Παρασκευή 24 Μαρτίου 18:06      9°-23° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Τα μυστικά του βάλτου

Τα μυστικά του βάλτου



Ακόμα και σήμερα, με τα δύο τρίτα της Ιονίας Οδού ανολοκλήρωτα, η διαδρομή Πάτρα- Θεσσαλονίκη υπερβαίνει κατά τι τις πέντε ώρες. Φτάνει τις πεντέμιση, μαζί με ένα διάλειμμα για ανασυναρμολόγηση σπονδυλικής στήλης. Αν δεν βιάζεσαι, μπορεί να το τρενάρεις περισσότερο, χαζεύοντας στην Αμφιλοχία, στον Λούρο ή αλλού.
Ετσι κι αλλιώς, μπορείς να βρεθείς σε λίγες ώρες και με άνεση από τη μια μεριά της Ελλάδας στην άλλη. Τα οδικά έργα μετατρέπουν σε απλή μετακίνηση μια διαδρομή που κάποτε θεωρείτο ταξίδι ολόκληρο, και που συνήθως δεν γινόταν καθόλου.
Διασχίζοντας τη Μακεδονία μέσω της Εγνατίας, είναι σαν να διατρέχεις με μηχανή του χρόνου τους Ατλαντες του δημοτικού σχολείου, που ξεπατίκωνες με στυπόχαρτο, μπας και σου εμφυτευθεί η γεωφυσική εικόνα της περιοχής, με τα επιμέρους γεωλογικά ή πολιτισμικά στοιχεία. Βουνά, πόλεις, ποτάμια, καλλιέργειες. Αλλος πάλι θυμάται τα "Μυστικά του Βάλτου" και ανακαλεί τους αυτοκράτορες που διδάχθηκε στα νιάτα του, με τρόπο που σε μαθαίνει να ξεχνάς. Αλλος δεν λέει τίποτα και απλώς μελαγχολεί που έφαγε τη μισή ζωή του και δεν έχει επισκεφθεί ούτε τη μισή Ελλάδα.
Τι είναι χειρότερο; Η κρίση, με τα χαρακτηριστικά της παρατεταμένης ύφεσης και αφυδάτωσης ; Ή η υστέρηση, αυτή που έζησαν οι σημερινοί μεσόκοποι, βιώνοντας μια ακρωτηριασμένη κατάσταση αγκύλωσης και αιχμαλωσίας περί τους τόπους της γενέτειρας; Προλάβαμε μια φάση πριν ολοκληρωθεί η "Νέα Πατρών Αθηνών", το '70. Με λεωφορείο ήθελε κανείς πέντε ώρες να πάει στην Αθήνα. Επέστρεφε με όψη ανθρώπου που είχε φτάσει στα στην Καλιφόρνια για χρυσάφι και είχε δαγκωθεί από κροταλίες. Υπήρξαν πατρινόπουλα που έγιναν φοιτητές σε κεντρικές ελληνικές πόλεις τις οποίες δεν είχαν επισκεφθεί πάνω από 1-2 φορές στη ζωή τους. Ακόμα και την Αθήνα. Για να μη μιλήσουμε για παιδιά από τη βαθύτερη "επαρχία". Εχετε γνωρίσει Ελληνες που έφτασαν τα 20 τους για να δουν θάλασσα; Δεν είχαν λόγους. Είναι ωραία μια ζωή που δεν σου δίνει λόγους να δεις τι γίνεται έξω από τα τείχη του σπιτιού και του καφενείου σου;
Μόλις τελειώσει η Ιονία, θα θέλει ένα 4ωρο η Θεσσαλονίκη. Δεν συζητάμε για ενδιάμεσες διαδρομές, προς Λευκάδα, Ηγουμενίτσα, Ζαγοροχώρια, και άλλες τουριστικές περιοχές. Αυτό θα είναι καλά νέα για τους πατρινούς. Θα είναι καλά νέα για την Πάτρα;
Η ακόμα πιο νέα Πατρών- Κορίνθου και η Ιονία, θα διακτινίζουν προς Βορρά ή Αττική περισσότερους ή λιγότερους από όσους θα φέρνουν; Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η περιοχή μας έχει επείγουσα ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί ως "ρόλος" και να πάρει πόντους ως δυνητικός τουριστικός προορισμός.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Η απάντηση προϋποθέτει εξειδίκευση, σίγουρα πάντως είναι ζήτημα χαρακτήρα. Να είσαι ονομαστός για κάποιους λόγους. Γαστρονομικούς, πολιτιστικούς, αρχαιολογικούς, κοσμικούς, φυσικής ιδιομορφίας. Ακόμα και αν διαθέτεις προσόντα, πρέπει να εξάγεις τη σχετική πληροφορία με τρόπο προσαρμοσμένο στην ανάλογη κατηγορία κοινού. Σίγουρα πάντως δεν περιμένεις να σε προτιμήσουν χωρίς οι παροχές σου να το δικαιολογούν και χωρίς να ξεχωρίζεις από τον τοπικό ή περιφερειακό ανταγωνισμό.
Μιλώντας για την Πάτρα, είναι γνωστό ότι ο κόσμος της αναψυχής δύσκολα ρίχνει βάρος στην ανάδειξη της τοπικής κουζίνας ή μιας κουζίνας, έστω. Είναι μια περίπτωση φαύλου κύκλου. Δεν έχω τουρίστες, άρα γιατί να το παλέψω. Δεν το παλεύω, άρα γιατί να έρθει ο τουρίστας.
Κι έτσι μένει η Πάτρα σε μια ιδιότυπη κατάσταση. Είναι μικρή, για να έχει τις εισροές και τη ζωή της Θεσσαλονίκης. Είναι μεγάλη, για να της αρκεί να μένει άχρωμη και στατική. Ονειρεύεται, αλλά δεν δρα. Καθώς δεν δρα, ξυπνώντας από το όνειρο, βουλιάζει στην απαισιοδοξία και τη φιλοκατήγορη διάθεση. Μισεί τον μικρό εαυτό της. Αλλά όταν μισείς τον εαυτό σου, ο εαυτός σου σε εκδικείται, κάνοντας ό,τι μπορεί (και μη κάνοντας ό,τι θα μπορούσε) για να δικαιολογεί το μίσος σου. Αυτός είναι ο βάλτος μας, κι αυτά είναι τα μυστικά του.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [18:06:53]