ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ελίζα Γουλανδρή: Πάθος για την Τέχνη

Ελίζα Γουλανδρή: Πάθος για την Τέχνη



Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1917. Ήταν το τέταρτο από τα έξι παιδιά του Πέτρου και της Ευανθίας Καραδόντη, με καταγωγή από την Κυνουρία Αρκαδίας.
Προικισμένη με ομορφιά και ευφυΐα, από νεαρή ηλικία αγάπησε την τέχνη.Τελειώνοντας το σχολείο στην Ελλάδα, αναχώρησε για τις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να σπουδάσει.Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 γνώρισε στη Νέα Υόρκη τον επίσης φιλότεχνο εφοπλιστή Βασίλη Γουλανδρή, από τον οποίο γοητεύτηκε. Βρήκε στο πρόσωπό του τον ιδανικό σύντροφο και έναν πνευματικό καθοδηγητή στη μύησή της, στις εικαστικές τέχνες. Στην Αμερική, όπου έμειναν για πολλά χρόνια, ανέπτυξαν κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Έκαναν παρέα με το «σταρ σίστεμ» της εποχής, όπως τους ηθοποιούς Γκάρι Κούπερ και Κερκ Ντάγκλας, τον χορευτή Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, τη Μαρία Κάλλας, τον Αριστοτέλη Ωνάση αλλά και τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Δημήτρη Χορν και πολλούς άλλους,τους οποίουςφιλοξενούσαν στο σκάφος τους την «Παλόμα» κάνονταςκρουαζιέρες στο Αιγαίο.
Από τη δεκαετία του 1950 και για τον υπόλοιπο μισό αιώνα, έζησαν με έναν ιδιαίτερο τρόπο συναναστρεφόμενοι με την αριστοκρατία Αμερικής και Ευρώπης. Μετακινούντο συνέχεια ανάμεσα στα 7 σπίτια τους σε μέρη όπως το Παρίσι, η Νέα Υόρκη και το Γκστάαντ - όταν δεν έπλεαν με το γιοτ τους. Δεν απέκτησαν παιδιά. Η Ελίζα δεν περιοριζόταν στον ρόλο της λαμπερής συζύγου αλλά έδινε στον Βασίλη την έμπνευση και το κουράγιο να προχωρήσει σε τολμηρές επαγγελματικές κινήσεις και να αρχίσουν τη μεγάλη συλλογή τους από αριστουργήματα της σύγχρονης τέχνης. Δραστηριοποιήθηκαν κυρίως στον χώρο των εικαστικών τεχνών. Καλλιεργημένοι και οι δύο, με αγάπη για την τέχνη, άρχισαν να χτίζουν τη συλλογή τους μεθοδικά και με σεβασμό προς τους ζωγράφους και γλύπτες. Το 1965 εγκαταστάθηκαν στο Παρίσι και συνδέθηκαν με τους παριζιάνικους κύκλους καλλιτεχνών και διανοουμένων.
Η συντροφιά τους συχνά περιλάμβανε τους ζωγράφους Μαρκ Σαγκάλ, Μπαλτίς, τον σπουδαίο φωτογράφο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, τον Φερνάντο Μποτέρο και τη σύζυγό του Σοφία Βάρη τους οποίους συναντούσαν στο σαλέ τους στην Ελβετία. Σε έναν από τους τοίχους του σαλέ τους στο Γκστάαντ κρεμόταν «Ο Μπλε Βιολιστής» του Σαγκάλ. Αυτό ήταν ένα χαρακτηριστικό του ζεύγους. Τα έργα τέχνης που αποκτούσαν δεν τα «έκρυβαν» σε αποθήκες ή θυρίδες αλλά τα τοποθετούσαν στα σπίτια τους ανά τον κόσμο και βέβαια στην Άνδρο. Επεδίωκαν να αναπτύσσουν προσωπικές σχέσεις με τους καλλιτέχνες και είχαν βαθιά γνώση της ιστορίας κάθε πίνακα που αποκτούσαν. Εκατοντάδες κομμάτια τεράστιας αξίας κοσμούν τη συλλογή τους, συμπεριλαμβανομένων 11 έργων του Πικάσο, 6 του Βαν Γκογκ, ένα σπάνιο ζευγάρι έργων του 1894 από τον Μονέ που απεικονίζει τον καθεδρικό ναό της Ρουέν και πολλά άλλα. «Κατάφεραν να έχουν στην κατοχή τους μία από τις καλύτερες ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης, η οποία κοστολογείται στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια», έγραφε η Wall Street Journal.
Το 1989 η Ελίζα επιμελήθηκε την ανέγερση, εντός του Γηροκομείου Αθηνών, της Εστίας Αθηνών, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα «Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή». Η γαλλική Κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την προσφορά της και τη συμβολή της στην ελληνογαλλική φιλία, την τίμησε με την ανώτατη διάκριση του Ταξιάρχη των Τεχνών και των Γραμμάτων (Commandeur de l'ordre des Artset des Lettres). Το 1981 η Ακαδημία Αθηνών της απένειμε το Αργυρούν Μετάλλιο, «… δια Φιλοπατρία και Φιλοκαλία».
Άφησε την τελευταία της πνοήστις 25 Ιουλίου 2000 στην Αθήνα, στο νοσοκομείο Υγεία, όπου νοσηλευόταν είκοσι ημέρες με προβλήματα στη χολή. Έπειτα από δύο χειρουργικές επεμβάσεις, παρουσίασε επιπλοκές και έχασε τη μάχη με τον θάνατο. Έγραψε στη «Φιγκαρό» ο συγγραφέας και τέως πρόεδρος της Γαλλικής Ακαδημίας Μορίς Ντριόν: «Η Ελίζα, ήταν από τις πιο όμορφες γυναίκες στον κόσμο. Είχε διατηρήσει, έως την πιο προχωρημένη ηλικία, την καθαρότητα των χαρακτηριστικών, την ευγένεια της κορμοστασιάς, τη γοητεία της φωνής που θάμπωναν τους πάντες. Ο χρόνος κύκλωνε αυτό το ελληνικό άγαλμα γυναικείας ομορφιάς, δίχως να το αγγίζει, δίχως να το φθείρει. Ήταν η μεγάλη δέσποινα της θάλασσας…».
ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Πριν μερικές μέρες εγκαινιάστηκε ένα μοναδικό Μουσείο. Το Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Στεγάζεται σε 11 ορόφους σε κτίριο της οδού Ερατοσθένους 13 στο Παγκράτι, δίπλα από το Καλλιμάρμαρο.
Η «Αίθουσα των Αριστουργημάτων» του Μουσείου φιλοξενεί μέρος της περίφημης συλλογής του ζεύγους, αποτελούμενη από έργα Γκρέκο, Μπονάρ, Μονέ, Πικάσο, Καντίνσκι, Κλέε, Μπρακ, Μπέικον κ.α. Ανάμεσα στους διάσημους ξένους ζωγράφους βρίσκονται και Έλληνες όπως Παρθένης, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Τέτσης, Όπυ Ζούνη, Γαΐτης, Τσαρούχης, Μόραλης, Τσόκλης, Φασιανός, Μυταράς, Μπουζιάνης, Ρόρρης κ.α. Συνολικά εκτίθενται πάνω από 600 σημαντικά έργα, μαζί με γαλλικά έπιπλα, κινέζικες πορσελάνες και άλλα σπάνια αντικείμενα. Η μόνιμη συλλογή αναπτύσσεται σε έκταση 1.255 τ.μ. και σε τέσσερις ορόφους, ενώ 450 τ.μ. καταλαμβάνει, στο πρώτο υπόγειο, η αίθουσα περιοδικών εκθέσεων. Το αμφιθέατρο,στο δεύτερο και τρίτο υπόγειο, είναι χωρητικότητας 190 ατόμων. Στο ισόγειο λειτουργεί πωλητήριο με χρηστικά αντικείμενα, αλλά και αντικείμενα τέχνης, σχεδιασμένα από Έλληνες δημιουργούς και εμπνευσμένα από τη συλλογή του Ιδρύματος.
Στον ημιώροφο, λειτουργεί καφέ - εστιατόριο με θέα προς την πλατεία του Αγίου Σπυρίδωνος. Στους ορόφους του υπογείου στεγάζεται επίσης η Βιβλιοθήκη του μουσείου. Διαθέτει 6.000 τόμους αποτελούμενους από μονογραφίες, καταλόγους εκθέσεων και περιοδικά τέχνης οι οποίοι είναι διαθέσιμοι στο κοινό στον χώρο του αναγνωστηρίου. Ακόμη λειτουργεί παιδικό εργαστήριο. Συνολικά, το παλαιό κτίριο αλλά και η προσθήκη καταλαμβάνουν περίπου 7.500 τ.μ. με χώρους γραφείων, αποθήκευσης και έκθεσης των έργων.Το σχέδιο του μουσείου είχε ανακοινωθεί ήδη από το 1992.Τελικά ολοκληρώθηκε 25 χρόνια μετά τον θάνατο του Βασίλη Γουλανδρή και 19 χρόνια μετά τον θάνατο της Ελίζας. Την υλοποίηση του οράματος ανέλαβαν, η ανιψιά τους Fleurette Καραδόντη-Κατσίκη και ο διευθυντής του Μουσείου Κυριάκος Κουτσομάλλης με πείσμα, υπομονή καιπραγματικές μάχες με αντιξοότητες, με συγγενείς και με θεσμούς της πολιτείας.
ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Το «Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή» ιδρύθηκε το 1979. Πρόκειται για έναν κοινωφελή μη κερδοσκοπικό οργανισμό, που έχει ως κύριο σκοπό τη λειτουργία των μουσείων στην Άνδρο και τώρα στην Αθήνα, καθώς και την προαγωγή σε εθνικό και διεθνές επίπεδο των εικαστικών τεχνών.
Εμπνευστές και χορηγοί ήταν το ζεύγος Γουλανδρή, οι οποίοι διακρίνονταν για το ασίγαστο πάθος και την αγάπη τους για τις τέχνες. Οραματίστηκαν έναν ζωντανό πολιτιστικό φορέα, ενταγμένο στην τροχιά των διεθνών δρωμένων στον χώρο των εικαστικών τεχνών.
Το 1979 το ζεύγος δημιούργησε στην Άνδρο το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης», όπου εκτίθενται έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, και τη «Νέα Πτέρυγα», όπου οργανώνονται κάθε καλοκαίρι, από το 1986, διεθνείς εκθέσεις διακεκριμένων καλλιτεχνών. Χάρη στις μακροχρόνιες φιλίες τους με καλλιτέχνες, συλλέκτες, γκαλερίστες και διευθυντές μουσείων του εξωτερικού, διοργανώνονται στο Μουσείο της Άνδρου εκθέσεις διεθνούς εμβέλειας με αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης του 20ου αιώνα. Το 1981, χρηματοδότησαν την κατασκευή του Αρχαιολογικού Μουσείου της Άνδρου, δωρεά προς το Ελληνικό Κράτος, προκειμένου να στεγάσει πολύτιμα ευρήματα του αρχαίου οικισμού της Ζαγοράς.

*Της Χριστίνας Καρποντίνη- Από την Έντυπη Έκδοση- Γυναίκες που ξεχωρίζουν.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 10:01]  π.Παναγιώτης Καποδίστριας: «Μια...
[χθες 15:20]  Δ. Θεοδωροπούλου: Σε κάθε κρίση...
[χθες 10:36]  TEDxPatras 2019: Μια στάση στο...
[χθες 07:36]  Ζαν-Πωλ Τεσαντιέ: Ο «πατέρας» της...
[χθες 08:21]  Νίκος Μηλιώνης: Πρόσφερε σ' όλους...
[χθες 12:46]  Μ.Σταματιάδου: Το ΔΗΠΕΘΕ να...
[χθες 10:54]  Πάτρα: Η Χριστίνα Λαμπίρη...
[χθες 13:19]  Φένια Χορμπά: Εμαθα να «αγγίζω»...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [01:50:33]