Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 18:14      3°-11° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Το προσχέδιο του σχεδίου

Το προσχέδιο του σχεδίου



Ποιά θα είναι η μοίρα του υπό διαμόρφωση Σχεδίου Λιάκου για την Παιδεία; Εάν η κυβέρνηση πέσει, όπως πολλοί προβλέπουν, θρυλούν ή ονειρεύονται, με τη συνδρομή της ίδιας της κυβέρνησης που κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να φθαρεί, το Σχέδιο μπορεί να παραμείνει Σχέδιο, μάλλον προσχέδιο Σχεδίου, γιατί ακόμα μοντάρεται.
Είδαν όμως το φως κάποιες ουσιώδεις πτυχές του. Προφανώς διέρρευσαν για να ψαρευτούν αντιδράσεις.
Το άπαν στους σχεδιασμούς της επιτροπής που συγκρότησε η κυβέρνηση εντοπίζεται σε μια προσπάθεια αποφασιστικής τόνωσης του ρόλου του σχολείου και κατάργησης των εισαγωγικών εξετάσεων για τα πανεπιστήμια.
Η τόνωση του ρόλου του σχολείου επενδύει στην αυξημένη σημασία του απολυτηρίου για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι αυξάνεται η σημασία της βαθμολογίας που παίρνει ο μαθητής στις τάξεις του λυκείου. Αρα ενισχύεται ο ρόλος του καθηγητή, ως εκπαιδευτικής αλλά και ατομικής μονάδας στο ερώτημα της εισαγωγής του μαθητή στο πανεπιστήμιο.
Οι εισαγωγικές εξετάσεις δικαίως βάλλονται ως αντιπαιδαγωγικές, εξοντωτικές και οικονομικά επαχθείς, αλλά είχαν το πλεονέκτημα ότι αποτελούσαν αντικειμενικό σύστημα επιλογής, μάλλον θωρακισμένο και αδιάβλητο. Αν υπήρξαν κατά καιρούς παρατράγουδα, ήταν εντοπισμένης κλίμακας και δεν αναίρεσαν τον πιο πάνω κανόνα.
Η βαθμολόγηση στο σχολείο είναι εκτεθειμένη στον κίνδυνο του υποκειμενισμού και της ακούσιας ή κατά παραγγελία εύνοιας σε μαθητές. Είτε μεμονωμένα είτε με οργανωμένες φάμπρικες. Χαλαρές συνειδήσεις βρίσκεις παντού, τούτο δεν αφορά την ηθική ποιότητα του μέσου εκπαιδευτικού.
Επιπλέον, φορτώνεται στις πλάτες του εκπαιδευτικού μια μεγάλη ηθική ευθύνη. Αν βαθμολογεί ψυχρά και ακριβοδίκαια, μπορεί να αδικεί, επί της ουσίας, τους μαθητές του, έναντι μαθητών άλλων τάξεων ή σχολείων, που βαθμολογούνται, ενδεχομένως, χαλαρότερα. Οταν είσαι δίκαιος, όταν άλλοι ευνοούν, αδικείς δια της δικαιοσύνης.
Η απόκτηση απολυτητηρίου, κατά το προ-σχέδιο Λιάκου θα απαιτεί τη σύνταξη ειδικών εργασιών, σαν μικρογραφία διπλωματικής, σε θεματικά αντικείμενα. Διερωτώμαστε ποιός διασφαλίζει ότι την εργασία θα την κάνει ο μαθητής και όχι οι φωτισμένοι θείοι ή άλλοι εξειδικευμένοι σύμβουλοι, σαν προσφορά ή με αμοιβή.
Καθιερώνεται, στο μεταξύ, η θέσπιση κριτηρίων για την καταλληλότητα ενός υποψηφίου για μια πανεπιστημιακή σχολή. Τα κριτήρια θα τα θέτει η σχολή. Η πρόβλεψη αυτή ακούγεται ασαφής. Και είναι ασαφής, είτε επειδή κάτι κρύβει είτε επειδή είναι αδούλευτη. Τα κριτήρια αυτά θα διαπιστώνονται μέσω γραπτής δοκιμασίας, μέσω προφορικής συνέντευξης, μέσω δικαιολογητικών; Θα αφορούν τη γενική ποιότητα του υποψηφίου ή την επιμέρους κατάρτισή ή δεινότητά του σε διάφορα αντικείμενα ή πεδία; Ολα αυτά είναι κρίσιμα, ώστε να δούμε εάν υπεισέρχεται και εδώ ένας ευάλωτος και διαβλητός υποκειμενισμός, στην πλευρά του πανεπιστημίου πλέον, ή ξαναβάζουμε εξετάσεις από άλλη πόρτα. Επιπλέον, πρέπει να είναι τα πράγματα εντελώς ξεκάθαρα στα παιδιά, ως προς ποιά είναι τα προσόντα και οι ζητούμενες επιδόσεις που ανοίγουν πόρτα για το Πανεπιστήμιο. Μιλάμε για εφήβους 15-17 ετών. Η εισαγωγή τους πρέπει να βασίζεται, κατά το δυνατόν, στις δικές τους δυνάμεις και όχι να μετατρέψουμε τα φροντιστήρια σε γραφεία παραγωγής καταλλήλων υποψηφίων.
Υποθέτουμε ότι ο καθηγητής Λιάκος γνωρίζει ιδιαιτερότητες και διαβλέπει παγίδες και βάλτους.
Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του ρόλου του σχολείου προϋποθέτει ότι ο ίδιος ο εκπαιδευτικός είναι δεκτικός στην ενίσχυση του ρόλου του. Για πολλά χρόνια, ο υποβιβασμός του ρόλου και του κύρους του σχολείου διαμόρφωσε μια ειδική κουλτούρα παθητικότητας, εν τέλει και αδιαφορίας, σε πολλούς εκπαιδευτικούς. Αυτό, δεν ξέρουμε αν αλλάζει με ένα σχέδιο μιας επιτροπής.
Εξυπακούεται ότι είναι ένα ερώτημα αν έχουν πολιτικές αντοχές οι σχεδιασμοί μιας κυβέρνησης που υπολείπεται δέκα μονάδων της αντιπολίτευσης. Από την άλλη πλευρά, η αντιπολίτευση, θα απορρίψει το σχέδιο μόνο και μόνο επειδή θα είναι κυβερνητικό; Εχει δικαίωμα μια οικογένεια να ξέρει τι προβλέπει το μενού της Παιδείας σε βάθος 5-6 ετών. Ούτε βέβαια είναι σωστό επειδή οι αλλαγές αναστατώνουν να μην κάνουμε καμία για να μην αναστατωνόμαστε κι εμείς που θα τις κάναμε.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [18:14:54]