ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


ΜΑΓΝΗΣ


Ημίφως, σκιαί και Μοντεσκιέ



Δολοπλοκίες τέτοιου χαρακτήρα συναντούσες στην αυλή των αυτοκρατόρων και των σουλτάνων, στους διαδρόμους και τις καμαρίλες φαύλων μανδαρίνων ή επίδοξων σφετεριστών της ιστορίας, όπως επίσης και στη φαντασία των μυθιστοριογράφων, με σκοτεινότερη εκδοχή τους την καφκική. Ο ίδιος ο Ντε Σαντ εύρισκε στις νοσηρές πλεκτάνες που θυματοποιούσαν αθώα πρόσωπα μια αφροδισιακή διάσταση. Στην περίπτωση Νοβάρτις, ωστόσο, δεν βλέπεις τίποτε το αφροδισιακό (εκτός αν είσαι εκ φύσεως εξημμένος και διεγείρεσαι με ο,τιδήποτε, τυχερέ). Και πάντως δεν έγκειται το θέμα σε παραβίαση της αρχής του Μοντεσκιέ, ότι δηλαδή η μία εξουσία εισπήδησε στην άλλη. Στην Ελλάδα η διάκριση των εξουσιών είναι καταστρατηγημένη από καταβολής νεοτέρου κράτους, αφ' ης στιγμής η εκτελεστική εξουσία διορίζει διοίκηση στη δικαιοσύνη και παραλλήλως φροντίζει να εξασφαλίζει πλειοψηφίες που της επιτρέπουν να ελέγχει και τη νομοθετική. Μην ξεχνάμε ότι οι ανεξάρτητες εξουσίες πολύ συχνά πάνε και υποδουλώνονται μονάχες, ακόμα και αν η πολιτική εξουσία δεν θέλει να τις φορτωθεί.
Εδώ μιλάμε για κοινούς απατεώνες της πιο χαμηλής στάθμης. Κάποιοι- η δικαιοσύνη θα αποφανθεί ποιοί είναι αυτοί- έστησαν μάρτυρες με σκοπό να υποστηρίξουν μυθεύματα, προκειμένου να τυλίξουν πολιτικούς αντιπάλους, να εκθέσουν ηθικά τις παρατάξεις τους, να ικανοποιήσουν το κοχλάζον δημόσιο αίσθημα σκηνοθετώντας μια παράσταση επιβολής του δικαίου επί της διαφθοράς, να τεκμηριώσουν τη δοξασία περί γενικευμένης σήψης του παλαιού πολιτικού κόσμου, δια της συνεκδοχής: Αφού πιάστηκε μια κατσαρίδα, πάει να πει πως πράγματι ήταν γεμάτος ο τόπος.
Εδώ, δεν μιλάμε για απλές υπερβάσεις ορίων, δεν μιλάμε για αυθαιρεσία, καταστρατήγηση της δημοκρατικής δεοντολογίας και ασέβεια επί των θεσμών. Μιλάμε για βούρκο, βόρβορο και ανήθικο υπόκοσμο. Κάποιοι εκεί πίσω είναι κοινοί κακούργοι, οι οποίοι, όπως οι ιεροεξεταστές, μπορεί να κάκιωσαν από την πολλή καλοσύνη. Αυτοαγιοποιήθηκαν τόσο, που θεώρησαν ηθικό τους καθήκον να προστατεύσουν τα όσια παντί τρόπω. Πιστεύοντας τόσο ακράδαντα στη σαπίλα των αντιπάλων τους, εκτίμησαν ότι μια ψευδής μαρτυρία θα είναι τελικά αληθής. Ακόμα και να μην το είδες, πες ότι το είδες, αφού είμαστε σίγουροι ότι έγινε. Και ακόμα και αν δεν το έκανε αυτός που τυλίγουμε, κάποιος άλλος από το συνάφι τους το έχει κάνει, άρα ας πληρώσει, αφού έτσι κι αλλιώς, κάτι θα έχει κάνει και δαύτος. Αλλά και τίποτα να μην έχουν κάνει, ας τους πάμε μέσα για κάτι, για να πληρώσουν για τη γενικότερη προδοσία με αυτή τη χρεοκοπία που εξυφάνθηκε για να πουλήσουμε φτηνά τα λιμάνια σε κινέζους.
Και ναι μεν θα αποφύγουμε το ίδιο λογικό σφάλμα της άστοχης γενίκευσης, (μη)υποθέτοντας όμοια ότι εφόσον εντοπίστηκε η κατσαρίδα που λέγαμε, τεκμαίρεται ότι αφθονούσε το είδος στο στρατόπεδο του ηττηθέντος. Δεν παύει όμως να εγείρεται ζήτημα αποδοχής προϊόντος εγκλήματος: Δεν διεγείρεται η συνείδησή σου εάν στο στρατόπεδό σου λάμβαναν χώρα τέτοια σαμποτάζ και εάν σε υποχρέωσαν να πιστέψεις, να στηρίξεις και να επωφεληθείς από μια συκοφαντική κατασκευή; Η ζωή σου στην παράταξη θα συνεχίσει να είναι ίδια μετά από αυτό; Εάν κάποιος έφαγε και οι άλλοι τον προστατεύουν με την ελπίδα ότι αυτό δεν ισχύει και ότι έτσι κι αλλιώς προέχει το καλό της παράταξης, η στάση αυτή είναι χυδαία και ποταπή. Τι ισχύει όμως εάν αποδειχθεί ότι ο ισχυρισμός ήταν ψευδής και κατευθυνόμενος και ότι εσύ τον στηρίζεις, για το καλό της παράταξης, ακόμα και αν υποπτεύεσαι ότι τρέχεις πίσω από μια προβοκάτσια, επειδή το αποτέλεσμά της ρέει προς το συμφέρον σου; Θα δεχόσουν να καούν αθώοι στην πυρά επειδή η πυρπόλησή τους ήταν εξυπηρετική;
Η υπόθεση Νοβάρτις θα κρίνει την ηθική στάθμη καθενός. Οχι μόνο των πρωταγωνιστών της, εκούσιων και ακούσιων, αλλά και των υποστηρικτών εκατέρωθεν. Θα κριθεί μέχρι πού μπορεί να φτάσει η συμπαράσταση για λόγους συμφέροντος, και εάν αυτή η συμπαράσταση διαφέρει από την επονείδιστη υπόθαλψη και άρα συνενοχή.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [15:16:55]