ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ο Σπύρος Βρεττός στην «ΠτΚ»: «Η ομορφιά σε τι χρειάζεται αν είναι μοναχή της;»

Ο Σπύρος Βρεττός στην «ΠτΚ»: «Η ομορφιά σε τι χρειάζεται αν είναι μοναχή της;»



Συνέντευξη στην ΚΡΙΣΤΥ ΚΟΥΝΙΝΙΩΤΗ
Δημιούργησε ένα πολυδαίδαλο ποιητικό σύμπαν, όπου βασιλεύουν οι αισθήσεις, η μικρή ιστορία παίρνει το προβάδισμα έναντι της μεγάλης, τα εικαστικά προβάλλουν έντονα και συνομιλούν με την ποίηση, ο έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο, η υπαρξιακή αναζήτηση κορυφώνεται, μέχρι που αποκαλύπτεται η αλήθεια και πέφτουν οι μάσκες. Τα κλειδιά, που ξεκλειδώνουν το σύμπαν του, κρύβονται πίσω από τις λέξεις αλλά και τις «σκηνοθετικές οδηγίες» του, και κάθε ανακάλυψη μαγευτική. Από τις εμπειρίες ανάγνωσης που εύχεσαι να ζεις επανειλημμένως οι «Διαπραγματεύσεις» (εκδ. Γαβριηλίδης) του Σπύρου Βρεττού. Αδιαπραγμάτευτη η συζήτηση μαζί του.
Πείτε μας για τις διαπραγματεύσεις του βιβλίου σας.
Πρόκειται για διαπραγματεύσεις των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα. Εδώ, καταπιάνομαι με όλα τα θέματα τα οποία με έχουν απασχολήσει στα μέχρι τώρα ποιητικά μου βιβλία και θα έλεγα ότι γίνεται μια κάποια «ανακεφαλαίωση» της ποίησης και της ζωής μου -δείτε, για παράδειγμα, τα εικαστικά μου ποιήματα, που δεν θα έγραφα εάν δεν είχα την προσωπική ενασχόληση με τη γλυπτική, τη μικρογλυπτική και τις εικαστικές κατασκευές.
Γράφουμε για πράγματα ή καταστάσεις που έχουμε βιώσει πλήρως ή εν μέρει, κι ύστερα με τη φαντασία και τον ποιητικό λόγο αποκτούν μια άλλη οντότητα και προσλαμβάνουν άλλες σημασίες. Ολα λοιπόν, ξεκινάνε από τον ποιητή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο λόγος γίνεται καθαρά βιωματικός.

Εν αρχή ην ο ποιητής, συνεπώς. Εξ ου και η Δημιουργία που ανοίγει το πρώτο μέρος της συλλογής «Ο ανακριτής και το γεγονός», όπου κεντρίζετε την περιέργεια του αναγνώστη κάνοντας λόγο για ένα απροσδιόριστο γεγονός που χρήζει διαλεύκανσης.
Σε αυτή την ενότητα προσπαθώ, μέσα από ποιήματα-μαρτυρίες, να ανακαλύψω ποιο είναι το γεγονός που συνέβη στις 15 Μαρτίου, ημερομηνία τυχαία που παραπέμπει στο καβαφικό ποίημα «Μάρτιαι Ειδοί», προσπαθώντας να φτάσω σε μια αλήθεια, η οποία διαρκώς ξεφεύγει. Και χρησιμοποιώ πρώτο ενικό, γιατί στην ουσία ο ανακριτής σε αυτή την ενότητα είναι το ποιητικό προσωπείο. Οσο για το γεγονός, είναι είτε ερωτικό είτε πολεμικό, άρα έχει να κάνει με την ιστορία με το μικρό ή με το κεφαλαίο γιώτα. Με αυτό τον τρόπο προσεγγίζω ξανά όλα μου τα θέματα, τα οποία άπτονται της μεγάλης αλλά και της μικρής ιστορίας -για να αναδείξω, μέσα από τα κονταροχτυπήματά τους, το καθημερινό γεγονός, εκείνο που έχει βαρύνουσα σημασία για τον κάθε άνθρωπο, άρα και το ερωτικό. Καταλυτικό ρόλο, άλλωστε, παίζει το ζευγάρι που βρίσκεται στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου, δίπλα στο ανακριτικό γραφείο, όπου και κυριαρχεί ο μεταξύ τους ερωτικός λόγος, τον οποίο ακούει και κρυφακούει ο ανακριτής και αναλόγως κρατάει σημειώσεις για τις μαρτυρίες που δέχεται.

Εξόχως ερωτικά είναι τα «Ραμμένα χείλη», το ποίημα που «ανοίγει» το δεύτερο μέρος «Συνεχείς Διαπραγματεύσεις». περί την εποχή της κρίσης.
Δεν είναι τυχαίο. Εκτός του ότι είναι ένα αγαπημένο μου ποίημα, το ότι ξεκινούν οι Διαπραγματεύσεις με ραμμένα χείλη, δηλαδή με σιωπή, ήταν κάτι που μου άρεσε. Ο υπότιτλος στα «Ραμμένα χείλη» είναι «στα σύνορα». Εδώ έχουμε να κάνουμε με το προσφυγικό ζήτημα. Ενας άνδρας και μια γυναίκα περιμένουν να περάσουν τα σύνορα, αλλά δεν συμβαίνει αυτό. Παραπέμπει σε πραγματικό γεγονός, όπου πρόσφυγες έραψαν τα χείλη τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας επειδή δεν άνοιγαν τα σύνορα να φύγουν. Για μένα, όμως, αυτή η σιωπή σήμαινε κάτι περισσότερο. Θέλησα να δω αυτούς τους, ψυχικά και σωματικά ταλαιπωρημένους ανθρώπους ως ερωτικά όντα, που αδυνατούν να βγάλουν τον πρότερο, υπό φυσιολογικές συνθήκες, έντονο ερωτισμό τους, αναπολούν τις αλλοτινές ερωτικές τους στιγμές, αλλά πλέον δεν μπορούν να τις επαναλάβουν.

Οι αισθήσεις είναι φανερό ότι κρατούν βασικό ρόλο.
Βέβαια. Και κυρίως στο τρίτο μέρος «Μικρή ερωτική ιστορία», όπου συναντάμε για πρώτη φορά στην ποίησή μου, πεζά ποιήματα ή, αν θέλετε, ποιητικά πεζά. Θα έλεγα ότι είναι μια ιστορία όλων των αισθήσεων, ενώ σημαντικό ρόλο κρατούν, επίσης, τα αγαπημένα μου εικαστικά θέματα.

«Ο άνθρωπος είναι γυναίκα»
Στη «Μικρή ερωτική ιστορία» την αυλαία ανοίγει το «Ο άνθρωπος είναι γυναίκα». Ενδιαφέρουσα προσέγγιση.
Αυτό το ποίημα δίνει στη γυναίκα την πραγματική της διάσταση, Τη δύναμή της. Τη σημαντικότητά της. Κάτι που οφείλουμε να το αναγνωρίζουμε εμείς οι άνδρες. Στη δική μου δημιουργία, το πρώτο ον είναι η γυναίκα κι όχι ο άνδρας.

«Δεν πρόλαβα να φέρω πάλι στο μυαλό/όσα η εποχή της κρίσης μού φανέρωσε/και χάριν αυτής ανέπτυξα αισθητική και ομορφιά». Υπάρχει πρόσφορο έδαφος γι' αυτές, στις μέρες μας;
Είναι ζητούμενο η αισθητική και η ομορφιά. Εχει γραφεί ότι η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο. Ισως γι' αυτό υπάρχει κι αυτή η εμμονή στο θέμα της αισθητικής στο πρώτο μέρος του βιβλίου, ίσως γι' αυτό τίθεται ρητά και το θέμα της ομορφιάς.
Θα ήθελα να σταθώ σ' ένα στίχο: «Αλλά κι η ομορφιά σε τι χρειάζεται αν είναι μοναχή της;». Που σημαίνει, αισθητική και ομορφιά ναι, αλλά όχι ναρκισσισμός. Και οπωσδήποτε επικοινωνία, όχι αισθητισμός. Δηλαδή ένα ελιτίστικο περιχαράκωμα στον εαυτό μας και μια βαθιά μυστικότητα. Αισθάνομαι όμορφος όχι για τον εαυτό μου, αλλά γιατί υπάρχω με τους άλλους. Η ομορφιά, λοιπόν, αν είναι μοναχή της δεν χρειάζεται σε τίποτα. Αν έχει έναν άλλο δίπλα, είναι τα πάντα.


AΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ






Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[13:08]  Β. Κεκάτος: Ο πρώτος Ελληνας σκηνοθέτης...
[11:39]  ΘΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗΣ: Μας παρουσιάζει τη νέα...
[χθες 16:36]  Αναδεικνύοντας τη γαλλική γλώσσα
[χθες 13:45]  Ο Κώστας Μαλιάτσης σήμερα στην...
[χθες 11:52]  Δύο τελευταίες παραστάσεις για την...
[χθες 19:47]  Θέατρο: Θέατρο μέσα στον πόλεμο
[χθες 12:40]  Οι «ΒΟΡΕΙΟΙ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΙ» στη...
[χθες 12:23]  Τελευταία παράσταση για το «Μπαλού...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [13:12:40]