Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 22:40      0°-11° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Βασίλης Λαδάς: «Οι Ελληνες υποτασσόμαστε στην τραγωδία»

Βασίλης Λαδάς: «Οι Ελληνες υποτασσόμαστε στην τραγωδία»



Συνέντευξη στην Κρίστυ Κουνινιώτη
Ηταν το 2013 όταν τιμήθηκε για τα «Παιχνίδια Κρίκετ» με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο -βραβείο λογοτέχνη του οποίου το βιβλίο προάγει σημαντικά τον διάλογο πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά θέματα. Στο νέο του δυνατό μυθιστόρημα «Αφρικανική σκόνη» (εκδ. «Γαβριηλίδης»), ο συμπολίτης δικηγόρος-συγγραφέας Βασίλης Λαδάς αγγίζει και πάλι ευαίσθητες χορδές, εξαίροντας την ηθικότητα και καταδικάζοντας τη συστημική βία και την απανθρωπιά.
Ο κεντρικός σας ήρωας, δημοσιογράφος Γιάννης Μαντάς, αποφασίζει να ερευνήσει τον θάνατο 12 έκθετων βρεφών του βρεφοκομείου Πατρών εν έτει 1941. Ποιο το φιτίλι που πυροδότησε την αρχή του βιβλίου σας;
Εκνευρίστηκα όταν προ πολλών ετών διάβασα σε βιβλίο ιστορικού της πόλης μία μόνο μικρή υποσημείωση γι' αυτό. Βρέφη πέθαναν από ασιτία γιατί οι υπεύθυνοι κρατούσαν τα τρόφιμα για λογαριασμό τους. Ηταν Ιούλιος του 1941 κι ακόμη δεν είχε πεινάσει η πόλη. Τα ονόματα των υπευθύνων ήταν απόντα. Το γεγονός το θεώρησα σημαντικότερο ακόμη κι από τον απαγχονισμό των αντιστασιακών στα Ψηλαλώνια. Οι αντιστασιακοί είχαν επιλέξει τη μοίρα τους, τα βρέφη όχι. Πέθαναν ανυποστήρικτα και άδικα. Η αγνόηση του γεγονότος ήταν σε βάρος της ηθικότητας που πρέπει να έχουν οι άνθρωποι. Την αγνόηση της σοβαρότητας του γεγονότος την επανέλαβε κι άλλος συγγραφέας που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2012 βιβλίο του για την Κατοχή. Πάλι υποσημείωση δύο τριών αράδων για το έγκλημα.

Κατά την έρευνά του, ο δημοσιογράφος γνωρίζεται με μέλη ενός συλλόγου βοήθειας παιδιών με νοητική και κινητική υστέρηση. Από τη μια τα έκθετα από την άλλη τα μειονεκτούντα παιδιά. Τι θέλατε να τονίσετε;
Την ηθικότητα, την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, προς τον αδύνατο. Οι νευροεπιστήμες ανακάλυψαν ότι τμήμα των νευρώνων του εγκεφάλου λειτουργεί ως αυτόματο αντανακλαστικό υπέρ της αγάπης των συνανθρώπων μας και της κοινωνικότητας, δικαιώνοντας τον Δαρβίνο. Τα εξελιγμένα θηλαστικά έχουν εκ γενετής τη ροπή προς την αλληλεγγύη για τα μέλη της ομάδας. Η ηθικότητα είναι κάτι πιο βαθύ και πρωτεύον από την ηθική που σχηματίζεται στη διάρκεια της ενηλικιώσεως. Οι ήρωες του βιβλίου μου κατέχονται από μεγάλη ηθικότητα και δεν διστάζουν για χατίρι της να παραβιάσουν θεσπισμένους νόμους και την τρέχουσα ηθική. Π.χ υπέκλεψαν απόκρυφα έγγραφα ενός απατεωνίσκου, νάρκισσου, αριστερού αριβίστα πολιτικού για να τον αποκαλύψουν.

Σύνδρομο της ομορφιάς -η πιο ωραία απάντηση στην ανθρώπινη περιέργεια ή αδιακρισία σχετικά με την ιδιαιτερότητα των υστερημένων παιδιών. Πόσο ανοιχτοί είναι οι άνθρωποι. Πώς τους φέρονται;
Εχω σχηματίσει τη γνώμη ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αν υπερβούν το πρώτο ξάφνιασμα, ξεπεράσουν τη λογική του αποδιοπομπαίου και γνωρίσουν τα παιδιά θα τ' αγαπήσουν. Γιατί είναι απολύτως αθώα κι έχουν ίσα δικαιώματα -αν όχι περισσότερα εξαιτίας της αδυναμίας τους. Είναι δύσκολο, όμως, το μεγάλωμά τους. Ωστόσο τα παιδιά αυτά είναι ευτυχή με τα λίγα. Σε πολλά αρκεί ένα απαλό φύσημα του ανέμου στο πρόσωπο, ένα χάδι, και το χαμόγελό τους είναι εξίσου γλυκό όπως όλων των παιδιών.

Αναφέρεστε και σε κάποια άλλα εύθραυστα παιδιά, έρμαια των ναρκωτικών. Στη μάστιγα αυτή, υπάρχει ελπίδα για γιατρικό;
Η αναφορά στους τοξικομανείς και στο πρόβλημα των ναρκωτικών με απασχόλησε σε συμβολικό και σε πραγματικό επίπεδο. Σε συμβολικό για να δείξω ότι υπάρχουν πλήθος υπεύθυνοι για το κατρακύλισμα ενός νέου στα ναρκωτικά. Οι τοξικομανείς είναι μειονεκτούντες για καθαρά κοινωνικούς λόγους, όχι βιολογικούς. Συνεπώς, έχουν γιατρικό. Σε πραγματικό επίπεδο εξυπηρετούσε την εξέλιξη του μυθιστορήματος. Οι τρεις βασικοί μου ήρωες ως άτομα έχουν προβλήματα που εξελίσσονται παράλληλα με την κοινωνική τους δράση. Ο δημοσιογράφος έχει την έρευνά του. Ο ηλικιωμένος της παρέας τα φαντάσματα του παρελθόντος. Νταντεύει ακόμη ένα συνομήλικό του με άνοια και τραγική ζωή. Ο τρίτος έχει αδελφό τοξικομανή και μικροέμπορο και τον πλημμυρίζουν ενοχές ότι είναι υπεύθυνος για την κατάστασή του. Οι τρεις βασικοί ήρωες είναι καλοί άνθρωποι και οι καλοί άνθρωποι αυτοενοχοποιούνται με το παραμικρό.

Η χώρα, το καρναβάλι και ο… λύκος
Κάνετε λόγο για μια «μικρομέγαλη χώρα ανώριμη να βρει τα βήματά της -μια χώρα-παιδί», σαν τα υστερημένα παιδιά. Μετά τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις, πιστεύετε ότι ο βηματισμός θα βρεθεί ή όχι;
Το μοναδικό θέαμα που βλέπουν σύσσωμοι οι Ελληνες είναι οι τραγωδίες κάθε καλοκαίρι. Κακότεχνο κλάμα κι οδυρμός. Υποτασσόμαστε στην τραγωδία. Και οι πολιτικοί τραγωδία παίζουν όταν λαϊκίζουν και χύνουν δάκρυα στα κανάλια για τα βάσανα του λαού. Αυτό δεν μου αρέσει και με ανησυχεί. Είναι ψευδαίσθηση. Δεν χάθηκε ο κόσμος με τα πρόσφατα οικονομικά μέτρα. Πρέπει να έχουμε αισιοδοξία και να στρωθούμε να δουλέψουμε. Οι τρεις ήρωες του βιβλίου ίσως, είναι παράδειγμα. Παρά τα όσα τραγικά συνέβησαν γύρω τους σε μια ατμόσφαιρα δύσπνοιας κι αβεβαιότητας -εξ ου κι ο τίτλος του βιβλίου «Αφρικανική σκόνη»- εξακολουθούν να υπηρετούν σκοπό υψίστης ηθικότητας.

Υπάρχει, όμως, και η «μικρομέγαλη πόλη», με τη βρομιά, τις επιθέσεις φασιστών σε μετανάστες, τις συγκρούσεις αντιεξουσιαστών με φασίστες, τους δρόμους τους άβολους για αναπηρικά καροτσάκια. Το μέλλον της Πάτρας πώς φαντάζει στα μάτια σας;
Η Πάτρα έχει κοινές εμπειρίες και κοινή πορεία με τις άλλες πόλεις της Ελλάδος. Θέλω, όμως, να ξεκαθαρίσω ότι δεν γράφω για την Πάτρα. Απλώς τοποθετώ τις ιστορίες μου εδώ, γιατί εδώ ζω. Αυτά που συμβαίνουν εδώ συμβαίνουν παντού. Θέλω, επίσης, να πω ότι πρωταρχικός σκοπός του βιβλίου μου είναι η αισθητική του αξία κι όχι τα μηνύματά του.

Αναφέρεστε και στο καρναβάλι, παραλληλίζοντάς το εύστοχα με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και τον κόσμο. Πείτε μας γι' αυτό.
Το καρναβάλι είναι ένα θέμα που με απασχολεί σε όλα μου τα βιβλία γιατί η ιερότητα της γιορτής είναι σωματική και όχι μεταφυσική. Ως τελετουργία πια έχει μεταλλαχθεί. Είναι περισσότερο ταξικό. Τα τελετουργικά στοιχεία δεν τα βρίσκω στις παρέες των μικροαστών και των αστών που ακκίζονται μπροστά στις κάμερες με ξενέρωτα αστεία, αλλά στα παιδιά των συνοικιών που ακολουθούν σε μια ατελείωτη σειρά τον εφήμερο βασιλιά μέχρι την καύση. Μου θυμίζουν αναπαράσταση διαχρονικών ομαδικών πορειών προς εορτάζοντες αγίους, τις πορείες πίσω από ένα θνήσκοντα θεό, ή ενός στρατηλάτη σε γη της επαγγελίας -κι ας μην φορούν καλόγουστες στολές.
«Το δάγκωμά μας σας φέρνει υγεία», φράση που υπογράφει ο Μοναχικός Λύκος του βιβλίου σας. Κατά πόσο οι μοναχικοί λύκοι, ανά τον κόσμο, μπορούν να επηρεάσουν τις συνειδήσεις;
Οι μοναχικοί λύκοι επηρεάζουν ελάχιστα. Ο μοναχικός λύκος του βιβλίου πετάει τρικάκια στο λυκαυγές με διφορούμενες απειλές. Μπορεί να είναι κάποιος σπασίκλας του διαδικτύου, ένας καχεκτικός νέος που ονειρεύεται ότι είναι ο Ζαρατούστρα. Ο,τι κι αν είναι, η πράξη του οφείλεται στον αντίκτυπο των φασιστικών συνθημάτων που με τον δυναμισμό τους γοητεύουν και πλανεύουν. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Χίτλερ εξόντωσε δεκάδες χιλιάδες μειονεκτούντα παιδιά με θανατηφόρες ενέσεις. Τούτο έγινε υπό την επήρεια της μέθης σκοτεινών φιλοσοφικών θεωριών που εξόντωσαν πρώτα απ' όλα την ηθικότητα των Γερμανών πολιτών. Φαντασθείτε ότι την ένεση την έκανε μια νοσοκόμα, εργαζόμενη νέα γυναίκα που μπορεί να είχε και παιδιά. Φρίκη. Εναντίον αυτής της συστημικής βίας είναι το βιβλίο μου και φυσικά εναντίον της απανθρωπιάς και του μοναχικού φασιστοειδούς λύκου.



ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΔΑΣ
ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΣΚΟΝΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ, 2015, ΣΕΛ. 277, ΤΙΜΗ 15 ΕΥΡΩ




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [22:40:10]