Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 03:53      7°-16° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Δημήτρης Νόλλας: «Η δίψα για υλικά αγαθά μπορεί να τρελάνει»

Δημήτρης Νόλλας: «Η δίψα για υλικά αγαθά μπορεί να τρελάνει»



Συνέντευξη στην Κρίστυ Κουνινιώτη
Βρέθηκε στην πόλη μας και στο «Πολύεδρο» την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου για την παρουσίαση του νέου του βιβλίου «Μάρμαρα στη μέση» (εκδ. Ικαρος). Πρόκειται για το δεύτερο βιβλίο της τριλογίας του «Δύσκολοι καιροί», της οποίας το πρώτο, «Το ταξίδι στην Ελλάδα», απέσπασε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2014. Ο Δημήτρης Νόλλας μιλάει στην «ΠτΚ» για το μυθιστόρημά του, ενώ σχολιάζει και τα της σημερινής κατάστασης.
«Δύσκολοι Καιροί» ο τίτλος της τριλογίας σας. Τι ήταν αυτό που έκανε να την ξεκινήσετε;
Ο,τι κάνει κάθε καινούργια αφήγηση να πάρει μπρος. Ολα εκείνα τα ζητήματα, τα ερωτήματα, οι απορίες κι οι ανησυχίες που δεν απαντήθηκαν και δεν βρήκαν τρόπο να καταλαγιάσουν σε προηγούμενο κείμενο. Είναι οπωσδήποτε κινητήρια δύναμη αυτή η ανάγκη να συνομιλήσουμε με τον άλλο, βαθύτερο εαυτό μας, να προσπαθούμε να τα βρούμε μαζί του...

Στο πρώτο της βιβλίο της τριλογίας, «Το ταξίδι στην Ελλάδα», πρωτοσυναντάμε τον Αρίστο Καραμπίνη, μετανάστη στη Γερμανία που επιστρέφει στην Ελλάδα. Στο δεύτερο, «Μάρμαρα στη μέση», οι κεντρικοί ήρωες έχουν συναλλαγές με τη Γερμανία. Η ζωή μας κάνει κύκλους γύρω από αυτή τη χώρα;
Οχι μόνον κύκλους, συμπορευόμαστε με τη συγκεκριμένη χώρα. Κυριολεκτικά μεγαλώσαμε μαζί της ως κράτος, αν θυμηθούμε τον Βαυαρό βασιλέα που μας φόρτωσαν όλοι εκείνοι που μας διευκόλυναν να απαλλαγούμε απ' την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αλλά και τον Αρμανσμπεργκ και τον εθνικό Διχασμό και την κατοχή της χώρας μας απ' τους ναζί.

«Μάρμαρα στη μέση» υποδηλώνουν…
Ο τίτλος στο σύνολό του, δηλαδή «Μάρμαρα στη μέση» και όχι σκέτα «μάρμαρα», υποδηλώνει αυτό που γνωρίζουμε όσοι από μας είχαν την τύχη να διδαχθούν γλώσσα ελληνική στο σχολείο.
Δηλαδή όταν κάτι είναι στη μέση του δωματίου, στη μέση της ζωής μας, μέσ' στα πόδια μας με άλλα λόγια, τότε μας δυσκολεύει τη ζωή, μας μπερδεύει, μας δημιουργεί προβλήματα, είναι σκάνδαλον (με την αρχαία σημασία της λέξεως).

Η τοιχογραφία ταβέρνας στη Γερμανία, ερμηνεύεται από έναν εκ των βασικών ηρώων σας, τον Μπάμπη, ως η επίδραση της Δύσης στην Ανατολή, εκείνη η «μαγική μετακένωση, το είδος του πνευματικού κλύσματος που επιβάλλεται και […] υποβάλλεται σε όσους αρνούνται να αποδεχθούν την κατωτερότητά τους». Είναι και η δική σας άποψη;
Νομίζω πως αυτός ο Μπάμπης κάνει μια δική του, προσωπική ερμηνεία όσων πραγμάτων αναδύονται από αυτή την τοιχογραφία, βγάζοντας συμπεράσματα και εκφραζόμενος αφοριστικά. Δεν μπορώ να ξέρω αν ταυτίζομαι με την άποψή του, καθώς εγώ ο ίδιος δεν έχει τύχει να περιεργαστώ τη συγκεκριμένη τοιχογραφία. Και επί πλέον δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για μυθιστορηματικό χαρακτήρα, δεν είναι καθηγητής κοινωνιολογίας (ή ανθρωπολογίας), ένας άνθρωπος κοινός, κοινότατος είναι ο Μπάμπης!
Στο δεύτερο βιβλίο σας, ο Αρίστος Καραμπίνης είναι ήδη νεκρός, λόγω εμπλοκής του σε «σκοτεινές δουλειές», μαγεμένος ων από το χρήμα. Το οποίο -μαζί με την απατεωνιά (ακόμα και η Ιδέα πουλιέται)- κινεί τα νήματα σε όλη σας την ιστορία. Θεωρείτε ότι η μαγεία του λυγίζει, ενίοτε, ακόμα και τη διανόηση;
Δεν θεωρώ πως η διανόηση (ό,τι κι αν αυτός ο όρος σημαίνει) είναι θωρακισμένη σε ανθρώπινα πάθη τέτοιου είδους. Κοιτάξτε γύρω σας τι συμβαίνει αυτό τον καιρό, αν δεν μπορείτε να θυμηθείτε τι έχει συμβεί και κατά το παρελθόν με τους ανθρώπους της εξουσίας. Η απληστία κι η δίψα για υλικά αγαθά μπορεί να τρελάνει τους ανθρώπους.

Και η μαγεία της εξουσίας;
Η εξουσία είναι το μέσον. Τα χρυσαφένια σκατά είναι ο στόχος.

Ο δρόμος του Κακού και οι αλλαγές
Στον αντίποδα της «βρομιάς», η 30χρονη ηρωίδα σας, Ουρανία, «μάρτυρας μιας αιώνιας και αστείρευτης δίψας για το υπερβατικό, της δίψας που καταυγάζει τον κόσμο και βρίσκεται πέραν της υλικής πραγματικότητας» διαβάζουμε. Εκεί βρίσκεται η ελπίδα;.
Ναι.

«Γιατί αυτή είναι η φύση των πραγμάτων. Πρώτα ρημάζεις τη χώρα κι ύστερα την ξεσκίζεις» διατείνεται ο λαλίστατος Ελληνας ταξιτζής στη Γερμανία. Νιώθετε ότι βαδίζουμε κατά 'κει;
Ο άνθρωπος ανθρωπεύει, όταν αναγνωρίζει πως αν και οδεύει στον αναπότρεπτο χαμό του, μπορεί να παλέψει ενάντια σ' αυτό. Το να ξέρεις πως βαδίζεις στον δρόμο του Κακού μπορεί να είναι σωτήριο. Γιατί είναι στο χέρι σου, είναι πάντα στο δικό σου χέρι ν' αλλάξεις ρότα, να σπάσεις την πυξίδα, να πετάξεις τον χάρτη. Ν' αλλάξεις ζωή.

Τι σας ενοχλεί περισσότερο στα σημερινά;
Δεν αφήνομαι να ενοχληθώ γιατί είναι πεποίθησή μου πως ό,τι έγινε θα ξαναγίνει και πως οι άνθρωποι δεν αλλάζουν εύκολα. Χρειάζονται τον καιρό τους, όπως όλα τα πράγματα του κόσμου.

Μέσα από το βιβλίο σας, προβάλλει η εικόνα του νεοέλληνα. Περιθώρια «διόρθωσης» υπάρχουν, πιστεύετε, αφ' ης στιγμής έχουν ζορίσει τα πράγματα;
Μα, δεν νομίζετε πως όταν έχουν ζορίσει τα πράγματα, είναι τότε που πρέπει να φορτσάρει κανείς για να διορθώσει κάτι. Τον εαυτό του πρωτίστως, βεβαίως.

Εν μέσω κρίσης, παρατηρείται άνθηση των εργαστηρίων δημιουργικής γραφής. Πώς το εξηγείτε;
Διψάνε για κοινωνικότητα οι άνθρωποι κι έναν καλό λόγο. Θέλουν να βρίσκονται μαζί και να μιλάνε, να ανταλλάσσουν ιστορίες και ν' ακούνε γνώμες και συμβουλές, μια παρηγοριά. Αφού δεν πάνε να εξομολογηθούν και να «ξεφορτώσουν», καλό κάνει κάτι τέτοιο. Δεν είναι κακό.

Το «Ταξίδι στην Ελλάδα» τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2014. Δεν είναι το πρώτο σας. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η βράβευση;
Οποιαδήποτε βράβευση εκλαμβάνεται από τους πάντες, ως μια αναγνώριση και επιβράβευση του έργου (εν προκειμένου του μυθιστορήματος). και δίνει χαρά στον βραβευθέντα.



ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΟΛΛΑΣ
ΜΑΡΜΑΡΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΚΑΡΟΣ, 2015, ΣΕΛ. 144, ΤΙΜΗ 12,90 ΕΥΡΩ




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [03:53:22]