Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 19:58      9°-15° Πάτρα
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Προς μία νέα αντίληψη για την πολιτιστική κληρονομιά της Πάτρας

Προς μία νέα αντίληψη για την πολιτιστική κληρονομιά της Πάτρας



Η Πάτρα είναι προικισμένη τόσο γεωγραφικά όσο και ιστορικά. Πόλη με θάλασσα και βουνό, παραδοσιακά η Πύλη της Δύσης, διαθέτει μια ενδιαφέρουσα ιστορική πορεία 5000 χρόνων που έχει αφήσει τα σημάδια της στον χώρο, συνθέτοντας αυτό που ονομάζουμε «πολιτιστική κληρονομιά». Από την έντονη μυκηναϊκή κατοίκηση της Προϊστορικής περιόδου, στον ρόλο της Αχαϊκής Συμπολιτείας την Ελληνιστική περίοδο και από την ακμάζουσα θέση της πόλης στα Ρωμαϊκά χρόνια, μέχρι τη χρυσή εποχή της σταφίδας και τη βιομηχανική της ανάπτυξη, η Πάτρα έχει πολλές ενδιαφέρουσες ιστορίες να πει. Φαίνεται, όμως, πως το μόνο εξαγώγιμο πολιτισμικό προϊόν της πόλης είναι το καρναβάλι ενώ εκείνο που συστηματικά αγνοείται είναι η σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στην οικονομική και κοινωνική αναβάθμιση του τόπου και τα πολλαπλά οφέλη από την επένδυση στο συμβολικό κεφάλαιο του πολιτισμού.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε μια νέα ερμηνεία του αρχαιολογικού και ιστορικού της πλούτου, η έμφαση στα «δυνατά» του σημεία και η προβολή αυτών. Το ρωμαϊκό παρελθόν της πόλης φερ'ειπείν, με τα υλικά τεκμήρια που μας έχει κληροδοτήσει και το γεγονός ότι η Πάτρα υπήρξε μια πλούσια ρωμαϊκή αποικία θα μπορούσε να τονιστεί περισσότερο και να αποτελέσει ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της. Η Πάτρα είναι κτισμένη κυριολεκτικά πάνω στην αρχαία πόλη και αυτό της δίνει μια συναρπαστική διάσταση που αγνοείται από το ευρύ κοινό αλλά κυρίως από τους ίδιους τους κατοίκους της. Από τη νεότερη ιστορία, η εξαιρετικής σημασίας οικονομική, εμπορική και βιομηχανική της ανάπτυξη κατά τον 19° αιώνα, το γεγονός ότι αποτέλεσε την «πρωτεύουσα της σταφίδας» και το αποκλειστικό κέντρο του εξαγωγικού εμπορίου εκείνη την εποχή, συνιστούν πτυχές άξιες προς ανάδειξη (με τη λυπηρή βέβαια διαπίστωση ότι πουθενά στην πόλη δεν προβάλλεται η εν λόγω ιστορική φάση και οι υλικές μαρτυρίες που τη συνθέτουν). Ακόμα και το ότι η Πάτρα διαθέτει το ένα από τα δύο σε λειτουργία οθωμανικά χαμάμ της Ελλάδας και μάλιστα το αρχαιότερο, δεν αποτελεί μήπως ένα πολιτισμικό ατού της πόλης;
Μία νέα αντίληψη και προβολή του πολιτιστικού αποθέματος της πόλης, θα μπορούσε να ανανεώσει τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά την ταυτότητά της, να αναζωογονήσει το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού, να «κρατήσει» τον διερχόμενο τουρισμό έστω και για ένα βράδυ στην πόλη, να την καταστήσει έναν ελκυστικό προορισμό στη διάρκεια όλου του έτους και όχι μόνο ένός διημέρου. Πάνω από όλα όμως, να την κάνει ακόμα πιο αγαπητή και ενδιαφέρουσα για τους ίδιους τους κατοίκους της. Αυτό είναι το στοίχημα της σύγχρονης αστικής βιώσιμης ανάπτυξης που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις τις τελευταίες δεκαετίες έχουν θέσει ως προτεραιότητα ενώ πρόσφατα αρκετές ελληνικές πόλεις έχουν αρχίσει να κατανοούν και να αξιοποιούν κατάλληλα. Η Πάτρα, με τις δυνατότητες που έχει, θα μπορούσε να βρίσκεται στην πρωτοπορία των αλλαγών. Χωρίς υπερβολή, εδώ και χρόνια, θα μπορούσε να είναι μια «άλλη» πόλη. Για λόγους όμως που δε θα αναφερθούν εδώ, επέλεξε διαφορετική πορεία.
Για να το θέσω με όρους μάρκετινγκ, αν μέχρι σήμερα το branding name που έχει προωθήσει η πόλη και που με αυτό είναι συνυφασμένη στις συνειδήσεις του κόσμου, είναι το «Πάτρα - Πόλη του Καρναβαλιού», χρειάζεται ένα re branding, η ανανέωση δηλαδή και ο εμπλουτισμός της εικόνας της, με πολιτισμικά στοιχεία που θα αυξήσουν την αναγνωρισιμότητά της και θα την καταστήσουν πιο θελκτική.
Βέβαια, η αναβάθμιση της πολιτιστικής εικόνας της πόλης δεν συνεπάγεται αυτόματα και την αστική αναγέννηση. Η δεύτερη μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ένα συνδυασμό στρατηγικών που περιλαμβάνουν: Τη δημιουργία υποδομών και ποιοτικών υπηρεσιών (στα οποία η πόλη μας πάσχει κατάφωρα), την αισθητική ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος, την ενίσχυση των πολιτιστικών δομών (π.χ. με τη δημιουργία Μουσείου Πόλης), τη συνεπή διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και την ύπαρξη δικτύων προώθησης και επικοινωνίας. Και βέβαια προϋποθέτει την εκπόνηση ενός συνεκτικού σχεδίου για τον πολιτισμό και την κοινωνία, γνωστό ως «πολιτιστική πολιτική».
Μπορεί όμως να αποτελέσει μια αφετηρία. Μια αρχή. Η πόλη μας διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία, τις υλικές και άυλες μαρτυρίες, που αν φωτιστούν καλύτερα θα έχουν πολλαπλά ευεργετικά αποτελέσματα. Προσφέροντας την αίσθηση του ιστορικού βάθους τόσο στους ίδιους τους πολίτες της, προσελκύοντας όμως και επισκέπτες, με όλες τις θετικές συνέπειες που μπορεί να έχει αυτή η προσέλκυση. Αξίζει συνεπώς να το προσπαθήσουμε.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση


 


 

 

 


Πελοπόννησος
 
 

 



Τελευταία [19:58:39]