Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 16:30      8°-13° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Τηλεφακοί & κατοπτρικοί φακοί. Φέρνοντας τον κόσμο πιο κοντά

Τηλεφακοί & κατοπτρικοί φακοί. Φέρνοντας τον κόσμο πιο κοντά



Όλοι γνωρίζουμε ότι ένας φακός δέχεται τις ακτίνες του προσπίπτοντος φωτός και τις εστιάζει στην κυρία εστία, δηλαδή στο σημείο που βρίσκεται το φιλμ (ή ο αισθητήρας) ώστε να σχηματιστεί το φωτογραφικό είδωλο. Η απόσταση αυτού του σημείου (δηλ. της κυρίας εστίας) από το κέντρο του φακού είναι η εστιακή απόσταση του κάθε φακού, κάτι που καθορίζει και τις φυσικές διαστάσεις.

Στην πράξη, στάνταρ φακοί θεωρούνται αυτοί που έχουν εστιακή απόσταση 50mm, την πιο κοντινή στη διαγώνιο (44mm) του τυπικού καρέ 24x36mm. Οι στάνταρ φακοί 50mm έχουν οπτική γωνία 46°, που αντιστοιχεί στην ανθρώπινη όραση. Έτσι, οποιοσδήποτε φακός με εστιακή απόσταση μικρότερη των 50mm ονομάζεται ευρυγώνιος και με μεγαλύτερη των 50mm, θεωρείται τηλεφακός. Aυτά βέβαια ισχύουν στο πατροπαράδοτο φορμά 135 ή35mm. Στις ψηφιακές ρεφλέξ που χρησιμοποιούνται αισθητήρες APS-C, ισχύει συντελεστής 1,5x επί της πραγματικής εστιακής απόστασης, οπότε οι τηλεφακοί ξεκινούν από τα 35mm (35×1,5=52mm). Αν κάνουμε λήψη με φακό εστιακής απόστασης 50mm, και μετά επαναλάβουμε την ίδια φωτογραφία, από το ίδιο σημείο με έναν φακό εστιακής απόστασης 300mm, τότε ο δεύτερος φακός θα μεγεθύνει το αντικείμενο κατά 6 φορές.


Διάθλαση φωτεινής δέσμης σε φακό

Συμβατικοί και κατοπτρικοί (mirror) τηλεφακοί
Οι κλασσικοί, συμβατικοί φακοί, χρησιμοποιούν διαθλαστικά οπτικά στοιχεία για να εστιάσουν στην κυρία εστία τις εισερχόμενες ακτίνες φωτός. Όμως, μια ειδική κατηγορία τηλεφακών, οι κατοπτρικοί (mirror) φακοί χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό αντακλαστικών και διαθλαστικών στοιχείων, επιτυγχάνοντας έτσι την αναδίπλωση της πορείας της οπτικής δέσμης. Διερχόμενη από ένα διαθλαστικό (συμβατικό) φακό και αντίστοιχο κατοπτρικό φακό, της ίδιας εστιακής απόστασης (π.χ. 500mm), η φωτεινή δέσμη διανύει ακριβώς την ίδια απόσταση μέχρι να καταλήξει στην επιφάνεια του αισθητήρα (ή του φιλμ). Η διαφορά είναι ότι στον κατοπτρικό φακό, η δέσμη αναδιπλώνεται, αφού ανακλάται διαδοχικά σε ανακλαστικά - κατοπτρικά - στοιχεία. Σαν φυσικό επακόλουθο έρχεται η εξοικονόμηση φυσικών διαστάσεων και μάλιστα μήκους.
Επομένως, ο κατοπτρικός έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα συγκρινόμενος με αντίστοιχο διαθλαστικό φακό:
1. Εμφανίζει μειωμένα χρωματικά σφάλματα (εκτροπές - chromatic aberrations), αφού αυτά συνδέονται με την χρωματική διασπορά των διαθλαστικών φακών, και όχι με την ανακλαστικότητα των καθρεπτών και
2. Παράλληλα είναι πιο κοντός. Αφού όλα φαίνονται τόσο ρόδινα, γιατί λοιπόν δεν έχουν καταργηθεί οι συμβατικοί τηλεφακοί προς όφελος των κατοπτρικών;
Η απάντηση έγκειται στη βασική σχεδίαση των κατοπτρικών φακών, στους οποίους δεν μπορεί να ενσωματωθεί μηχανισμός ίριδα μεταβλητού διαφράγματος. Έτσι πάντοτε τραβάμε με το μέγιστο διάφραγμα που κατά περίπτωση κυμαίνεται από f/5,6 ως f/11 αναλόγως με την εστιακή απόσταση. Ένας τυπικός 500mm mirror περιορίζεται κατά κανόνα στο f/8. Ένα ακόμη θέμα προκύπτει αναφορικά με την χρήση φίλτρων, αφού αυτά μπορούν να τοποθετηθούν μόνον στο πίσω μέρος των κατοπτρικών φακών.

ΚΑΤΟΠΤΡΙΚΟI ΦΑΚΟI - ΠΑΡΑΔΕIΓΜΑΤΑ

Οι φωτογραφίες από με κατοπτρικό φακό έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, συχνά έντονα. Για παράδειγμα, μη εστιασμένη φωτεινή πηγή ή ανάκλαση στο φόντο, καταγράφεται στον αισθητήρα (ή στο φιλμ), όχι σάν μία ελαφρά κηλίδα όπως θα γινόταν με έναν διαθλαστικό φακό, αλλά σάν ένα φωτεινό δακτυλίδι (δακτυλιοειδές εφέ). Το φαινόμενο οφείλεται στη σχεδίαση των κατοπτρικών και πρόκειται για ανακλάσεις στο πίσω οπτικό στοιχείο τού φακού, το οποίο έχει στο κέντρο μία τρύπα για να περνά το φως προς τον αισθητήρα. Η εστίαση σε κοντινά αντικείμενα, κάνει πιο εμφανή τα φωτεινά δακτυλίδια.

ΚΑΤΟΠΤΡΙΚΟI ΦΑΚΟI (MIRROR LENSES)

Διακρίνονται για το εξαιρετικά υψηλό κοντράστ που καταγράφουν μεταξύ γειτονικών περιοχών με υψηλή και χαμηλή φωτεινότητα. Η οπτική συμπεριφορά των κατοπτρικών φακών με το τόσο υψηλό κοντράστ δημιουργεί την αίσθηση της ευκρίνειας και καθαρότητας της εικόνας αν και η πραγματική γραμμική τους ανάλυση είναι μάλλον μέτρια.

Χαρακτηριστικά τηλεφακών
Οι τηλεφακοί είναι περισσότερο γνωστοί για την δυνατότητά τους να μεγεθύνουν το αντικείμενο, αφού έτσι επιτρέπουν την λήψη φωτογραφιών από μακριά. Ωστόσο, κάποια άλλα χαρακτηριστικά τους είναι σημαντικά.
(α) Περιορισμένο βάθος πεδίου Οι τηλεφακοί έχουν μικρό βάθος πεδίου, ειδικά όταν χρησιμοποιούνται με ανοιχτά διαφράγματα, π.χ. f/2,8 ή f/4. Όσο πιο μεγάλη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο μικρότερο είναι το βάθος πεδίου στα ίδια ακριβώς διαφράγματα και στην ίδια απόσταση μηχανής - αντικειμένου. Έτσι, ένας φακός 400mm έχει πολύ μικρότερο βάθος πεδίου (στενότερη ζώνη εστίασης), από έναν φακό π.χ. 50mm ή 100mm. Σε αυτή ακριβώς την ιδιότητα των τηλεφακών βασίζεται η "επιλεκτική" εστίαση, με ξεφοντάρισμα του κυρίως αντικειμένου (δηλ. απομόνωση από το φόντο που αποδίδεται "φλου").
Η εν λόγω τεχνική αξιοποιείται για να δώσει έμφαση στο κυρίως θέμα (π.χ. πορτραίτα, άγρια ζώα στη φύση, αθλητικές εκδηλώσεις κλπ.).
Βέβαια, όσο μικρότερο είναι το βάθος πεδίου τόσο πιο μεγαλύτερη ακρίβεια επιβάλλεται για την εστίαση. Με φακό 300mm ρυθμισμένο στο πιο ανοιχτό διάφραγμα (f/2,8), το βάθος πεδίου είναι μόλις λίγα εκατοστά. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πολύτιμη είναι η συμβολή του autofocus.
(β) Συμπίεση προοπτικής Ένα άλλο γνώρισμα των τηλεφακών είναι η φαινομενική συμπίεση της προοπτικής της φωτογραφίας, έτσι ώστε τα στοιχεία του εμπρός πλάνου να εμφανίζονται πιο κοντά στο πίσω πλάνο.
Αυτό το φαινόμενο της συμπιεσμένης προοπτικής μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δοθεί έμφαση στην φωτογράφηση επαναλαμβανόμενων σχημάτων. Η συμπίεση αυξάνει με την εστιακή απόσταση. Έτσι, το αποτέλεσμα θα είναι πιο έντονο στα 500mm από ότι στα 200mm

ΤΗΛΕΦΑΚΟΙ

ΟΙ συμβατικές σχεδιάσεις έχουν σημαντικά μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις και αυξημένο κόστος κατασκευής. Βέβαια στους σύγχρονους zoom τηλεφακούς με διάφορες σχεδιαστικές μεθόδους (πλέοντα στοιχεία, ασφαιρικά οπτικά στοιχεία σύνθετης καμπυλότητας κλπ.) είναι εφικτό να μειωθούν οι εξωτερικές διαστάσεις.

Φωτεινότητα
Μια παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την επιλογή τηλεφακού, είναι η ταχύτητα (φωτεινότητα), που φυσικά σχετίζεται με το μέγιστο διάφραγμα: όσο μεγαλύτερο (μικρότερη αριθμητική τιμή) είναι τόσο πιο γρήγορος θεωρείται ο φακός. Οι γρήγοροι τηλεφακοί συνεργάζονται καλύτερα με το autofocus και αποδίδουν ακόμη και με χαμηλό περιβαλλοντικό φωτισμό. Από την άλλη μεριά, έχουν ακριβές τιμές: ένας zoom 80-200mm f/4,5-5,6 μπορεί να κοστίζει μόνον 100-120 Ευρώ, αλλά για τον κορυφαίο 80-200mm f/2,8 θα πληρώσουμε τουλάχιστον 1000 Ευρώ.

TO ΞΕΡΑΤΕ ΑΥΤΟ;

• Οι πιο ισχυροί τηλεφακοί έχουν κατασκευασθεί από την Nikon και την Pentax. Και οι δύο έχουν κατασκευάσει κατοπτρικούς φακούς με εστιακή απόσταση 2000mm.
• Ο πιο ισχυρός τηλεφακός με αυτόματη εστίαση, είναι ο Canon AF 1200mm.
• Ο πιο ισχυρός zoom τηλεφακός είναι ο Nikon 1200-1700mm f/5,6-f8.
• Κατά την κατασκευή, το εμπρόσθιο οπτικό στοιχείο του Minolta AF 600mm f/4 έμενε επί δύο εβδομάδες για να κρυώσει προοδευτικά από την υγρή του κατάσταση (λιωμένο), πριν αρχίσει η επεξεργασία του.
• Το πιο φωτεινό οπτικό μέσο που έχει κατασκευαστεί είναι ο Contax 210mm Night Mirotar με διάφραγμα f/0,03. Όμως δεν είναι φωτ. φακός αλλά μάλλον διόπτρα νυκτός….
photo.gr




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [16:30:49]