Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 23:40      4°-13° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Το πεντάγραμμο σ

Το πεντάγραμμο σ' άλλη ανάγνωση



Ο Νίκος Κούφης συνέδεσε το όνομά του, από θέση πρωταγωνιστική, με την εποχή που η κοσμική Πάτρα αναζητούσε μια προσομοίωση της αθηναϊκής μουσικής διασκέδασης, σαν μια αξιοπρεπή μικρογραφία.
Ο Νίκος Κούφης, σαν μαέστρος και παραγωγός μουσικών παραστάσεων ήξερε το είδος και δούλεψε σ' αυτό με επιτυχία. Η συγκίνηση για τον θάνατό του δεν αφορά μόνο την αξία του ανθρώπου και την προσωπική του διαδρομή, αλλά και τη σύνδεση της διαδρομής του με τις Παράλληλες Ζωές των συμπολιτών του, και τα φωτεινά σημεία τομής, τις πίστες και τις κοσμικές αίθουσες, τα τραγούδια, τα λουλούδια, τα ξεφαντώματα, την ιδιότυπη αυτή νεοελληνική κοινωνικότητα, που συνολικά συγκροτεί μια ολόκληρη εποχή. "Διασκέδαση" δεν σημαίνει όσα διαδραματίζονται στη ζώνη ενός τριώρου, με όρους σύμπραξης, αμοιβαιότητας και συνενοχής. Σημαίνει όλα: Τα πριν και τα μετά, τις παρέες, τα νοήματα ή την έλλειψή τους, την τρέχουσα συγκυρία και την επίδρασή της στις ζωές και στον κοινωνικό σφυγμό μας.
Ο Νίκος Κούφης ήταν από τους ανθρώπους που έλεγες πως "θα μπορούσε να κάνει καριέρα στην Αθήνα". Εχει ειπωθεί για αρκετούς αυτό. Πολλοί το κυνήγησαν, λίγοι το πέτυχαν. Ο Μαρούδας ήταν από τους επιφανέστερους της παλιάς γενιάς που ανήκει σ' αυτή την κατηγορία. Η Πάνου ήταν η επιφανέστερη πατρινή του πενταγράμμου. Από εκεί και πέρα, αναγνωρίσιμοι στον τομέα τους έγιναν ο Χαϊκάλης, η Λοτσάρη, ο Ζαχαράτος. Οσοι είστε ειδικότεροι, θα ξέρετε περισσότερους.
Αλλά δεν είναι εκεί το θέμα.
Το θέμα είναι πως η φράση "θα μπορούσες να κάνεις καριέρα στην Αθήνα", σημαίνει ότι "καριέρα στην Πάτρα δεν θα κάνεις με τίποτα". Με άλλα λόγια, σε τομείς όπως αυτοί του επαγγελματικού θεάματος, που απευθύνονται σε ένα μαζικό ακροατήριο, η Πάτρα και κάθε περιφερειακή πόλη δεν έχουν τα φόντα να παράγουν τους δικούς τους σταρ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τοπικό τραγούδι δεν φτούρησε σχεδόν κανένα, με την εξαίρεση του "Βάλε το ντόμινο", ακόμα και αν ήσαν καλά. Τίποτε και κανείς δεν αναγνωρίζονται ως φτασμένες αξίες αν δεν πάρουν νομιμοποίηση και πιστοποίηση μέσα από την κολυμβήθρα των κεντρικών δικτύων. Με απλά λόγια: Ακόμα κι αν είσαι καλός εδώ, δεν λέει κάτι. Πρέπει πρώτα να σε δούμε να αναγνωρίζεσαι ως καλός εκεί, για να αναγνωριστείς στη συνέχεια ως σταρ τυπικών προδιαγραφών.
Ο κανόνας πετυχαίνει να αναπαράγει τον εαυτό του. Ο καλός συνθέτης δεν θα βρει στιχουργούς, τραγουδιστές, μουσικούς με άνεση. Οι αξιολογότεροι ψάχνονται στην Αθήνα. Οι ταλαντούχοι που παραμένουν, δεν βρίσκουν πεδία και συνέργειες που θα τους ανεβάσουν την ποιότητα, την εμπειρία, τους ορίζοντες, τον επαγγελματισμό.
Το εθνικό κέντρο κλέβει το ταλέντο της περιφέρειας, και μ' αυτό ζει, αποζημιώνοντάς τον Μετανάστη με τα πλεονεκτήματα της μαζικής επιτυχίας. Αλλο τα εκατό εισιτήρια, άλλο τα χίλια. Ποδοσφαιριστές και πολιτικοί, τραγουδιστές και περφόρμερ, δημιουργοί και καινοτόμοι όλων των επιπέδων, απορροφώνται από την Αθήνα και αφήνουν την περιφέρεια χωρίς ατμομηχανές και αυτοπεποίθηση, σαν μια ζηλιάρα φτωχοξαδέλφη που χαζέυει την κοσμική σάλα των πλούσιων συγγενών καθαρίζοντας τους υδρατμούς από το τζάμι ή μέσα από την τηλεόραση η οποία εξάγει Πολιτισμό, Τάσεις, Πρόσωπα, Θεματολογία, Μόδες, Γλώσσα. Τρώει ανθρώπους και σερβίρει τον κιμά τους σε φαστφουντάδικα που σερβίρουν ομοιόρφη Κουλτούρα σε Χάμπουργκερ.
Θα έπρεπε ίσως κανείς να "διαβάσει" την ελληνική κρίση μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα. Αλλά όχι. Ο πολιτικός που θα βάλει σαν θέμα του να κάνει τα πέντε εκατομμύρια πολίτες της Αττικής δύο, δεν γεννήθηκε ακόμα. Ενας Αντι-Καραμανλής, για μια άλλη, Πολεοδομική Αντι-Μεταπολίτευση.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [23:40:57]