Παρασκευή 22 Ιουνίου 04:59      18°-28° Πάτρα
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Εχουμε και φάτνη

Εχουμε και φάτνη



Ξέραμε ότι η Μαρία ήταν έγκυος, ότι πήγαιναν να απογραφούν, γιατί τω καιρώ εκείνω δεν υπήρχαν συνεργεία που περιόδευαν ανά την επικράτεια, όπως γίνεται σήμερα, και έπρεπε να πας να απογραφείς στην πρωτεύουσα, ξέρουμε ότι τους έπιασε η νύχτα κάπου έξω από τη Βηθλεέμ και ακολούθησε ο τοκετός σε ένα σπήλαιο, σε μια εσοχή κάποιου λοφίσκου τέλος πάντων, που αξιοποιείτο και για χειμαδιό ζώων. Αυτά ξέραμε.
Αν περάσεις από την πλατεία Γεωργίου θα τα δεις κι αυτά, αλλά όχι μόνο αυτά. Υπάρχει αναπαράσταση φάτνης, στο κέντρο της πλατείας, με την απαραίτητη πρασινάδα, αλλά υπάρχουν γύρω γύρω και άλλα σπιτάκια, με ανθρωπάκια, τερατάκια και κερατάκια που παραπέμπουν σε παραμύθια της δυτικής ή της ανατολικής παράδοσης.
Εγκαταστήσαμε ένα χριστουγεννιάτικο χωριό, όπως είθισται να αποκαλούνται αυτές οι συνθέσεις. Ο όρος "χριστουγεννιάτικο χωριό" βέβαια μόνο φαντασιακό νόημα μπορεί να έχει. Αν μπορούμε να δώσουμε φράσεις στη σύλληψη, είναι σαν να ταξιδεύουμε μέρες χριστουγέννων, και να μας βρουν τα χριστούγεννα σε ένα χωριό του οποίου οι κάτοικοι είναι πλάσματα του παραμυθιού αλλά και παιδιά που ζουν το παραμύθι τους, πλάι στους ήρωές τους.
Ας το λέμε επομένως Παραμυθούπολη, μια χώρα της φαντασίας του καλλιτέχνη, η οποία αφεαυτής παράγει το παραμύθι που θέλει να αφηγηθεί. Στήνεται ένας ιδιαίτερος "αλληλεπιδραστικός" χορός, κατά τον οποίο ο καλλιτέχνης, με όπλο τους συνειρμούς του και σελίδες από εικονογραφημένα παραμύθια, συνθέτει έναν τόπο που με τη σειρά του εμπνέει τη φαντασία των παιδιών, έτσι που οι κατασκευές γίνονται ντεκόρ για να ζήσεις το παραμύθι σου σουλατσάροντας εδώ και εκεί. Κάπου μέσα σε όλα αυτά, είναι και η φάτνη.
Με τον τρόπο αυτό η υπόθεση των χριστουγέννων, μετατοπίζεται από το θεολογικό στο μυθώδες και παιγνιώδες. Αλλά αυτό βέβαια δεν ισχύει μόνο για τα παιδιά. Ισχύει και για τους μεγάλους. Θα λέγαμε ότι ισχύει κυρίως για εκείνους. Γιατί είναι οι μεγάλοι που σκηνοθετούν μια παράσταση χριστουγέννων, στις πλατείες με τις παραμυθουπόλεις ή στα σπίτια με το στολιδομάνι, που ικανοποιεί τη δική τους προσδοκία, ανάγκη, αντίληψη και κουλτούρα γύρω από αυτό που δεν είναι απλά Χριστού η θεία γέννηση, αλλά μια μια ευρύτερη, πολυήμερη και πολυεπίπεδη εορταστική παράσταση και τελετουργία.
Πυρήνας του έργου είναι η ανάγκη για μύθο, αφέλεια, συμβολισμό, χαρά και προσέγγιση.
Αυτά δεν πυροδοτούνται από έναν τοκετό που έγινε υπό υποτυπώδεις συνθήκες σε μια φάτνη των αλόγων πριν δυο χιλιετίες και είκοσι χρόνια, αλλά κατάγονται από τα βάθη της προέλευσης των ανθρώπων και των κοινωνιών. Ομως η ίδια η υπόθεση του τοκετού αυτού ενσωματώνει και συμπυκνώνει τα στοιχεία του ιδανικού αφηγήματος σε μια νύχτα μέσα και σε μερικές παραγράφους του ευαγγελιστή: Πατέρας, μητέρα, προστασία, απλότητα, αγνότητα, χαρά, θαλπωρή. Στον ουρανό, πλέον, δεν ψάλλουν μόνο οι άγγελοι, αλλά πετούν και πρόσωπα των μύθων που έρχονται να συμπρωταγωνιστήσουν στην ιστορία, ενώ θα αφιχθούν και οι μάγοι με τα δώρα για να κάνουν το πράγμα υπερπαραγωγή και θα ακολουθήσουν ποιητές και μουσικοί για να φτιάξουν ψαλμωδίες και κάλαντα, θα έρθουν παιχνιδοποιοί για να κατασκευάσουν παιχνίδια, θα έρθουν πακετοποιοί, για να δώσουν περιτύλιγμα που από μόνο του εξάπτει τη φαντασία και προσδίδει στη γιορτή χαρακτήρα, θα έρθουν οι μάγειροι και οι ζαχαροπλάστες, και όλο αυτό, χρόνο με τον χρόνο, συνθέτει ένα τελετουργικό που αποτυπώνεται στην ατομική και συλλογική ανάμνηση και αναπαράγει τον εαυτό του.
Σε όλα τα παραπάνω, είπαμε, δεν υπάρχει θεολογία, αλλά κανείς δεν ενοχλείται, ούτε οι θεολόγοι. Διασχίζεις την πλατεία και διερωτάσαι εάν ξεστρατίσαμε από το θείον ή το θείον ήρθε στον κόσμο αργότερα από τον κόσμο, συνεπώς όσο και αν έχει ερμηνεύσει τα πάντα, θα τρέχει δίπλα του χαρούμενο και άτακτο το ποτάμι της παράδοσης που θα κυλάει μέσα του η ψυχή των πραγμάτων.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [04:59:42]