Τετάρτη 26 Ιουλίου 13:39      17°-30° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Στα 17 ή ούτε και μετά;

Στα 17 ή ούτε και μετά;



Από ποια ηλικία και μετά να ψηφίζουμε; Το ερώτημα τέθηκε με αφορμή τις απλές και ανόθευτες κυβερνητικές πρωτοβουλίες για το εκλογικό σύστημα. Αλλος λέει να ψηφίζουμε από τα 17. Αλλος λέει, όχι από τα 17, αλλά ούτε και αργότερα. Η ψήφος γενικά πρέπει να αποφεύγεται σε όλες τις ηλικίες, γιατί, αν κρίνουμε από τα δημοψηφίσματα Ελλάδος και Πολύ Μεγάλης Βρετανίας, αρκετά συχνά ο λαός δεν ψηφίζει προς την έγκριτη κατεύθυνση. Το παλιό σατιρικό αστείο "να φέρουμε έναν άλλο λαό" ηττήθηκε από την πραγματικότητα. Αποδείχθηκε ότι οι λαοί, γενικά, έχουν τα ίδια χούγια. Να τους καταργήσουμε; Οχι. Οι λαοί είναι ένα αναγκαίο κακό.
Η κυβέρνηση θέλει να ψηφίζουν οι νέοι από τα 17, γιατί πιστεύει ότι η ψήφος τους θα την ευνοήσει. Εδώ έχουμε το εξής παράδοξο: Οι νέοι κλίνουν προς τον ΣΥΡΙΖΑ στα 17, αλλά ένα χρόνο αργότερα, στα 18, κλίνουν προς τη ΔΑΠ ΝΔΦΚ. Τι μεσολαβεί σε ένα δωδεκάμηνο και αλλάζουν μυαλά. Τι τους δίνουν και πίνουν στα φροντιστήρια; Φταίει η υπερβολική δόση τριγωνομετρίας; Παρερμηνεύεται ο Πλάτων; Αυτό, εδώ που τα λέμε, δεν είναι και δύσκολο. Ολη αυτή η σύλληψη για τον κόσμο των ιδεών, σε ξεραίνει. Κάτι πρέπει να είχε καπνίσει ο Πλάτων πριν τη σύλληψη.
Εκτός αν οι νέοι, ως υπερσύνολο, δεν έχουν ίδια χαρακτηριστικά με το υποσύνολο "νέοι που μπαίνουν στο πανεπιστήμιο". Αν ισχύει αυτό, μπαίνουν άλλα θέματα. Μήπως πρέπει να προβληματιστεί η αριστερά, αν ισχύει το φαινόμενο να μην την προτιμούν οι νέοι που έχουν κλίση προς τις επιστήμες; Ή μήπως οι νέοι που μπαίνουν στο πανεπιστήμιο δεν έχουν κλίση προς τις επιστήμες, αλλά είναι πιο δεκτικοί στην παθητική απορροφητικότητα πληροφοριών και στην απόκτηση εξεταστικής δεξιότητας; Εν τοιαύτη περιπτώσει, πρέπει να προβληματίζεται η συντηρητική παράταξη;
Μπα, μάλλον δεν προβληματίζεται κανείς τους. Οταν σε ψηφίζουν, αποδέχεσαι την ψήφο και την εκλαμβάνεις ως τεκμήριο αξιοσύνης. Και επειδή είσαι άξιος, κατά την προσωπική σου εκτίμηση, η οποία είναι και η ορθή, διότι είσαι άξιος, είναι άξιοι και οι εκλογείς, εφόσον ψηφίζουν σωστά, δηλαδή εσένα. Και έτσι αποδεικνύεις έναν ισχυρισμό δια του εαυτού του. Αυτό δεν το είχε σκεφτεί ο Πλάτων. Εψαχνε σε ένα υποθετικό στερέωμα για είδωλα ιδεών.
Να ψηφίζουν οι νέοι στα 17; Θέλει μια προσοχή το ερώτημα. Οι νέοι στα 17 μπορούν να βλέπουν ταινίες φρίκης ή πορνό, μπορούν να πίνουν αλκοόλ, να ξενυχτούν, να παίζουν ηλεκτρονικό τζόγο, να μετέχουν ως ισότιμα μέλη, αν όχι και ως κυρίαρχα, στην οικογενειακή ζωή. Αλλά να ψηφίζουν κιόλας; Μήπως το παρατραβάμε; Από την άλλη, ήδη στα 17 τους οι νέοι καλούνται να πάρουν καθοριστικές αποφάσεις για τη ζωή τους, επιλέγοντας με ανελαστικό τρόπο κατεύθυνση σπουδών (επιλογή που δεν διορθώνεται, γιατί η ελληνική εκπαίδευση είναι σοβαρός μηχανισμός και δεν μπορείς να παίζεις), συνεπώς δεν μπορούν να αποφασίσουν ποιό κόμμα θα κυβερνήσει για να εφαρμόσει τα λογιστικά του μνημονίου και να υπογράφει με Κινέζους; Θα πεις, εντάξει να αποφασίζεις για τη δική σου τη ζωή. Η ζωές των άλλων, τι σου φταίνε;
Πριν εκατό, διακόσια και τριακόσια χρόνια, οι 17ρηδες γίνονταν σύζυγοι, αρχηγοί φυλών, πολεμιστές της πρώτης γραμμής, κάποιοι μάλιστα και αυτοκράτορες. Ο Μενέλαος και ο Πάρις ήταν πιτσιρίκοι, όπως και η Ελένη, που ευλόγως τσιλιμπούρδισε. Ο Ουίλιαμ Πιτ έγινε πρωθυπουργός στα 27 του. Νωρίτερα και από τον Αλεξ Τσιπ, να φανταστείς. Αλλά οι εποχές ήταν άλλες. Οι νέοι ήταν πιο ώριμοι από τους σημερινούς. Αλλά και οι μεγάλοι, αναλογικώς, σήμερα είναι πιο επιβραδυμένοι. Στον "Βασιλιά Λιρ", ένας κόμης αποκαλείται γέροντας, στα 48 του. Σήμερα διατηρείς το δικαίωμα στην επιπολαιότητα, στην κοτσάνα, τη ρηχότητα, μέχρι πολύ προχωρημένη ηλικία. Ηταν κι αυτό μια κατάκτηση.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [13:39:15]