Σάββατο 22 Ιουλίου 23:45      20°-33° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Φίλη κι αδέλφια

Φίλη κι αδέλφια



Δεν υπάρχει λόγος διαμάχης μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και Εκκλησίας για το μάθημα των θρησκευτικών, είπε η Σία Αναγνωστοπούλου. Η διατύπωση μας επιτρέπει να εικάσουμε ότι αποδέκτης της σύστασης είναι και ο υπουργός της Παιδείας. Η επιλογή του να χρεώσει στην εκκλησία συν-ευθύνη στην κατάπτωση των ελλήνων, και να διερωτηθεί δημοσίως πού ήταν η εκκλησία τον καιρό της κατοχής ή της δικτατορίας, ήταν σαν να χτυπάς την πόρτα ενός πυγμάχου και να του λες ότι η μαμά του είχε κακή υπόληψη. Και να μη φεύγεις τρέχοντας κιόλας.
Στο ξεκίνημα της σχολικής περιόδου, ο Πρωθυπουργός έβαλε βαθμό άριστα στον Υπουργό για την ετοιμότητα των μονάδων. Από πλευράς χειρισμού πολιτικών ζητημάτων και επικοινωνικής στρατηγικής, ο Υπουργός δεν περνάει την τάξη.
Εκτός αν ήταν επιλογή ευρύτερου σκοπού το πέταγμα εμπρηστικής βόμβας, πράγμα που δεν φανταζόμαστε. Εικάζουμε ότι οι κινήσεις Φίλη είναι κυρίως ζήτημα χαρακτήρα.
Και ποιός δεν έχει περάσει από το στάδιο να θέλει προκαλεί με τις προοδευτικές ή προχωρημένες απόψεις του ένα ακροατήριο που ξέρει ότι θα τσιμπήσει; Εν προκειμένω φαίνεται ότι ο κ. Φίλης είναι εγκατεστημένος στο στάδιο αυτό ακόμα. Δικαίωμά του, αλλά όταν υπηρετείς ένα αξίωμα ευρείας κοινωνικής αναφοράς, θα πρέπει να είσαι πιο προσεκτικός. Εκτός αν σε ενδιαφέρει μια συγκεκριμένη κοινωνική μερίδα που έχουν συμβατές αντιλήψεις με τις δικές σου. Θέλεις να φανείς αντάξιός τους, και θεωρείς ότι αυτό το επιτυγχάνεις όταν κλέβεις τις σημαίες από το μπαλκόνι της "άλλης πλευράς". Γίνεσαι στα μάτια τους λεβέντης ή αηδόνι της παράταξης. Αυτό άλλωστε σε ενδιέφερε πολύ περισσότερο από κάθε τι ήδη στα νεανικά σου χρόνια. Φάνηκε αυτό και από τις επαγγελματικές σου επιλογές.
Εχει ενδιαφέρον ότι η εκκλησία, επειδή τα έχει ακούσει από αρκετούς αυτά, μπήκε στην βάσανο της απαντήσεως, επικαλούμενη παραδείγματα κληρικών αντιστασιακών κατά της χούντας και των ναζί.
Η ουσία της αιχμής Φίλη, η οποία απέσταζε γυμνασιακών προδιαγραφών ενοχοποιητική αποκήρυξη και προκατάληψη, αφορούσε συνολικά τη στάση της εκκλησίας στις επίμαχες περιόδους. Η εκκλησία, όμως, δεν έπρεπε να χειριστεί το θέμα σαν καταλογισμό ενοχικής συμπεριφοράς αποκλειστικά στην ίδια.
Το ερώτημα δεν μπορεί να ειδωθεί ξεκομμένο από το συνολικότερο ιστορικό πλαίσιο. Η εκκλησία, δεν είναι παρά ένα κομμάτι της ελληνικής ζωής, και φυσικά συγγενεύει με τις εκάστοτε συντεταγμένες του εθνικού και του κοινωνικού πνεύματος. Συνεπώς, το ερώτημα αφορά τη συνολική στάση των ελλήνων έναντι των γερμανών κατακτητών και της δικτατορίας.
Και για τη μεν περίοδο της κατοχής, το ερώτημα είναι αφελές και άδικο, διότι ξέρουμε τι ήταν σε θέση να κάνουν ανενδοίαστα οι κατακτητές σε όποιον τους εναντιωνόταν, ανεξαρτήτως θέσης ή αριθμού. Οποιος έλληνας επέλεξε να μην εκτελεστεί, δεν μπορεί να κατηγορείται για έλλειμμα πατριωτισμού.
Ως προς τη χούντα, ωστόσο, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά. Αντιστασιακοί υπήρξαν, και ταλαιπωρήθηκαν βάναυσα. Αν όμως ήταν περισσότεροι, δεν θα χρειαζόταν να φτάσουμε στο φρικαλέο σφάλμα της Κύπρου για να καταρρεύσει η χούντα, αλλά θα είχε πέσει ίσως και σε ένα πρωινό. Τότε δεν υπήρχε τουίτερ για να ξεσηκώσει τον κόσμο. Αλλά δεν είμαστε σίγουροι αν αυτό είναι καλή δικαιολογία. Και πάντως το ερώτημα Φίλη δεν είναι στενά μια υπόθεση της εκκλησίας, αλλά συνολικά των εθνικών δυνάμεων, σε ένα ποσοστό της συνείδησης των οποίων έπαιξε η σκέψη ότι η χούντα ήταν η νέμεσις για την προγενέστερη πολύχρονη αναταραχή. Και με τη νέμεσι καλό είναι να μην τα βάζεις.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [23:45:42]