Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 21:15      8°-16° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Μαθητές σε ρόλο συντηρητή στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών

Μαθητές σε ρόλο συντηρητή στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών



Τι συμβαίνει σ' ένα αρχαίο αντικείμενο από τη στιγμή που βγαίνει απ' το χώμα, μέχρι να μπει στη βιτρίνα ενός μουσείου;
Το ερώτημα αυτό έρχεται να απαντήσει με διαδραστικό τρόπο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιεί τα τελευταία δύο χρόνια η Εφορεία Αρχαιοτήτων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών. Η απήχηση του προγράμματος στις εκπαιδευτικές κοινότητες είναι αξιοσημείωτη.
Μαθητές με ιδιαίτερο ενθουσιασμό υποδύονται τον ρόλο του συντηρητή, υλοποιώντας στην πράξη βήμα προς βήμα όλη τη διαδικασία που ακολουθείται από τη στιγμή της ανακάλυψης ενός αρχαιολογικού ευρήματος μέχρι αυτό να τοποθετηθεί στην προθήκη της έκθεσης ενός μουσείου.
Επίσης ένα δεύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εξελίσσεται στον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές υποδύονται τον ρόλο του αρχαιολόγου. Μαθαίνουν πώς γίνεται μία ανασκαφή, πως εντοπίζονται τα ευρήματα και πως έρχονται στην επιφάνεια. Με τον τρόπο αυτό γνωρίζουν και αγαπούν το παρελθόν μας όπως αυτό αποτυπώνεται στους αρχαιολογικούς χώρους και τα σχετικά ευρήματα.
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, μας επισήμαναν ότι είναι από τα καλύτερα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν παρακολουθήσει σε σύγκριση ακόμα και με αυτά που υλοποιούνται σε μουσεία των Αθηνών που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία. Παράλληλα υπογράμμισαν την επιμονή, το πάθος, την οργανωτικότητα και την υπομονή όλης της ομάδας, αρχαιολόγων και συντηρητών, που εφαρμόζουν το πρόγραμμα και την προσπάθεια που καταβάλλουν να μεταδώσουν όσα το δυνατόν περισσότερα μπορούν και το οποίο έχει άμεσα αποτελέσματα στους μαθητές τους.
Ο ΣΤΟΧΟΣ
«Ο στόχος του προγράμματος αυτού είναι διπλός. Από τη μία να φέρει τα παιδιά κοντά στα δύο αυτά επαγγέλματα του αρχαιολόγου και του συντηρητή και από την άλλη μ' έναν διαδραστικό και ενδιαφέροντα τρόπο να γίνουν πιο οικεία στα παιδιά τα αρχαιολογικά ευρήματα και οι χώροι ανασκαφής και έκθεσης. Με τα εφόδια που παίρνουν θα μπορούν επισκεπτόμενοι ένα μουσείο ή έναν αρχαιολογικό χώρο να δείξουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον και να τα μελετήσουν περισσότερο» μας είπε η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας Δρ Αναστασία Κουμούση.
«Το ημερολόγιο ενός συντηρητή»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Ημερολόγιο ενός συντηρητή» που απευθύνεται σε μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού βρίσκεται σε εξέλιξη την περίοδο αυτή και ολοκληρώνεται στις 15 Απριλίου. Υπεύθυνοι του προγράμματος είναι οι αρχαιολόγοι: Μιχάλης Γκαζής, Κωνσταντίνα Ακτύπη, Κωνσταντίνα Σούρα η συντηρήτρια Νίκη Ζαχαροπούλου και υλοποιείται με την συνεργασία της υπεύθυνης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Αλεξίας Μπαρδάκη.
«Ο,τι είναι βιωματικό κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών, οι οποίοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα με ιδιαίτερο ενθουσιασμό» μας εξηγεί η αρχαιολόγος Κωνσταντίνα Σούρα. Οι μαθητές ανακαλύπτουν την πορεία των ευρημάτων από την ανασκαφή μέχρι την έκθεσή τους. Με διαδραστικό τρόπο και με πρωτότυπα εκπαιδευτικά παιχνίδια, τα παιδιά μαθαίνουν τις βασικές αρχές και τα στάδια της συντήρησης των αρχαίων αντικειμένων. Στη συνέχεια, αναζητούν στις προθήκες του Μουσείου επιλεγμένα εκθέματα και ακούν από τους αρχαιολόγους την ιστορία που έχει να διηγηθεί το καθένα. Τέλος, με την καθοδήγηση των συντηρητών στο εργαστήριο κεραμικού-γυαλιού του Μουσείου, αναλαμβάνουν τα ίδια τον ρόλο του συντηρητή, εφαρμόζοντας όσα έχουν μάθει.
«Τους δίνουμε κεραμικό αντικείμενο και με ήπιες μεθόδους (με νερό) φορώντας γάντια και λαμβάνοντας όλα τα μέτρα που παίρνει ένας συντηρητής το καθαρίζουν. Στη συνέχεια βρίσκουμε τα κομμάτια και τις θέσεις του καθενός. Οταν δε αρχίζουμε να το κολλάμε και το αντικείμενο παίρνει μορφή, υπάρχει πολύ μεγάλος ενθουσιασμός. Τους εξηγούμε πώς γίνεται η σύνθεση παλαιών και νέων κομματιών ώστε όταν πάνε σ' ένα μουσείο να μπορούν να ξεχωρίσουν σ' ένα εύρημα ποια είναι τα παλιά κομμάτια και ποια τα νεότερα» μας περιέγραψε η συντηρήτρια Νίκη Ζαχαροπούλου προσθέτοντας ότι « δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στο να κατανοήσουν τα παιδιά ότι στο επάγγελμά μας παίζει καθοριστικό ρόλο η συνεργασία μεταξύ αρχαιολόγων, τεχνιτών και συντηρητών».
Της πρακτικής εφαρμογής προηγείται ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι στη διάρκεια του οποίου οι μαθητές διδάσκονται όλη τη διαδικασία του εντοπισμού ενός ευρήματος, της ανασκαφής, της συντήρησης με κατάληξη την έκθεσή του. «Τα παιδιά, αφού εργαστούν μέσα στα εργαστήρια, στη συνέχεια πηγαίνουμε στις αίθουσες του μουσείου όπου παρατηρούν τα εκθέματα και "διαβάζουν" πάνω στα διάφορα αντικείμενα όλα αυτά που "διδάχτηκαν" στα προηγούμενα στάδια του προγράμματος» προσθέτει η κ. Σούρα, υπογραμμίζοντας τον ενθουσιασμό μαθητών και εκπαιδευτικών. Κι αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σχεδόν από την πρώτη μέρα που βγαίνει το πρόγραμμα υπάρχει καταιγισμός αιτημάτων για συμμετοχή.
*Το ρεπορτάζ της Μαρίνας Ριζογιάννη δημοσιεύτηκε στην ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ στο φύλλο της Δευτέρας 4 Απριλίου 2016.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [21:15:23]