ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: Ιδιωτική πράξη δημοσίου δικαίου

Θέατρο: Ιδιωτική πράξη δημοσίου δικαίου



«Το θέατρο είναι μια ιδιωτική πράξη δημοσίου δικαίου και αντιστρόφως: Μια δημόσια πράξη ιδιωτικού δικαίου». Αυτό σημείωσε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο γνωστός συγγραφέας, μεταφραστής και δοκιμιογράφος Δημήτρης Δημητριάδης κατά τη διάρκεια της τελετής αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με προσφώνηση από την πρύτανι του Πανεπιστημίου Πατρών Βενετσάνα Κυριαζοπούλου, η οποία σημείωσε πως πρόκειται για μια ξεχωριστή ημέρα για το Πανεπιστήμιο καθώς έχει την σπάνια ευκαιρία να φιλοξενεί μία εμβληματική φιγούρα της τέχνης, με ρηξικέλευθο και πολυσκελές έργο, χαρακτηρίζοντας το έργο του «Πεθαίνω σαν χώρα» ως ένα κείμενο - ορόσημο. Παράλληλα ανέφερε πως ο Δημήτρης Δημηριάδης παραβιάζει τα όρια και ευχαρίστησε τον γνωστό συγγραφέα που δεν είναι άνθρωπος του μέτρου, καθώς τέτοιους χρειάζεται ο τόπος για να πάει μπροστά.
Από την πλευρά του, ο κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, αναπλ. καθηγητής Μιχαήλ Παρούσης επισήμανε πως στο Πανεπιστήμιο Πατρών υπάρχει η εμπειρία της σύζευξης της ακαδημαϊκής επιστήμης και της εξωακαδημαϊκής γνώσης, συμπληρώνοντας πως ο εξωακαδημαϊκός στοχασμός είναι αυτό που αντιπροσωπεύει το έργο του Δ. Δημητριάδη.
Στο γεγονός ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών αποφάσισε να τιμήσει τον συγγραφέα του έργου «Πεθαίνω σαν χώρα» την εθνική αποφράδα αυτή ημέρα αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, καθηγητής Σταύρος Τσιτσιρίδης, χαρακτηρίζοντας τον Δ. Δημητριάδη μεταξύ άλλων ως εκλεκτικό, στυλίστα, «αποκλίνοντα» και εκπρόσωπο διαφορετικών μορφών ελληνικής γραφής, με μία πρωτοποριακή θεατρική αισθητική και δραστική χρήση της γλώσσας, ο οποίος καταργεί τα όρια της ταυτότητας και της ετερότητας.
Η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Αγγελική Ρόζη παρουσίασε το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη τονίζοντας πως αναπτύσσει μια ξεχωριστή ολική και πνευματική σχέση με τη γλώσσα, παίζει με τις λέξεις και πρόκειται για έναν ποιητή του θεάτρου και έναν τολμηρό διανοούμενο.
Ακολούθησε η ανάγνωση του ψηφίσματος και του τίτλου, η αναγόρευση και η περιένδυση του Δημήτρη Δημητριάδη.
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
«Το θέατρο είναι δημόσιος λόγος. Αν όντως είναι, να ρωτήσουμε τι είναι ο δημόσιος λόγος. Κάθε λόγος δεν είναι δημόσιος και κάθε δημόσιος λόγος δεν είναι θέατρο». Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε την ομιλία του ο Δημήτρης Δημητριάδης, σημειώνοντας πως αυτό που κάνει δημόσιο έναν λόγο είναι το ότι απευθύνεται σε τρίτους, λαμβάνει υπ' όψιν του το ακροατήριο, το οποίο αποτελείται κυρίως από αγνώστους.
Συνεχίζοντας, επισήμανε πως το θέατρο είναι αλληλένδετο με τον δήμο, με τη συμμετοχή των δημοτών, επομένως έχει ως τέχνη του ζωντανού υλικού μία ευθεία και άμεση σχέση μαζί του. «Επειτα, το θέατρο, εκ γενετής, είναι μια δημόσια τέχνη. Ακόμα και η συγγραφή του όσο λειτουργική και αν είναι κατά τη διαδικασία της, ενέχει τη δημόσια εμφάνισή της ως κατάληξη και ολοκλήρωσή της. Επίσης, πολύ συχνά στην ιστορία του θεάτρου που η λέξη και μόνο θέατρο, εννοεί όχι τη σκηνή αλλά τον θεατή, άρα το κοινό που και αυτή η λέξη υπονοεί τα δημόσια πράγματα και θέματα, πολύ συχνά έχει συμβεί να διαχειρίζεται θέματα που θίγουν αποκλειστικά τον δημόσιο χώρο, θέματα που, εμπεριέχοντας μεν το άκρως ιδιωτικό, το υπερβαίνουν και επεκτείνονται πέραν του ιδιωτικού» είπε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, ανέφερε και δύο παραδείγματα που για τον ίδιο ήταν γενεσιουργά όσον αφορά στην ανακάλυψη μιας έμφυτης ποίησης που θα έμενε ανεντόπιστη χωρίς τη δική τους εμφάνιση. Πρόκειται για τα έργα «Ενας εχθρός του λαού» του Ιψεν και «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του Ντύρενματ. «Αυτά τα δύο έργα περιλαμβάνουν και τις δύο πλευρές, την ιδιωτική και τη δημόσια, επικεντρωμένα σε δύο πρόσωπα που ασκούν ιδιωτικό και δημόσιο ρόλο με τόσο αλληλένδετο τρόπο όμως ανάμεσα στις δύο πλευρές, ώστε η μία υπεισέρχεται στην άλλη τόσο δραστικά και καθοριστικά ώστε και η μία και η άλλη χάνουν την αυτονομία τους, γίνονται αλληλοεξαρτώμενες» επισήμανε.

Συνεχίζοντας, ο Δημήτρης Δημητριάδης υπερασπίστηκε, όπως είπε, σθεναρά τη θεατρική πλευρά του δημόσιου λόγου, θέλοντας να υποστηρίξει την ιδιαιτερότητα της γραφής αυτής ως τέχνης ποιητικής και δραματουργικής, ως πεποιημένου τρόπου τοποθέτησης απέναντι σε ό,τι αφορά την εμπράγματη πραγματικότητα μιας ανθρώπινης κοινότητας και ερμηνείας της πραγματικότητας και της κοινότητας αυτής.
Και κατέληξε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Η περίοδος που διανύουμε πιστεύω ότι χαρακτηρίζεται από μία εκκωφαντική αναντιστοιχία ανάμεσα στη δεινή πραγματικότητα και στη ποιητική δραματουργική ερμηνεία της. Η πραγματικότητα αυτή καλπάζει και το θέατρο που θα έπρεπε να της αντιστοιχεί ως σκηνική ερμηνεία της, εν πολλοίς απουσιάζει, ενώ συγχρόνως πλεονάζει η σκηνοθετική ερμηνεία μέσω έργων παλαιών χρόνων, τα οποία υφίστανται ''εκσυγχρονισμούς'' διότι δεν εμπεριέχουν εκείνο που αντιστοιχεί στο σήμερα».
* Το απόγευμα στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών πραγματοποιήθηκε εκδήλωση αφιερωμένη στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη. Συμμετείχαν μελετητές του έργου του συγγραφέα, καθώς και γνωστοί σκηνοθέτες του θεάτρου (Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γιάννης Σκουρλέτης, Σταύρος Τσακίρης). Αναλυτικό ρεπορτάζ στο αυριανό φύλλο.

Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
panagopoulou@pelop.gr




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 11:31]  Πάτρα: Το SEAJETS - 9ο Patras...
[χθες 15:13]  Πάτρα: Η εορτή του Αγίου Πνεύματος...
[χθες 11:05]  Πάτρα:Πεζοπορία στο «πέρασμα» της...
[χθες 15:30]  Πάτρα:Η συναυλία με τίτλο «Φύσα...
[χθες 23:01]  Προμηθέας-ΠΑΟ: Ατμόσφαιρα-γιορτή...
[χθες 12:54]  ΠΑΤΡΑ: Οι «ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΕΣ» διένυσαν...
[χθες 12:35]  Το 3ο Φεστιβάλ Χορού των ΚΑΠΗ...
[χθες 16:00]  Πάτρα:Τιμήθηκε ο Προστάτης του...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [13:08:22]