Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 19:18      6°-15° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Φιλοσοφούμεν μετ

Φιλοσοφούμεν μετ' ευτελείας



Για την παιδεία, μιλάνε όλοι, μιλούν κι αυτοί που δεν απέκτησαν ποτέ στενή επαφή με τη διδακτέα ύλη κατά τη 12ετή θητεία τους στα θρανία. Κάποιοι μάλιστα κατάφεραν και να την αυξήσουν.
Σύμφωνοι, όλοι έχουμε δικαίωμα γνώμης στη χώρα (έχουμε ξαναγράψει ότι αυτό το δικαίωμα στην Ελλάδα έχει μετατραπεί σε υποχρέωση, και ασκείται κατά ριπάς, είτε στο καφενείο είτε στο διαδίκτυο), αλλά ας αφήσουμε τους επαϊοντες να ξέρουν καλύτερα. Αυτό που μας ανησυχεί είναι ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια οι επαϊοντες έπαιρναν τις αποφάσεις, αλλά η παιδεία μπάζει.
Σε ποιό σκέλος μπάζει;
Πρώτον, δεν παράγει απαραιτήτως μορφωμένους ανθρώπους, αλλά νέους εκπαιδευμένους στο εξετάζεσθαι.
Δεύτερον, δεν κατατοπίζει τα παιδιά γύρω από την γενικότερη πραγματικότητα των επιστημών, της παραγωγής, της τεχνολογίας, της επαγγελματικής ζωής, του πολιτισμού, του σκληρού αυθεντικού κόσμου, κάτι στο οποίο, βέβαια, αποτυγχάνει και το σπίτι. Ετσι, τα πράγματα που πρέπει να μάθει κανείς, τον περιμένουν στη φάση μετά το σχολείο.
Τρίτον, το εκπαιδευτικό σύστημα ταλαιπωρεί τα παιδιά. Δεν ξέρουμε αν τα φινλανδόπουλα και τα γερμανόπουλα ξελιγώνονται από τη χαρά τους κατά την εκμάθηση, σίγουρα πάντως αυτό που βλέπουμε με τα ελληνόπουλα δεν είναι ωραίο. Στρες, εξεταστικοί μαραθώνιοι του μηνός, μεταγωγή οποιασδήποτε χρήσιμης πληροφορίας στη ζώνη του περιττού, εάν δεν εμπίπτει στην εξεταστέα ύλη.
Μόλις τα παιδιά φτάνουν στα 16 τους, αν όχι και νωρίτερα, δεν τους περισσεύει χρόνος για αγγλικά (πρέπει να πάρουν λόουερ ή προφίσιενσι στα 15, αλλιώς καταστραφήκαμε), για αθλητισμό, για να ασχοληθούν με ένα μουσικό όργανο, για να διαβάσουν έναν λογοτέχνη, να πάνε σε ένα θέατρο ή να ακούσουν, έστω, μουσική πέρα από τα χιτάκια.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το πράγμα μπατάρει.
Δεν ισχυριζόμαστε ότι ο νέος των '70ς ήταν "καλύτερος". Λέμε ότι είχε περισσότερο χρόνο. Αλλος τον αξιοποιούσε παραγωγικά, άλλος τον ξόδευε στα σφαιριστήρια, αλλά κι αυτό έχει μια χρησιμότητα, σαν εργαστήριο φυσικής (στροφορμές, τριβές, μεταφορά ενέργειας κατά την κρούση κλπ) αλλά και προπόνηση στην τραχύτητα. Είχε κι αυτό μια χρησιμότητα, καθώς η επαγγελματική ζωή πολλές φορές μάλλον χρειάζεται γνώσεις και κουλτούρα μπιλιάρδου, παρά όσα είχες διδαχθεί σαν μαθητής.
Τι πρέπει να γίνει; Είπαμε, δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε τους ειδικούς. Ετσι, μας δυσκολεύει να διακρίνουμε τι αλλάζει στο σχολείο αν οι βαθμοί δίνονται ανά τρίμηνο, όπως σήμερα, ή ανά τετράμηνο, όπως εισηγείται ο θορυβώδης Υπουργός της Παιδείας, που τον εκθέτει συχνά η ακατανίκητη ανάγκη του να λέει την προσωπική του γνώμη για γενοκτονίες και προσευχές. Αν είναι ζήτημα ουσιώδες, ας το δοκιμάσουμε. Αντιλαμβανόμαστε όμως όλοι ότι χρειάζονται και κάποια άλλα πράγματα.
Η συζήτηση είναι δύσκολη. Παρατηρούμε ότι ακόμα και οι μεγάλες δυνάμεις της πνευματικής και ακαδημαϊκής ζωής διχάζονται από ερωτήματα αν πρέπει ή δεν πρέπει να διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά στο σχολείο. Εχει κάποια σημασία να ξέρουμε το "γνώθι σαυτόν", από ποιόν τύπο προέρχεται; Εχει αξία, ακούγοντας το "ή ταν επί τας", να καταλαβαίνεις πρωτογενώς την προσήλωση των δωριέων στην πολεμική αρετή; Εχει κάποιον νόημα να αντιλαμβάνεσαι ότι το "πάταξον" δεν είναι ίδιος τύπος με το κλάξον των αυτοκινήτων; Προσφέρει κάτι να γνωρίζει κανείς, πέρα από τη γλώσσα του, λέξεις, περιφράσεις και τύπους της εποχής που διαμόρφωσαν ιδέες και αρχές, και που αποτελούν μονοπάτια προς μια τρανή νοηματική διεργασία, η οποία δημιούργησε ένα απαράμιλλο γνωστικό θεμέλιο για τον πολιτισμό;
Είπαμε, αυτά τα ξέρουν οι ειδικοί. Εμείς θα μείνουμε με την απορία: Οσοι διδαχθήκαμε κάποια κουτσά αρχαία, κατηγορήματα, απαρέμφατα, ευκτικές, υποθετικούς λόγους, γενικές διαιρετικές, τι πάθαμε και τι χάσαμε που δεν το διδαχθήκαμε στη θέση των Αρχαίων; Θα μπορούσαμε να μαθαίναμε συνολικά για τα κείμενα των προγόνων, λέει, σε τρέχουσα γλώσσα. Αν ήταν πρώτη ώρα μετά το μεσημεριανό φαγητό, δεν το έχουμε σίγουρο ότι ο Επίκουρος θα αποκτούσε πολλούς 13αρηδες φίλους.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [19:18:26]