο νήμα που ενώνει όλα αυτά τα κομμάτια;
Θεωρώ ότι αυτό που γενικά ενώνει τη μουσική είναι το καλό γούστο. Μπορείς να πάρεις ένα αριστούργημα και να το κάνεις κιτς ή μπορείς να πάρεις ένα έργο που είχε άλλη λειτουργικότητα όταν δημιουργήθηκε όπως π.χ. το «Πάρε με στο τηλέφωνο» του Μανώλη Χιώτη που ήταν ένα ελαφρύ τραγούδι που το τραγούδησε η Μαίρη Λίτσα και να το αλλάξεις. Εγώ προσπαθώ αυτό το τραγούδι να το αναπαραστήσω, να το διασκευάσω για κιθάρα και να βγει με έναν άλλο τρόπο.

Αν σας ζητούσα να μου περιγράφετε το δικό σας στυλ των ενορχηστρώσεων, ποιο θα ήταν αυτό;
Θα έλεγα ότι η κιθάρα που παίζω -και μακριά από εμένα οι εθνικοφροσύνες και οι πατριωτικές φανφάρες- έχει καθαρά ελληνικό στυλ. Χρησιμοποιώ κάποιες τεχνικές και κάποια ηχοχρώματα που ακόμα και αν έπαιζα ένα άλλο είδος μουσικής θα βγάζανε μια ελληνικότητα με ό,τι μπορεί κανείς να συνδέσει με αυτό.

Τι ήχο έχει η ελληνικότητα;
Δεν ξέρω αν είναι τόσο εύκολο να απαντήσει κανείς επιγραμματικά. Εγώ μπορώ να πω, καταρχάς από άποψη τεχνικών, ότι χρησιμοποιώ κάποιες τεχνικές που είναι του μπουζουκιού ή της κιθάρας όπως παίζεται στα ελληνικά τραγούδια, ή οι μελωδίες ή ο τρόπος που συνοδεύουν τις συγχορδίες και τα μπάσα. Αυτά βέβαια είναι ορολογίες που θα πρέπει κάποιος να είναι και λίγο μουσικός για να τα γνωρίζει. Σε ένα άλλο επίπεδο, καθαρά αισθητικό, έχει να κάνει ακόμα και με τον τρόπο εκφοράς της μουσικής που έχει κάποια στοιχεία που θεωρώ ότι είναι πιο ελληνικά.

Παράλληλα όμως με την κλασική κιθάρα, απ' ό,τι γνωρίζω, είστε και βαρύτονος.
Είμαι σαν φωνή. Απλά κάποια στιγμή είχα μια παρουσία σε αυτό. Δεν είμαι κλασικός τραγουδιστής. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν «φάει» τα νιάτα τους στη μελέτη. Εγώ απλά έτυχε σε κάποια συγκυρία να εξασκήσω και αυτό για πάρα πολύ λίγο. Δεν το αποδέχομαι με τίποτα ότι είμαι κλασικός τραγουδιστής. Μπορώ να τραγουδήσω επειδή μου αρέσει, κάποια πράγματα που με ταιριάζουν και τα αγαπώ. Η βασική μου ιδιότητα είναι αυτή του κιθαρίστα και συνθέτη.

Εδώ θα σας ακούσουμε ως ενορχηστρωτή και εκτελεστή κλασικών κομματιών και όχι μόνο. Οι δικές σας οι συνθέσεις;
Εγώ ακολουθώ την παράδοση των συνθετών λόγιας μουσικής που έγραψαν και πιο «καθημερινή» μουσική, όπως είναι ο Κώστας Γιαννίδης, ή αλλιώς Γιάννης Κωνσταντινίδης, ή όπως ο Μίκης Θεοδωράκης έχει γράψει συμφωνικά έργα αλλά έχει γράψει και πάρα πολλά τραγούδια, ο Μάνος Χατζιδάκις που έγραψε τα ελαφρά τραγούδια του αλλά κάποιες από τις συνθέσεις του προσεγγίζουν την κλασική τεχνοτροπία. Εγώ από τη μια μεριά έχω γράψει κοντσέρτο για κιθάρα, έχω γράψει Συμφωνίες, έχω γράψει κουαρτέτα και κουιντέτα αλλά έχω γράψει και τραγούδια κάποια εκ των οποίων είναι και πολύ λαϊκά ή είναι ροκ ή οτιδήποτε με εξέφραζε εκείνη τη στιγμή και με οδήγησε σε αυτά ο στίχος που είχα στα χέρια μου.

Μιλήσατε για στίχους, ωστόσο στην Πάτρα θα σας ακούσουμε χωρίς αυτούς. Πώς μιλάει η κιθάρα;
Εχω το προνόμιο αυτά που παίζω να είναι πολύ αγαπημένες μουσικές. Εχει συμβεί πάρα πολλές φορές στα ρεσιτάλ που δίνω όταν κάποια στιγμή παίζω σε διασκευή το «Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι» από κάτω ο κόσμος να σιγοψιθυρίζει τους στίχους. Αυτό εμένα με κολακεύσει και το θέλω γενικότερα. Ή στο «Chariots of Fire» του Βαγγέλη Παπαθανασίου και στον «Ζορμπά» ο κόσμος συμμετέχει και σιγομουρμουρίζει. Εκεί μιλάει η μελωδία που είναι καταλυτική. Και καμιά φορά η μελωδία είναι πολύ πιο δυνατή από τα λόγια.

Αρα είναι πιο δυνατή από τους στίχους;
Εγώ πιστεύω τη λατινική ρήση «musica artium suprema est», ότι η μουσική είναι η κορυφαία των τεχνών. Για εμένα ισχύει. Θεωρώ πως αν κάποιος κλείσει τα μάτια του, δεν έχει κανένα άλλο αισθητήριο και ακούσει κάποια μουσική που να είναι πραγματικά συγκλονιστική αμέσως μπαίνει σε ανάλογη συναισθηματική κατάσταση. Η δύναμη της μουσικής είναι καταλυτική γι' αυτό πρέπει εμείς, οι φορείς της, να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε αυτή τη δύναμη.

Είστε προσεκτικοί;
Οχι, δεν είμαστε. Και βάζω και τον εαυτό μου μέσα σε αυτό. Προσπαθώ, θέλω, αλλά καμιά φορά είμαστε και λίγο απρόσεκτοι. Τι θα πει όμως προσεκτικός και απρόσεκτος; Να παίρνεις πάρα πολύ σοβαρά αυτό που κάνεις. Οχι τον εαυτό σου, αλλά αυτό με το οποίο ασχολείσαι. Μην νομίζουμε ότι το κοινό δεν έχει αισθητήριο. Θα πρέπει να του παρουσιάσεις με ειλικρίνεια αυτό που είσαι, να μην υποκριθείς ότι είσαι κάτι άλλο, γιατί μία - δύο φορές μπορεί να ξεγελαστούν αλλά μετά θα σε καταλάβουν! Πρέπει να παρουσιάσεις αυτό που είσαι και αυτό που είσαι να το παρουσιάσεις με τον πιο σοβαρό τρόπο. Αυτό προσπαθώ να κάνω και εγώ στα ρεσιτάλ.

Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
panagopoulou@pelop.gr




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[18:57]  Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδας...
[18:49]  Πάτρα: Προθεσμία για να απολογηθούν...
[16:50]  Δυτική Αχαΐα - Μάλλιαρης: «Ενα μεγάλο...
[16:20]  Γυναικείος Συνεταιρισμός Καλαβρύτων:...
[16:05]  Αιγιάλεια: Τέλος στις φήμες για δομή...
[15:35]  Στον Αραξο ο αρχηγός του ΓΕΑ...
[14:50]  Πάτρα - Αποξένωση: Μάστιγα της εποχής -...
[14:35]  Καλάβρυτα: Σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [19:33:01]