Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 12:41      10°-15° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Μέσα από τους καθρέφτες του Γουέλς

Μέσα από τους καθρέφτες του Γουέλς



Η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας ανοίγει τις πύλες της με τον καλύτερο τρόπο. Σήμερα προβάλλει την αλησμόνητη ταινία «Η κυρία από τη Σαγκάη» του σπουδαίου Ορσον Γουέλς.

Η «Κυρία από τη Σαγκάη» αποτέλεσε μία ολόκληρη σπουδή γύρω από τον κινηματογράφο, ανατρέποντας ότι γνωρίζαμε έως τότε για τις αφηγήσεις. Με αισθητική συνοχή που καθηλώνει, ατμόσφαιρα που δημιουργεί εγκεφαλικές «εκρήξεις» αλλά και περίτεχνες λήψεις που μαρτυρούν την σπάνια διάνοια του Ορσον Γουέλς, μπορούμε εύκολα να πούμε πως η 7η Τέχνη του οφείλει την ανάσα της.

ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΞΑΝΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ
Ενας Ιρλανδός ναυτικός, ο Μάικλ Ο' Χάρα, συναντά στο Σέντραλ Παρκ την όμορφη ξανθιά Ελσα και τη σώζει από την επίθεση τριών κακοποιών. Συνοδεύοντάς την σπίτι της, γνωρίζει το σύζυγό της, το δικηγόρο Αρθουρ Μπάνιστερ, που έχει μια ελαφρά αναπηρία. Καθώς πρόκειται να πάνε στο Σαν Φρανσίσκο με το γιοτ τους του προσφέρουν δουλειά και ο Μάικλ δέχεται. Στο γιοτ βρίσκεται και ο συνέταιρος του Αρθουρ, ο Τζορτζ Γκρίσμπι, που πείθει τον Μάικλ να τον βοηθήσει να σκηνοθετήσει το θάνατό του, έναντι αδρής αμοιβής. Ο Μάικλ που σχεδιάζει με τα χρήματα να το σκάσει με την Eλσα, την οποία έχει ερωτευτεί, δέχεται και υπογράφει μια ομολογία της «δολοφονίας».

ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ Η… ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Οταν προβλήθηκε στην Αμερική, η ταινία θεωρήθηκε καταστροφή. Οι κριτικοί θεώρησαν ότι η αφήγησή του αποσπούσε τους θεατές από το κεντρική ιδέα του σεναρίου, που ήταν ο φόνος. Αντίθετα, στην Ευρώπη αγκάλιασαν την ταινία με ενθουσιασμό και λίγα χρόνια αργότερα οι ΗΠΑ δεν είχαν παρά να ακολουθήσουν. Σήμερα, όταν μιλάμε για «φιλμ νουάρ», χρησιμοποιούμε την «Κυρία από τη Σαγκάη» ως σημείο αναφοράς.

Η ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗ ΣΕΚΑΝΣ ΠΟΥ ΡΙΖΩΘΗΚΕ ΣΤΟ «ΠΑΝΤΑ»
Το πλάνο με τους δυο ήρωες στο ενυδρείο, που αλλοιώνει ή μεταλλάσσει τα χαρακτηριστικά τους είναι η σκηνή που έως σήμερα αντιμετωπίζεται με διακριτικό αίσθημα έκπληξης, φόβου, ανασφάλειας και ότι άλλο μπορεί να κλονίσει την ιδέα μας για τον «εαυτό» ή και τις ευρύτερες ισορροπίες, συμμετρίες του κόσμου ετούτου (πολλά έχουν γραφεί και για την λογική των μορφών του). Επιπλέον, η σεκάνς των καθρεφτών στο φινάλε, χαράχθηκε για πάντα στη συνείδησή μας. Είναι αλήθεια πως δεν ήταν λίγοι οι σκηνοθέτες που επιχείρησαν να αντιγράψουν αυτό το εξεζητημένο κόνσεπτ. Παραδόξως -αν και ως ένα βαθμό τα κατάφεραν- το αποτέλεσμα δεν ήταν ποτέ το ίδιο.

«Μια ταινία δεν είναι ποτέ πραγματικά καλή, εκτός αν η κάμερα είναι το μάτι στο κεφάλι ενός ποιητή» έλεγε ο Ορσον Γουελς. Το βέβαιο είναι πως εκτός από τον Πολίτη Κέην-που ήταν ούτως ή άλλως πέρα και πάνω από κάθε τι για την εποχή, για τις εποχές, «καλό», η Κυρία από τη Σαγκάη ίσως ήταν η πιο χειρουργική σχεδόν απόπειρα του δημιουργού να επιτύχει το παραπάνω, στο δικό του κεφάλι.

Πρώτη Προβολή: Ωρα 6.00 μ.μ., Δεύτερη Προβολή: Ωρα 8.15 μ.μ., Τρίτη Προβολή: Ωρα 10.30 μ.μ.STER CINEMAS.

Της Ευτυχίας Μεσίσκλη



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [12:41:01]