ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Η "Π" ρωτά τους υποψήφιους περιφερειάρχες: Μπορούμε να ανέβουμε τουριστικά;

Η "Π" ρωτά τους υποψήφιους περιφερειάρχες: Μπορούμε να ανέβουμε τουριστικά;



Οι νέοι συγκοινωνιακοί άξονες επαύξησαν τους τουριστικούς δείκτες στη Δυτική Ελλάδα. Η αξιοποίηση του ρεύματος αυτού είναι καθαρά υπόθεση του ιδιωτικού παράγοντα ή μπορεί η περιφέρεια να συμβάλλει καταλυτικά, με τα εργαλεία που έχει στα χέρια της;
Απευθύναμε το ερώτημα αυτό στους υποψήφιους περιφερειάρχες της Δυτικής Ελλάδας, με την ελπίδα να πάρουμε συγκεκριμένη απάντηση, και αυτό μάλλον συνέβη και στις πέντε απαντήσεις που λάβαμε. Το διάβημα έγινε στο πλαίσιο μιας ενδεικτικής προσπάθειας για εστίαση -και σύγκριση- του προεκλογικού, προγραμματικού λόγου των υποψηφίων σε τομείς ιδιαίτερης σημασίας για την περιφερειακή οικονομία, τα επαγγέλματα των πολιτών, την επιχειρηματικότητα, τις προοπτικές των νέων ανθρώπων.
Παρατηρούμε αρκετές συγκλίσεις στις απαντήσεις. Ακόμα και όταν επιδιώκεται η υπερίσχυση, διαπιστώνουμε ότι οι αφετηρίες είναι κοινές. Αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε πλεονεκτήματα που στερούμαστε στο παρελθόν, αλλά και ότι είναι αναγκαία μια τουριστική πολιτική που θα αναδεικνύει τα τοπικά πλεονεκτήματα.

ΤΟΥ ΚΩΝ. ΜΑΓΝΗ

ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ
Η Περιφέρεια ήδη συμβάλλει με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Ενισχύοντας τις τουριστικές υποδομές, είτε τις ιδιωτικές με τη χρηματοδοτική στήριξη νέων επενδύσεων, είτε μ' ένα πλέγμα παρεμβάσεων σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.
Να σας θυμίσω, πρόσφατα, την εξασφάλιση 20 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση του Χιονοδρομικού Καλαβρύτων ή τον σχεδιασμό για τη δημιουργία του μεγάλου Οικοτουριστικού Πάρκου στην περιοχή γύρω απ' το Φράγμα Πείρου -Παραπείρου (λίμνη Αστερίου), που βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση ή το έργο αναβάθμισης των χερσαίων χώρων στο λιμάνι Κατακόλου.
Αρα, η πολιτική μας στρέφεται ακριβώς στην αξιοποίηση του τουριστικού ρεύματος προς την περιοχή, το οποίο- σωστά επισημαίνετε- οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στους νέους οδικούς άξονες. Γι' αυτό επιμένουμε, και θα επιμένουμε ανυποχώρητα, στην ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού έως τον Πύργο, την Αρχαία Ολυμπία, το Καλό Νερό και την Τσακώνα. Μαζί με άλλους οδικούς άξονες που θα αναδείξουν ακόμα περισσότερο περιοχές στην Αιτωλοακαρνανία, στην Αχαΐα και στην Ηλεία, που ήδη ελκύουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
Στον τομέα του τουρισμού η Περιφέρεια ακολουθεί μια συνεκτική, ολοκληρωμένη και στοχευμένη πολιτική προβολής της Δυτικής Ελλάδας, χρησιμοποιώντας κάθε υπηρεσία προερχόμενη απ' τις νέες τεχνολογίες (Διαδίκτυο, κοινωνικά δίκτυα) αλλά και περισσότερο συμβατικούς αλλά εξίσου αποτελεσματικούς τρόπους, όπως η συμμετοχή στα μεγάλα τουριστικά σαλόνια σ' όλη την Ευρώπη.
Το αποτέλεσμα είναι χειροπιαστό και μετρήσιμο. Αποτυπώνεται στους αριθμούς. Το 2018, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, είχαμε 33% υψηλότερα έσοδα σε ταξιδιωτικές εισπράξεις - ποσό 211 εκατομμυρίων ευρώ- και αύξηση 25% στις νέες αφίξεις. Αυτή η εικόνα συνοδεύεται από το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον στον τομέα του τουρισμού στην Δυτική Ελλάδα, όπου μόλις πρόσφατα διαθέσαμε 11 εκ. ευρώ για 75 νέες επενδύσεις. Νομίζω ότι ποτέ άλλοτε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν ήταν καλύτερα από πλευράς επιδόσεων στον τουρισμό.

ΦΑΡΜΑΚΗΣ
Παρά την αύξηση της κινητικότητας επισκεπτών στη Δυτική Ελλάδα, που εν μέρει οφείλεται και στη δυνατότητα καλύτερης πρόσβασης λόγω των αυτοκινητοδρόμων, η περιφέρειά μας είναι ακόμα στα σπάργανα της τουριστικής ανάπτυξης. Για παράδειγμα και μόνο αναφέρω ότι σύμφωνα με τα ανηρτημένα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για το 2018, στη Δυτική Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν 3.183.500 διανυκτερεύσεις, με έσοδα ύψους 211.800.000 ευρώ. Για την ίδια χρονιά, η γειτονική Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε διπλάσιες διανυκτερεύσεις, (6.614.100) και περίπου διπλάσια έσοδα (415.500.000).
Το μόνο βέβαιο λοιπόν είναι ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε και πολύ χαμένο έδαφος να κερδίσουμε. Εδαφος, που δυστυχώς δεν καλύφθηκε καθόλου επί 8 χρόνια από την απερχόμενη περιφερειακή αρχή.
Διότι η συμμετοχή σε κάποιες εκθέσεις, η έκδοση ενός λευκώματος και η δημιουργία μερικών -διαδικτυακών κυρίως- σποτ, δεν αποτελούν «τουριστική πολιτική» και κυρίως, δεν αποτελούν «σύγχρονη τουριστική πολιτική»!
Η περιφέρεια μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην τουριστική ανάπτυξη, δημιουργώντας μια νέα διεθνής «ταυτότητα» (brand) και ως προς αυτό διαθέτει… πυρηνικά όπλα, όπως την Αρχαία Ολυμπία. Αρκεί λοιπόν να μιλήσουμε για την «ολυμπιακή γη» ή για την «γη της φλόγας».
Επίσης, αντιλαμβανόμενοι ότι στον σύγχρονο κόσμο εκατομμύρια άνθρωποι επιλέγουν τις διακοπές και τα ταξίδια τους μέσω διαδικτύου, οφείλουμε να ενταχθούμε στους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς οδηγούς του κόσμου, αλλά και να διαμορφώσουμε μια σύγχρονη και πολύγλωσση ηλεκτρονική πλατφόρμα -ακόμα και εφαρμογή για κινητά- παροχής τουριστικών πληροφοριών και υπηρεσιών.
Η δική μας παράταξη στοχεύει σε μια επιθετική εξωστρέφεια, αναβαθμίζοντας ακόμα και σε επίπεδο αντιπεριφέρειας την τουριστική ανάπτυξη, σε ακόμα πιο ισχυρή στήριξη προς τις τοπικές επιχειρήσεις για επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού, αλλά και στην ανάδειξη νέων μορφών τουρισμού, όπως ο ιαματικός (Λουτρά Καϊάφα) και ο προσκυνηματικός (Αγιος Ανδρέας, Μέγα Σπήλαιο, Βαρνάκοβα, κ.λπ.).

ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Πράγματι οι οδικοί άξονες διευκόλυναν τις μετακινήσεις, αλλά αυτό το στοιχείο από μόνο του δεν αρκεί για να αυξήσει το τουριστικό ρεύμα ή μάλλον το μερίδιο της Δυτικής Ελλάδας από την τουριστική πίτα.
Για να έχουμε μια αίσθηση της πραγματικότητας, αρκούν δύο αριθμοί. Το 2018 στο αεροδρόμιο του Αράξου είχαμε 90.849 αφίξεις. Την ίδια χρονιά στη Ζάκυνθο σημειώθηκαν 847.623 αφίξεις. Πρόκειται για σύγκριση, που μας δείχνει την απόσταση που μας χωρίζει από τις περιοχές που γνωρίζουν πραγματική τουριστική άνθιση.
Στο ζήτημα της τουριστικής ανάπτυξης ασφαλώς οι πρωταγωνιστές θα είναι οι επιχειρηματίες του χώρου. Ομως, η Περιφέρεια έχει τις δικές της δυνατότητες και τα δικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα, που οφείλει να τα αναδείξει συστηματικά, σε βάθος χρόνου και με ένταση.
Πέραν δε των παραδοσιακών προϊόντων, ήλιος και θάλασσα, οφείλουμε να δούμε εξαρχής το τεράστιο κεφάλαιο που είναι η αρχαία Ολυμπία, αλλά και όλες τις ειδικές μορφές του τουρισμού όπως είναι ο θρησκευτικός τουρισμός, ο συνεδριακός, ο ιατρικός, ο αγροτοδιατροφικός, ο ορεινός αλλά και ο καρναβαλικός τουρισμός.
Στη βάση όλων των ανωτέρω, οφείλουμε να δούμε με προσοχή και ένα ακόμα ζήτημα. Το Brand name Δυτική Ελλάδα δεν συνιστά προορισμό κι αυτό το προβλημα πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους για να το καλύψουμε.
Σε κάθε περίπτωση, για την παράταξή μας, το κεφάλαιο τουρισμός είναι ένα από τα βασικά εργαλεία για την ανάταξη ολόκληρης της Περιφέρειας.

ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ενδεχομένως να έχουμε επίδραση των νέων αξόνων στην αύξηση των τουριστικών δεικτών στη Δυτική Ελλάδα.
Πρέπει, όμως, να δούμε την πίσω πλευρά του φεγγαριού.
Μιλάμε, ουσιαστικά, για ιδιωτικούς οδικούς άξονες με πολύ ακριβά διόδια, που καθιστούν απαγορευτική τη συχνή αξιοποίησή τους από τη λαϊκή οικογένεια. Για παράδειγμα, για μια βόλτα από την Πάτρα μέχρι την Αμφιλοχία, εάν χρησιμοποιήσεις τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, χρειάζεσαι μόνο για διόδια 40,10 ευρώ, ποσό απαγορευτικό. Με αποτέλεσμα το δικαίωμα του λαού και της νεολαίας για διακοπές και αναψυχή να μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε όνειρο θερινής νυκτός. Για να μη μιλήσουμε για τις συνθήκες εργασίας στον τουρισμό.
Στον κλάδο του τουρισμού βλέπουμε ανάγλυφα τις επιπτώσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης, μιας ανάπτυξης εχθρικής για τους εργαζόμενους, που κάνει όλο και πιο δύσκολη την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Η σημερινή περιφερειακή αρχή, αντί να αντιταχθεί σ' αυτή την πορεία, που φορτώνει όχι μόνο τα βάρη της κρίσης αλλά και της ανάπτυξης στις πλάτες του λαού, μετατρέπεται σε φορέα υλοποίησης της αντιλαϊκής πολιτικής. Αποδέχεται τα υψηλά διόδια στους οδικούς άξονες, χρησιμοποιεί χρηματοδοτικά εργαλεία και πόρους για έργα και υποδομές που ικανοποιούν τις ανάγκες των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο -και σε άλλους φυσικά- παραπέμποντας στις καλένδες έργα και υποδομές που μπορούν να ικανοποιήσουν τις λαϊκές ανάγκες.
Η Λαϊκή Συσπείρωση βρίσκεται στον αντίποδα αυτών των πολιτικών. Στηρίζει τους αγώνες των εργαζόμενων για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους, για την ικανοποίηση των αναγκών του λαού και της νεολαίας. Προβάλλει, διεκδικεί έργα και υποδομές που ικανοποιούν τις ανάγκες, βελτιώνουν τη θέση της λαϊκής οικογένειας.

ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Οι ερευνητές του τουρισμού επιμένουν ότι η βασική ανάγκη της Δυτικής Ελλάδας στον τουρισμό είναι όχι η πρόσβαση αλλά η διεύρυνση του τουριστικού αντικειμένου. Η Δυτική Ελλάδα χρειάζεται περισσότερους και πιο ποικίλους προορισμούς. Μόνοι τους οι δρόμοι, χωρίς διεύρυνση του τουριστικού αντικειμένου, μπορεί και να μειώσουν τους τουριστικούς δείκτες, αφού ο επισκέπτης θα έρχεται για τα βασικά (Ολυμπία) και θα φεύγει γρήγορα. Η τωρινή αύξηση στους τουριστικούς δείκτες στη Δυτική Ελλάδα είναι περισσότερο αποτέλεσμα της ευνοϊκής διεθνούς συγκυρίας, που ευνόησε τις αφίξεις σε όλη την Ελλάδα.
Ο ρόλος της Περιφέρειας στη διεύρυνση του τουριστικού αντικειμένου είναι κεντρικός. Αυτό προϋποθέτει σχεδιασμό για την προβολή και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, χωρίς να ξεπερνιέται η φέρουσα ικανότητα της κάθε περιοχής.
Το τουριστικό αντικείμενο δεν προάγεται μόνο με «έργα υποδομής», αλλά και με ουσιαστικές άυλες δράσεις που θα στηρίξουν το brand name της Δυτικής Ελλάδας. Για παράδειγμα, εκτός από τα χιλιοειπωμένα κλισέ για παραλίες και αρχαιότητες, η Δυτική Ελλάδα πρέπει να αναδείξει το σύνολο της φυσιογνωμίας της με κεντρικό άξονα το φυσικό περιβάλλον. Πώς θα διευρύνει η Περιφέρεια το τουριστικό της αντικείμενο, όταν δεν έχει αναδείξει ακόμη μερικά από τα κορυφαία μεσογειακά τοπία, τα παράκτια δάση της Στροφυλιάς και Καϊάφα και τα μοναδικά δρυοδάση του Ξηρόμερου και της Φολόης;
Τέλος, βασική προϋπόθεση είναι η συνέργεια με την Περιφέρεια Πελοποννήσου στις δράσεις προβολής. Η Πελοπόννησος είναι πρωτίστως ένας γεωγραφικός ορισμός και πρέπει να αναδεικνύεται στο εξωτερικό ως μία ενότητα, ξεπερνώντας τον τεχνητό διαχωρισμό της Ηλείας και της Αχαΐας από τον περίγυρό τους.

ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ
Αρχής γενομένης από το ίδιο το ερώτημά σας να πούμε πως η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων και του σιδηροδρομικού δικτύου, με βελτίωση της προσβασιμότητας σε αρχαιολογικούς χώρους, αποτελούν έργα που η περιφέρεια θα έπρεπε ενεργητικά να διεκδικεί.
Οσον αφορά τον τουρισμό, να διαπιστώσουμε πως το μερίδιο της περιφέρειας στην τουριστική οικονομία της χώρας είναι κατώτερο του 1%.
Η γνώμη μας είναι πως η περιφέρεια ΔΕ θα μπορούσε να παρέμβει ουσιαστικά σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο. Εκεί είναι ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟΣ ο ρόλος της και καθοριστική η στάση της.
Να το εξηγήσουμε. Καλή και άγια η συμμετοχή στις διεθνείς εκθέσεις. Καλή και άγια η προσπάθεια επενδύσεων σε προορισμούς όπως τα Καλάβρυτα και το χιονοδρομικό.
Ομως εκεί που έχει «αποκλειστικό» λόγο και έργο είναι οι επενδύσεις και η διαφύλαξη των περιβαλλοντολογικών λεγομένων πόρων. Εξαιρετικά οικοσυστήματα, που τελούν και υπό προστασία δεν μπορούν να «πιέζονται» από τους σχεδιασμούς της ίδιας της περιφέρειας. Αντίθετα, θα έπρεπε να τα διαφυλάσσονται ως κόρη οφθαλμού.
Τι να θυμηθούμε. Την προσπάθεια τους να μειώσουν την προστασία του Κυπαρισσιακού και να αδειοδοτούν μηχανοκίνητες εκδηλώσεις μέσα στου Καγιάφα; Την αδειοδότηση στις αμμοθίνες για να κάνουν τριήμερες εκδηλώσεις μηχανές; Την έλλειψη επενδύσεων στο οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου ;
Οι μελλοντικοί της σχεδιασμοί για αδειοδότηση των εξορύξεων υδρογοναθράκων, είναι επικίνδυνη βόμβα για τους περιβαλλοντολογικούς πόρους που μεταφράζονται άμεσα σε τουριστικό υπόβαθρο μακράς πνοής.
Καθαρό περιβάλλον-καθαρές θάλασσες-ποιότητα ζωής των ίδιων των κατοίκων της περιφέρειας-είναι η βάση της τουριστικής ανάπτυξης και η περιφέρεια είναι ο καταλύτης με θετικό ή αρνητικό αποτύπωμα.




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 13:57]  Δυτική Ελλάδα: Μάχη με το...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [22:30:43]