Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 02:35      1°-11° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Βαρραβάν ή Ρουβάν;

Βαρραβάν ή Ρουβάν;



Το Μεγάλο Ζήτημα κρίθηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες: Ο Σάκης Ρουβάς μπορεί να τραγουδήσει "Αξιον Εστί", Θεοδωράκη και Ελύτη. Η αστυνομία των επιλογών τάχθηκε υπέρ του, με συνήγορο τον ίδιον τον συνθέτη. Ο ποιητής δεν ζει πια, αλλά η γνώμη των ποιητών είναι ούτως ή άλλως στρυφνή, συνεπώς δεν θα καταλαβαίναμε εύκολα τι έλεγε.
Το ίδιο το "Αξιον Εστί" τι λέει; Εχει γίνει πολλές φορές θέμα αν ο Μπιθικώτσης κατανοούσε το βάθος των στίχων. Μάλιστα, σε μια εκπομπή του ο Φρέντι Γερμανός τον είχε προβοκάρει σχετικώς και ο Σερ είχε εκτεθεί για πλήρες και βαθύ νύχτωμα ως προς τα νοήματα του Ελύτη.
"Και ποιός δεν έχει περπατήσει σε ένα δάσος;" έλεγε ο Ερμηνευτής, όταν ο Γερμανός του είχε δώσει ένα απόσπασμα του "Αξιον Εστί" όπου γινόταν αντιστοίχιση μεταξύ ελληνικότητας και ελληνικής φύσης.
Πάλι καλά όμως που οι λοιποί νεοέλληνες έχουμε εμβαθύνει στις αλήθειες και τα νοήματα των ποιητικών έργων και όλων των άλλων λογοτεχνικών δημιουργημάτων που αποτελούν ίχνη και καρπούς της πνευματικότητας που αναπτύχθηκε στη χώρα από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας.
Οι βιβλιοθήκες μας είναι γεμάτες εκδόσεις. Αγοράζουμε, χαρίζουμε, διαβάζουμε. Δεν περιμένουμε από τις εφημερίδες να μας διαθέτουν αζήτητα λογοτεχνικά έργα, άλλωστε, από τις εφημερίδες περιμένουμε πρωτίστως εκδόσεις γκουρμέ και παραδοσιακές συνταγές για όσπρια και αλεύρια. Α, ναι, και τα άρθρα τους. Πού τα πας τα άρθρα; Φακές, ταραμάς και Χρήστος Γιανναράς.
Μοιραία υπήρξε μια επιφύλαξη ως προς το δικαίωμα του Ρουβά να αναμετρηθεί με τον Ηλιο της Δικαιοσύνης ως άλλος Μπιθικώτσης, λιγότερο λαϊκός, αλλά πιο γραμμωμένος, ο οποίος έχει αφήσει πίσω του τις διαφημίσεις σοκολάτας και έχει κάνει στροφή στη σοβαρή δραματουργία, για την οποία άλλωστε και βραβεύθηκε.
Είπαμε όμως με ένα στόμα ότι δεν μπορεί να υπάρξει απαγόρευση. Καθείς μπορεί να κάνει την προσπάθειά του στην τέχνη και τελικός κριτής θα είναι ο κόσμος και ο χρόνος. Και ο μεν χρόνος δεν ευκαίρησε να πεταχτεί, αλλά ο κόσμος ήταν εκεί και επιβράβευσε την προσπάθεια.
Περιμένουμε μια ανάλογη συνέχεια; Αυτό δεν είναι και πολύ εύκολο, γιατί μετά το "Αξιον Εστί" δεν γράφτηκαν και πολλά ποιητικά έργα που να είναι δεκτικά επικής μελοποίησης, ούτε πάλι η εποχή ενδείκνυται για τέτοια παντρέματα.
Εμεινε το "Αξιον Εστί" σε μια ιδιότυπη κατάσταση. Αφενός να απολιθώνεται στη συλλογική μνήμη σαν πρόσχημα και άλλοθι επαναστατικών διαθέσεων μιας κοινωνίας που ξεσηκώθηκε κάμποσες φορές αλλά δεν επαναστάτησε ποτέ της, αφετέρου να ανασταίνεται στη δεδομένη φόρμα της, οψέποτε βγαίνει το Χελιδόνι της Εικονικής μας Ανοιξης για μια ελεγχόμενη κοντόβολτα κάτω από τον Ηλιο που λέγαμε που παραμένει Νοητός.
Ο Ελύτης υπήρξε προφανώς Μεγάλος, αλλά το πρόβλημα με τους Μεγάλους είναι ότι ο ίσκιος τους ληστεύεται από εμάς τους μικρούς όταν θέλουμε να μεγαλώσουμε το μπόι μας, καθώς θεωρούμε πιο βολικό και εύπεπτο αυτό από το να κάνουμε πράξη τη Δουλειά την Πολλή που απαιτείται για να Γυρίσει ο Ήλιος και να πλησιάσουμε την Ακριβή την Άνοιξη, η οποία απαιτεί να δώσουν οι ζωντανοί το αίμα τους, με σταυρικές θυσίες, αλλά εμείς περιμένουμε να έρθει η άνοιξη με νεκρούς τραγουδιστές που η φωνή τους μας φτιάχνει ωραίο παρελθόν, αλλά δεν αρκεί για να μας πάει στο μέλλον.
Το μέλλον θέλει άλλους ποιητές. Εμείς φταίμε; Βλέπεις, δεν τους καλεί ο Σπύρος ο Παπαδόπουλος στην τηλεόραση, να πούμε "στην υγειά μας βρε παιδιά" και να λέει ο ένας καλεσμένος στον άλλον πόσο σπουδαίος είσαι, κι εσύ ακόμα σπουδαιότερος, και το κοινό μας, εκείνο κι αν είναι σπουδαίο. Και ο Ρουβάς, καλός, και επαγγελματίας.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [02:35:04]