Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 02:35      4°-13° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Η Ιστορία δίνει σεμινάρια ζωής!

Η Ιστορία δίνει σεμινάρια ζωής!



ΟΛΒΙΟΣ ΟΣΤΙΣ ΙΣΤΟΡΙΗΣ ΕΣΧΕ ΜΑΘΗΣΙΝ
Αναμφισβήτητα, ανάμεσα στο χώρο των θεωρητικών επιστημών, εξέχουσα θέση κατείχε ανέκαθεν η Ιστορία. Ενα απλό, καθημερινό παράδειγμα, το σχολείο! Ηδη από τα χρόνια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης υπήρχε στο πρόγραμμα διδασκαλίας ένα ιστορικό μάθημα, το οποίο αναλόγως με την τάξη και το επίπεδο των μαθητών σχετιζόταν πότε με τη μια περίοδο, πότε με την άλλη. Το πιο σημαντικό, όμως, δεν είναι το χρονικό πλαίσιο στο οποίο οι ιστορικές αφηγήσεις ξετυλίγουν την τεράστια στόφα τους. Εξάλλου τα χρονικά όρια είναι συμβατικά, χάριν ευκολίας μελέτης, έρευνας κ.λπ. Το φλέγον είναι να εξετάσουμε το κατά πόσον μπορεί ο καθένας μας να γίνει κοινωνός της ιστορικής μελέτης και, δευτερευόντως, πόσο χρήσιμη μπορεί να γίνει αυτή η θεωρητική σπουδή-ενασχόληση σε πρακτικό επίπεδο, σε επίπεδο, δηλαδή, ζωής. Ας απαντήσουμε ένα προς ένα τα ερωτήματα, με τη σειρά τους. Η απάντηση του πρώτου ερωτήματος είναι σχετικά απλή. Σε μια εποχή που κατεξοχήν έχει -σε πνευματικό επίπεδο- βασική της συνιστώσα την αυτομόρφωση (πέραν της σχολικής παιδείας ή της ακαδημαϊκής, που ακουμπά τα όρια της επιστημονικής κατάρτισης), ο καθένας μας μπορεί να καταπιαστεί με το θελκτικό υλικό της Ιστορίας δίχως κάποια επίπτωση. Τουναντίον, μόνο οφέλη ενδέχεται να προκύψουν μέσα από την τριβή με την Ιστορία. Ο οποιοσδήποτε από 'μας, είτε είναι επιστημονικά καταρτισμένος στον χώρο των θεωρητικών επιστημών είτε όχι, μπορεί με τον δικό του τρόπο να εισέλθει και να μυηθεί στον κόσμο της και να πλανηθεί στα πελάγη της, σε έναν χώρο που αν και είναι πεπερασμένος χρονικά, εντούτοις μπορεί να διαμορφώσει και να πλάσει άπειρες απόψεις, αντιλήψεις και πεποιθήσεις. Σκεφτείτε μόνο πόσων πολλών θεμάτων άπτεται αυτό το πεδίο μελέτης: Πολιτική, οικονομία, επιστήμες, πολιτισμοί και κοινωνίες κ.ο.κ. Και προφανώς, όλα αυτά, δεν είναι άσχετα ούτε μεταξύ τους ούτε με τη ζωή μας. Είναι πράγματα που αφορούν ΟΛΟΥΣ μας και που ΟΛΟΙ μας μπορούμε να διαβάσουμε και να κατανοήσουμε, ακολουθώντας πάντοτε και επιλέγοντας την οπτική γωνία που εμείς επιθυμούμε.
Ας μεταβούμε τώρα στην απάντηση του δεύτερου και πιο ουσιώδους ερωτήματος. Ναι, η Ιστορία μπορεί να φανεί πέρα από χρήσιμη σε πρακτικό επίπεδο, αν και θεωρητική κατά βάση στην υφή της. Πώς; Να πώς! Σε βοηθάει να βλέπεις με γνώμονα το παρελθόν πράγματα που επίκεινται στο μέλλον, είτε αυτά ενδύονται τον μανδύα της πολιτικής, παραδείγματος χάριν, και της οικονομίας, είτε της παιδείας, μιας και αυτά ήταν και θα είναι πάντοτε στην πρώτη γραμμή των καθημερινών μας ανησυχιών. Προσπαθείς μέσα από τη μελέτη της να αποφύγεις το δις εξαμαρτειν, όσο και αν αυτό δεν είναι πάντοτε για πολλούς και διάφορους λόγους εφικτό! Μας στηρίζει το ένα πόδι, για να ανέβουμε με το άλλο τη σκάλα της ζωής και να προσπαθήσουμε μέσω αυτής να διαμορφώσουμε τη συνείδησή μας, το «μέσα» μας, το είδωλο της πραγματικότητας που μας περικλείει στο πλαίσιό της. Κακά τα ψέματα. Σε μια κοινωνία που η φαρέτρα των γνώσεων γεμίζει καθημερινά με όλο και περισσότερα βέλη, η -έστω στοιχειώδης- ιστορική γνώση είναι αδήριτη προϋπόθεση, αφού η Ιστορία, τις περισσότερες τουλάχιστον φορές επαναλαμβάνεται και στο τέρμα του δρόμου επαληθεύεται πως οι έχοντες ανά χείρας τα σημαντικά εφόδιά της, έχουν πλούσιες καταθέσεις σε μια «τράπεζα» που δεν δύναται να πτωχεύσει, που συνεχώς τοκίζει τα αποθέματά της. Είχε δίκιο ο Ευριπίδης, λοιπόν, με το «όλβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν»!




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [02:35:26]