Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 22:04      10°-15° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ως εμεγαλύνθη τα έργα τους

Ως εμεγαλύνθη τα έργα τους



Το 1977 είχαμε βρεθεί στην προβολή της πρώτης ταινίας της σειράς Σταρ Γουόρς. Το όνομα Τζορτζ Λούκας δεν ήταν ευρέως γνωστό. Οι κινηματογραφόφιλοι, πάντως, ήξεραν για μια νέα γενιά αμερικανών σκηνοθετών που είχαν φαντασία και τα φόντα να ανατρέψουν όχι απλώς το κατεστημένο του Χόλιγουντ αλλά τα δεδομένα του σινεμά. Από αυτούς τα κατάφεραν δύο. Ο Λούκας και ο Σπίλμπεργκ. Οι άλλοι έκαναν καριέρες καλές, με σκαμπανεβάσματα, σε ταινίες θρίλερ ή μαύρες κωμωδίες ως επί το πλείστον. Ηταν ο Ντάντε, ο Μίλερ και ο Λάντις ("Πολυθρόνα για Δύο", Εντι Μέρφι και Τζον Ακρόιντ), που έφτασε πιο ψηλά από όλους αλλά καταστράφηκε κανά δυο φορές. Οι περισσότεροι ένωσαν τις δυνάμεις τους για να γυρίσουν τη Ζώνη του Λυκόφωτος, η οποία σημαδεύτηκε από τον θάνατο του Βίκ Μόροου στα γυρίσματα, του ηθοποιού που τον ήξερε ο κόσμος σαν λοχία Σόντερς, στη "Μάχη" και που είχε ξεκινήσει από τη "Ζούγκαλ του Μαυροπίνακα". Μάλιστα η ταινία έδειχνε το μοιραίο άλμα, αποκρύπτοντας ότι όταν έφτασε στο έδαφος, ο ηθοποιός σκοτώθηκε, και το σενάριο προσαρμόστηκε. Δια της φαντασίας. Δεν μπορεί να τινάξεις στον αέρα μια παραγωγή για έναν πραγματικό θάνατο.
Ο Πόλεμος των Αστρων είχε μυριάδες θανάτους, αλλά εικονικούς, επρόκειτο άλλωστε για εξωγήινα θύματα, αναλώσιμους στο φαντασιακό, χωρίς ηθικές ενστάσεις. Τίγκα η αίθουσα, όπως βέβαια συνέβη εκείνον τον καιρό με το Πυρετός το Σαββατόβραδο και το Κατάσκοπος που μ' αγάπησε, Τζέιμς Μποντ- Ρότζερ Μουρ, όπου έπεφτε από το αεροπλάνο και έπαιρνε το αλεξίπτωτο από έναν άλλον, αφού τον πλάκωνε στον αέρα.
Το Σταρ Γουόρς ήταν ένα ασύλληπτο πράγμα. Οχι με την καλή έννοια. Ενας αδιάφορος, μανιχαϊστικός, καθόλου πειστικός μύθος, μια επιστημονική φαντασία που κατέλυε τον όρο, με την έννοια πως όταν τα πάντα είναι μη φυσικά, αδυνατώ να σε παρακολουθήσω. Εξυπακούεται πως μπέρδευες φάτσες, τέρατα και ονόματα. Και εκεί που έχανες τη μπάλα ήταν στις αναμετρήσεις των αεροσκαφών. (Λεπτομέρεια: Το κείμενο αυτό γράφεται από κάποιον που δεν καταλαβαίνει ποιός προηγείται στα ράλι της φόρμουλα και που οι αναμεταδόσεις του φέρνουν νύστα, διότι είναι σαν να μετράς πρόβατα, που αντί για κουδούνα, μαρσάρουν). Στις αναμετρήσεις αυτές, λοιπόν, οι οποίες ήταν σχοινοτενείς, ακατάληπτες, χαοτικές και παιδιάστικων προδιαγραφών, αισθανόσουν σαν να είσαι στο παιδικό δωμάτιο ενός φίλου που κάνει βζζζζζζ, ενώ περιφέρει τα διαστημοπλοιάκια του γύρω από τα μάγουλά του και μιλάει κιόλας, κάνοντας όσες φωνές χρειάζεται για να δραματοποιήσει την μαγουλομαχία.
Στην οθόνη τώρα: Μετά από είκοσι λεπτά από πυραυλομάνι, κάποιος είχε κερδίσει, κι αυτός ήταν ο Καλός, αλλά αυτό ήσουν μάλλον ο μόνος μέσα στην αίθουσα που δεν το είχες διακρίνει.
Ηδη η πρώτη ταινία είχε σπάσει τα ταμεία, η δεύτερη τα ανατίναξε, η τρίτη θα τα εξαϋλώσει.
Αυτό που πετυχαίνουν αυτές οι παραγωγές είναι ένα κατόρθωμα ανώτερο από τα σενάριά τους. Παράγουν ένα προϊόν που αποσπά την προσοχή των πάντων και που μετατρέπουν την κατανάλωσή του σε υποχρέωση. Χρησιμοποιούν προωθητικές μηχανές διαφήμισης και δημοσιότητας, σε μια εκστρατεία διαστημικών προδιαγραφών, υπαγορευμένη από την τελευταία λέξη του μάρκετινγκ.
Ανώτερα, δηλαδή, και από τη δυναμική της Ανάστασης, όπου και ο μη πιστός πάει στην εκκλησία με λαμπάδα για να μη διαχωρίζει τον εαυτό του από την κοινότητα στην οποία ζει, οι ταινίες αυτές αυτοεπιβάλλονται σαν αυτονόητα πολιτισμικά στοιχεία της ατομικής και συλλογικής εμπειρίας. Δεν νοείται να μην έχεις ακούσει το Ιμάτζιν, να μην ξέρεις ποια είναι η Μπαρτσελόνα και να μην παρακολουθείς αυτά τα φιλμ.
Για κάποιο λόγο, το στιλ αυτό συναρπάζει την παγκόσμια κοινότητα. Εσύ πάλι νοιώθεις σαν να παρακολουθείς την οθόνη ενός βιντεοπαίχνιδου. Πιο συναρπαστικό είναι να βλέπεις τάβλι στο καφενείο. Ο θόρυβος από τα πούλια όταν ο παίκτης πλακώσει το ελεύθερο πούλι του αντιπάλου, είναι συγκρίσιμος με το μπούγιο της Εκδίκησης των Τζεντάι, και είναι πιο φθηνή η παραγωγή. Στοιχίζει όσο ένας καφές και δεν έχει και στολές ή ψεύτικα σαγόνια με τρίχες από ουραγκοτάγκο του διαστήματος.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [22:04:09]