Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 03:15      4°-14° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ο Μπρεχτ και η ζωή του Γαλιλαίου

Ο Μπρεχτ και η ζωή του Γαλιλαίου



«Η ζωή του Γαλιλαίου» είναι ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά έργα του Μπρεχτ. Η ιδιοτυπία του έργου εντοπίζεται στα δύο κύρια συστατικά του: Την αισθητική του και τον κοινωνικό προβληματισμό του. Το έργο απλώνεται σε δεκαπέντε αυτοδύναμες εικόνες, που αφηγούνται βασικές στιγμές της ζωής του μεγάλου Ιταλού επιστήμονα. Στη θεατρική Σκηνή του Εκπαιδευτικού Χώρου Μπάρι έχουν εντατικοποιηθεί οι πρόβες του έργου «Η ζωή του Γαλιλαίου» του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία του Κώστα Καζάκου, που θα είναι και το εναρκτήριο έργο του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Με αφορμή τη νέα αυτή παραγωγή του θεάτρου που αναμένεται να ανέβει τον Οκτώβριο η «ΠτΚ» κάνει μία επισκόπηση της πραγματικής ιστορίας του επιστήμονα σε συσχετισμό με τη… ματιά του Μπρεχτ.

ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Οι δογματικές αντιλήψεις του θεοκρατικού 16ου αιώνα απειλούνται από μια νέα επιστημονική αποκάλυψη. Ο μεγάλος Ιταλός αστρονόμος, μαθηματικός και φυσικός Γαλιλαίος επιβεβαιώνει την θεωρία του Κοπέρνικου, αποδεικνύοντας ότι η Γη στρέφεται γύρω από τον Ηλιο και δεν αποτελεί το κέντρο του σύμπαντος. Η τόσο ριζοσπαστική αυτή απόκλιση από τη μέχρι τότε υφιστάμενη θεωρία, οδηγεί τον Γαλιλαίο στην Ιερά Εξέταση.

Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΚΕΨΗΣ
Επειδή ο Γαλιλαίος τόλμησε να αντιταχθεί στην παραδεδεγμένη διδασκαλία, δημιούργησε πολλούς εχθρούς, και τον θεώρησαν αιρετικό. Η σύγκρουσή του με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία αναφέρεται πολλές φορές ως παράδειγμα σύγκρουσης της εξουσίας με την ελευθερία της σκέψης και ειδικά με την επιστήμη στη δυτική κοινωνία, αν και στην πραγματικότητα, μετά την κατασκευή του τηλεσκοπίου από τον Γαλιλαίο το 1609 και τις παρατηρήσεις του, ο διωγμός, πρωτογενώς, εξυφάνθηκε στο χώρο των αριστοτελικών επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, που αμφέβαλαν για την εγκυρότητα των αστρονομικών του ανακαλύψεων και αγωνίστηκαν να συγκεντρώσουν υποψίες για το άτομό του στα μάτια των εκκλησιαστικών αρχών. Την ποινή φυλάκισης του Γαλιλαίου μετέτρεψε σε κατ' οίκον περιορισμό ο Πάπας Ουρβανός Η΄, ενώ τρεις από τους δέκα καρδινάλιους δικαστές αρνήθηκαν να υπογράψουν την καταδίκη του.

ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΚΙΝΕΙΤΑΙ
Αν και τον ανάγκασαν να αποκηρύξει δημόσια τις πεποιθήσεις του, ο Γαλιλαίος μυστικά εξακολουθούσε να πιστεύει στην ηλιοκεντρική θεωρία του και ποτέ δεν άλλαξε γνώμη. Ο θεμελιωτής της σύγχρονης επιστήμης, αποκηρύσσει τη θεωρία του και συνεχίζει την πληθωρική πνευματική του δραστηριότητα μέχρι το τέλος της ζωής του, σε κατ' οίκον περιορισμό. Από την ιστορία του Γαλιλαίου έμεινε παροιμιώδης η φράση: «Και όμως κινείται». Κατά την παράδοση, ο Γαλιλαίος τελειώνοντας την απαγγελία της «απαρνήσεως» των πεποιθήσεών του, που έκανε γονατιστός μπροστά στην Ιερά Εξέταση και καθώς σηκωνόταν, χτύπησε το πόδι του στο έδαφος και πρόσθεσε: «Και όμως κινείται» (εννοώντας τη Γη). Στην πραγματικότητα, τη φράση αυτή ή δεν την είπε ποτέ ή κι αν την είπε δεν την άκουσαν οι δικαστές του. Γιατί τότε δεν θα ξέφευγε από την καταδίκη του σε θάνατο «επί της πυράς». Πάντως η φράση αυτή απέμεινε σαν σύμβολο της δύναμης της επιστήμης έναντι σε κάθε προσπάθεια να σκεπαστεί το φως της αληθινής γνώσης.

«Παρουσίασε τη ζωή του, γνωρίζοντας ότι υπέκυψε...»
Σε μια εποχή που στιγματίζεται από τον Παγκόσμιο Πόλεμο και την υπόθεση της ατομικής βόμβας, ο σπουδαίος Γερμανός δραματουργός χρησιμοποιεί την ιστορία του Γαλιλαίου για να σχολιάσει τη διαχρονική ευθύνη των ανθρώπων της επιστήμης, που συνθηκολογούν με την επικίνδυνη και ανεγκέφαλη εξουσία και προσφέρουν, εκόντες άκοντες, τη γνώση τους σε αυτήν, με καταστροφικές συνέπειες. O τρόπος που βλέπει ο Μπρεχτ τον Γαλιλαίο, «δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα» όπως δηλώνει στην «Π» ο Κ. Καζάκος και μάλιστα, αποκαλύπτει την προσωπικότητα του Γαλιλαίου με όλες τις αδυναμίες και τις ιδιοτυπίες της. «Ηξερε τι έκανε ο Μπρεχτ. Δεν είναι διαλεκτικός. Δεν παραχαράζει το πρόσωπο. Τον παρουσιάζει όπως ακριβώς ήταν. Ηταν και καλοφαγάς και καλοπερασάκιας… Και μόνο που τον ξενάγησαν οι ιερείς τότε στην αίθουσα των βασανιστηρίων, ο Γαλιλαίος εκδήλωσε τον φόβο του. Ο Μπρεχτ τα είδε όλα αυτά και δεν τα απέκρυψε. Παρουσίασε τη ζωή του, γνωρίζοντας ότι υπέκυψε…» προσθέτει.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ γεννήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου του 1898 στο Αουγκσμπουργκ. Το 1917 γράφτηκε στην ιατρική σχολή του πανεπιστημίου του Μονάχου, αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές του, ξαναγύρισε στο Αουγκσμπουργκ, και υπηρέτησε για ένα διάστημα σε στρατιωτικό νοσοκομείο. Οι θεατρικές του αναζητήσεις γνώρισαν πολύ γρήγορα την καταξίωση, με το βραβείο Κλάιστ (1922). Αντικομφορμιστής, ορκισμένος εχθρός του πολέμου και του καπιταλισμού, βρίσκεται ήδη από το 1923 πέμπτος στον μαύρο πίνακα του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος της Γερμανίας. Οταν οι Εθνικοσοσιαλιστές καταλαμβάνουν την εξουσία το 1933, ο Μπρεχτ παίρνει τον δρόμο της εξορίας: Ελβετία, Δανία, Φινλανδία, Ρωσία, και τέλος Αμερική, όπου συνεργάζεται στην Καλιφόρνια με τον Τσάρλι Τσάπλιν και τον Τσαρλς Λώτον. Το 1949 εγκαθίσταται οριστικά στο Ανατολικό Βερολίνο, όπου πεθαίνει το 1956.

ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
«Η Ζωή του Γαλιλαίου» ανεβαίνει σε μετάφραση Οδυσσέα Νικάκη, σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου , σκηνικά-κοστούμια Θάλειας Ιστικοπούλου, μουσική Διονύση Τσακνή, χορογραφία Μάρως Γαλάνη. Στον ρόλο του Γαλιλαίου ο Κώστας Καζάκος. Παίζουν οι ηθοποιοί: Διονύσης Βούλτσος, Ηλίας Γιαννάκης, Φάνης Δίπλας, Αντρέας Θανασούλας, Δημήτρης Καλαντζής, Σπύρος Κουβαρδάς, Γιώργος Μάρκου, Πέτρα Μαυρίδη, Γεράσιμος Ντάβαρης, Θανάσης Σαράντος, Δωροθέα Στεργιώτη. Συμμετέχουν οι μικροί: Λεωνίδας Καραπατάκης, Μάνος Μπαλασκάκης, Σπύρος Παπαδημητρόπουλος, Αλέξανδρος Παπούλιας.


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΕΥΤΥΧΙΑ ΜΕΣΙΣΚΛΗ



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [03:16:00]