Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 06:43      10°-15° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ρέα Γαλανάκη: «Μάτωσα για να γράψω αυτό το μυθιστόρημα»

Ρέα Γαλανάκη: «Μάτωσα για να γράψω αυτό το μυθιστόρημα»



Συνέντευξη στην Κρίστυ Κουνινιώτη
Την ερχόμενη Παρασκευή 12 Ιουνίου στις 8.30 μ.μ. θα βρεθεί στην πόλη μας και στην αίθουσα συναυλιών της Φιλαρμονικής-Εταιρίας-Ωδείο Πατρών, για την παρουσίαση του νέου της μυθιστορήματος «Η άκρα ταπείνωση» (εκδ. «Καστανιώτη»). Είναι η πρώτη φορά που ανάμεσα στη Ρέα Γαλανάκη και το γραπτό της παρεμβάλλεται το παρόν.
Για την ανάγκη που την ώθησε να το αγγίξει έτσι «καυτό», παραδέχεται ότι «δεν μπορούσα να κάνω κάτι διαφορετικό από τη στιγμή που η κρίση ταρακούνησε τις ζωές μας. Επρεπε να σκεφτώ, να διερευνήσω την κατάσταση, γράφοντας ένα μυθιστόρημα, αυτό κάνουν οι συγγραφείς. Μοιάζει σαν να μπήκα σε ένα σπίτι την ώρα του σεισμού. Για να σώσω, αν μπορούσα, κάτι που αγαπώ, και για πολλούς άλλους λόγους. Δεν ήθελα στο μυθιστόρημα την κρίση απλώς σαν ντεκόρ, ήθελα να είναι το κύριο θέμα, γι' αυτό εστίασα σε μιαν εμβληματική στιγμή. Μάτωσα για να το γράψω, δεν έκανα όμως πίσω».
Για τις δυο ηλικιωμένες «επαναστάτισσες» ηρωίδες της με τα παράξενα ονόματα Τειρεσία και Νύμφη, και την επιλογή της να δώσει την πρωτοκαθεδρία στην πρώτη, η συγγραφέας εξηγεί: «Απευθύνομαι μέσα και από τις δύο ηλικιωμένες καθηγήτριες της γενιάς του Πολυτεχνείου. Η μια συμπληρώνει την άλλη, αποτελούν ένα δίδυμο, αλλά, το πρώτο βιολί το παίζει η Τειρεσία, η πρώην φιλόλογος. Το όνομά της δικαιολογεί συγγραφικά τόσο την ικανότητα διείσδυσης και προφητείας από τη μεριά της όσο και το γεγονός ότι είναι ο φορέας της αθηναϊκής μυθολογίας και ιστορικής μνήμης. Το όνομα της Νύμφης, πρώην ζωγράφου, έχει σχέση με τον πιο συναισθηματικό, αλλά και τον καλλιτεχνικό της χαρακτήρα. Και οι δυο εκπροσωπούν την κάθετη πτώση της μορφωμένης κι έντιμης μεσαίας τάξης, λόγω κρίσης».
Μέσα από την ιστορία της συγγραφέως παρακολουθούμε δύο εξεγέρσεις παράλληλα. Οπως σημειώνει «πλάι στη σημερινή εξέγερση ζωντανεύει η απερχόμενη του Πολυτεχνείου. Σ' αυτήν σεμνύνομαι ότι ανήκω. Γι' αυτό επιχειρείται ο διάλογος με τους νεότερους». Ενώ για τη μόνιμη επωδό «αυτή η γενιά φταίει για όλα», είναι σαφής: «Αυτό το γενικόλογο σλόγκαν ''αυτή η γενιά φταίει για όλα'', το θεωρώ σαν ένα βολικότατο ψέμα για κάποιους ένοχους, κάποιους διεφθαρμένους, κάποιους που έβγαλαν μαύρο χρήμα με τη σέσουλα, κάποιους που υπονομεύουν τους δημοκρατικούς θεσμούς -και πληθαίνουν τελευταία. Κυρίως είναι ένα πολιτικά ύποπτο σύνθημα: Κατά βάθος απαξιώνει την ίδια την εξέγερση».
Με την πυρπόληση ενός συμβόλου -του «Αττικόν»- το παλιό πρόσωπο της Αθήνας προβάλλεται πλάι στο νέο, στην αφήγησή της. Ποια η αίσθησή της για τις αλλοιώσεις του στον χρόνο; τη ρωτάμε. «Η Αθήνα δεν μπορεί παρά να είναι ένα παλίμψηστο σημασιών, μορφών, διατυπώσεων και μύθων. Αποτελεί διαχρονικά, και ανά τον κόσμο, ένα ισχυρότατο σύμβολο πόλης. Γι' αυτό και δίπλα στο εξαθλιωμένο, το λεηλατημένο πολλαπλώς αυτά τα χρόνια πρόσωπό της, εντάσσω στη μυθοπλασία κι άλλες όψεις της, άλλες χρονικές στιγμές. Για να υπογραμμίσω το παρόν, για να θρηνήσω και ταυτόχρονα να ελπίσω, για να δω πιο καθαρά, για χίλια άλλα. Εγραφα, άλλωστε, πρώτη φορά μυθιστόρημα με επίκεντρο την πόλη της Αθήνας, τη δική μου Αθήνα» απαντά.
Ενας αντιεξουσιαστής, ένας χρυσαυγίτης και η Μάνα. Στο ερώτημα για το αν επέλεξε το πρόσωπό της τελευταίας για να τονίσει τη βαθιά ζημιά του φανατισμού στον άνθρωπο, η Ρέα Γαλανάκη απαντά: «Η ''καρδιά της μάνας'', αυτό το κουκούλι έγνοιας κι αισθημάτων, είναι το ακριβώς αντίθετο στον κάθε λογής φανατισμό και τη ζημιά που αυτός προξενεί -εκτός κι αν η μάνα ανήκει κι εκείνη στους φανατικούς. Σημειώνω ότι στο μυθιστόρημά μου, ενώ οι δυο μανάδες έχουν αρκετά κοινά στοιχεία, ο αντιεξουσιαστής και ο χρυσαυγίτης διαφέρουν όσο η μέρα με τη νύχτα, και ακολουθούν διαφορετικές πορείες. Δεν τους εξομοιώνω».


Η Ευρώπη-Μινώταυρος και ο μονόδρομος
Στην ταινία που «προβάλλεται» στη φαντασία της ηρωίδας σας Τειρεσίας, η Ευρώπη μεταμορφώνεται σε θηλυκό Μινώταυρο. Η άποψή σας για την Ευρώπη και τις συνέπειες μιας ενδεχόμενης εξόδου της χώρας μας από τις αγκάλες της;
Δυστυχώς, οι πολιτικές ελίτ της σημερινής Ευρώπης έχουν παραμερίσει όλες τις καταστατικές αρχές της, ποδηγετημένες από τον κυνισμό των διεθνών χρηματιστηριακών ελίτ. Ο κυνισμός τους συχνά τραυματίζει και τον αέρα ακόμη που αναπνέουμε. Οχι ότι κάποιοι εδώ δεν έφταιξαν, και πρέπει βέβαια να πληρώσουν, δεν έφταιξαν όμως όλοι, ενώ την πληρώνουν οι πια ανίσχυροι, οι πιο αθώοι. Η Ευρώπη-Μινώταυρος είναι αποκρουστική, πάνω απ' όλα είναι αυτοκαταστροφική. Μόνο αν επιστρέψει η Ευρώπη στις καταστατικές αρχές της αλληλεγγύης, του ανθρωπισμού, του σεβασμού της αυτοδιάθεσης, θα διασωθεί ως σχήμα. Αλλιώς το μέλλον όλων μας είναι δυσοίωνο, καθώς δεν βλέπω κι άλλη οδό πέραν της ευρωπαϊκής.

Στα μάτια της Τειρεσίας, η Βουλή φαντάζει ως το ανάκτορο μιας τραγωδίας. Η δική σας γνώμη για τα όσα διαμείβονται εκεί σήμερα;
Η παρούσα τραγωδία, για την οποία ευθύνονται όλες οι κυβερνήσεις που διαχειρίστηκαν την πενταετία της κρίσης, δεν μπήκε ακόμη στο στάδιο της κάθαρσης. Εύχομαι να γίνει αυτό, αφού βέβαια φύγει το πιστόλι από τον κρόταφο της νέας αριστερής κυβέρνησης, τέσσερις μήνες τώρα. Κι εδώ δεν έχουμε άλλη οδό.
Μεγάλο θάρρος απαιτείται για ν' ανοιχτεί κανείς στα συναισθήματα» γράφετε. Τι θα άλλαζε αν το είχαμε όλοι;
Μιλώ, βέβαια, για το συναισθήματα του ενός ανθρώπου προς τον άλλο, στην καθημερινή ζωή. Μιλώ για μιαν αγάπη ούτε ρόδινη, ούτε γλυκανάλατη, ούτε αυτονόητη, αλλά κατακτημένη μέσα από την έκθεσή μας στα δημόσια και στα κοινά, μέσα από τραύματα που δεν είναι μόνο ιδιωτικά, «με στοχασμό και μ' όνειρο» επίσης.
«Χέρι που αγγίζει άλλο χέρι για παρηγοριά»-«χέρι που αγγίζει άλλο χέρι όλο ελπίδα». Τούτες οι φράσεις τις αρχής και του τέλους θα μπορούσαν να είναι το μυστικό της επιβίωσης;
Μυστικό επιβίωσης δεν υπάρχει. Στο βιβλίο, με αυτές τις φράσεις αρχής και τέλους, προτείνω τη μετάβαση από το πένθος (και την ανάγκη παρηγοριάς) στην ελπίδα, μέσα από μια πολύ συγκεκριμένη μυθοπλασία. Μακάρι να είναι κάτι γενικότερο, αφού ζωή και μυθοπλασία δεν έχουν πάντα στεγανά, έτσι νομίζω.
ΡΕΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ
Η ΑΚΡΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ, 2015, ΣΕΛ. 336, ΤΙΜΗ 14,91ΕΥΡΩ




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [06:43:26]