Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 17:22      4°-14° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Η Δημοκρατική Διάσταση της Παιδευτικής σκέψης του J.J. Rousseau μέσα από το βιβλίο του «Αιμίλιος»

Η Δημοκρατική Διάσταση της Παιδευτικής σκέψης του J.J. Rousseau μέσα από το βιβλίο του «Αιμίλιος»



«Η διδασκαλία των παιδιών αποτελεί τέχνη που απαιτεί να χάνεις χρόνο για να τον κερδίσεις αργότερα»
J.J. Rousseau
(Αιμίλιος - Η περί αγωγής, Βιβλίο Δεύτερο)
Η αγωγή στο Ρουσσώ εξετάζεται ως μια μορφή κοινωνικού συμβολαίου ανάμεσα στον παιδαγωγό και το μαθητή. Ο «Αιμίλιος» αποτελεί ένα ογκώδες έργο, μια συλλογή στοχασμών με μια επίφαση αταξίας και αυθορμητισμού. Είναι ένα βιβλίο συμβολικό και «παραδειγματικό», μια συλλογή παραδειγμάτων και υποδείξεων, που στοχεύουν κυρίως να γεννήσουν ιδέες. Δεν είναι όλα όσα προτείνει εφικτά στην πράξη. Ο Ρουσσώ το ξέρει, το αποδέχεται, αλλά δεν τον απασχολεί αυτό, ούτε είναι ο στόχος του. Επιζητά να παρακολουθήσει ο αναγνώστης το διαλογισμό του.
Η συγγραφή αυτού του έργου άρχισε το 1757 και ολοκληρώθηκε το 1762. Γράφτηκε σχεδόν παράλληλα με το «Κοινωνικό Συμβόλαιο». Ο ίδιος ο συγγραφέας το χαρακτήριζε ως διατριβή για την εκπαίδευση, ωστόσο δεν αναφέρεται αμιγώς στην εκπαίδευση, αλλά διερευνά τις δυνατότητες αγωγής ενός δημοκρατικού πολίτη μέσα από την ανατροφή του «Αιμίλιου», γιου ενός πλουσίου, η οποία ανατίθεται σε παιδαγωγό, στον οποίο έχει δοθεί απεριόριστη δικαιοδοσία.
Μέσα από συλλογισμούς, προβληματισμούς, αποφθέγματα, προσωπικές εκμυστηρεύσεις και καταθέσεις εμπειριών δημιουργεί την πραγματεία του για τον φανταστικό του μαθητή, τον Αιμίλιο. Ο Αιμίλιος θα μεγαλώσει ελεύθερος πραγματικά, «αναθρεμμένος στην πιο απόλυτη ελευθερία, το μεγαλύτερο κακό που μπορεί να συλλάβει με το νου του είναι η υποδούλωση». Η ελευθερία αποτελεί κεντρικό άξονα και αποκλειστικό σκοπό, γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται ο τρόπος εκπαίδευσης του παιδιού μέσα από τη σκέψη του Ρουσσώ. Η τέχνη της αγωγής για τον Ρουσσώ είναι πώς θα είναι το ίδιο το παιδί σε θέση να αντιλαμβάνεται τα όριά του, χωρίς να του τα επιβάλλει ο δάσκαλος - αυθεντία. Το παιδί έχει δικαίωμα στο σφάλμα, πρέπει μόνο του να βρει το δρόμο για να μάθει. Θεωρεί ότι πρέπει να ξεχωρίζει ο παιδαγωγικός ρόλος των γονέων από τη συχνά εμπαθή σχέση τους με τα παιδιά τους. Ο «Αιμίλιος» θέτει ουσιαστικά τους όρους μιας αγωγής, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με την άρση των άνισων και ανελεύθερων κοινωνικών σχέσεων. Τα παιχνίδια αποτελούν κατά το Ρουσσώ βασικό εργαλείο στα χέρια του δασκάλου για την επίτευξη των στόχων του. Μέσα από τη διαδικασία του παιχνιδιού, που αποτελεί την κύρια πηγή χαράς για τα παιδιά, ο παιδαγωγός έχει τη δυνατότητα να περάσει μηνύματα ή ακόμα να εκπαιδεύσει τα παιδιά για κάτι. Ο συνετός παιδαγωγός πρέπει, πριν εφαρμόσει οποιαδήποτε μέθοδο αγωγής, να παρακολουθήσει προσεκτικά το μαθητή του, να τον μελετήσει. Ο Ρουσσώ γράφει χαρακτηριστικά: «Η παιδική ηλικία έχει τους δικούς της τρόπους να βλέπει, να σκέπτεται, να αισθάνεται και τίποτα δεν είναι πιο παράλογο απ' το να θέλουμε να τους αντικαταστήσουμε με τους δικούς μας. Η λογική για ένα παιδί είναι η τροχοπέδη της δύναμής του. Το μόνο μάθημα ηθικής, που ταιριάζει στην παιδική ηλικία είναι «να μην κάνουμε ποτέ κακό σε κανέναν».
Ο «Αιμίλιος», αν και δεν έχει εφαρμοσθεί στην πράξη, αποτελεί ένα διαχρονικής αξίας κείμενο, που δείχνει ένα θαυμάσιο τρόπο, για να μεγαλώσει μέσα μας η αγάπη για τα παιδιά και να μάθουμε «πώς να τα αγαπούμε με βαθιά γνώση». Άλλωστε, ο Ρουσσώ με την πραγματεία του «περί αγωγής» παραμένει επίκαιρος και διαχρονικός, προσφέροντας πολλά στην παιδαγωγική πράξη, παρά τη χρονική απόσταση, που μας χωρίζει…




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [17:22:47]